Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1827733_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. november 2017
Sikkerhedskontoret
Marc Schack
2017-0035-0009
543699
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål B-F
fra Folketingets Forsvarsudvalg den 16. november
2017
Samrådsspørgsmål B:
”Mener ministrene, at den retsstilling militært personel,
herunder hjemmeværnssoldater, har når de er udkom-
manderet til støtte for politiet, herunder ved afgivelse af
skud, er tilfredsstillende for personellet?”
Samrådsspørgsmål C:
”Mener ministrene, at der er udarbejdet de fornødne ret-
ningslinjer for samarbejdet mellem militært personel,
herunder hjemmeværnsoldater, og politiet i forbindelse
med et terrorangreb?”
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Samrådsspørgsmål D:
”Mener ministrene, at militært personel, herunder hjem-
meværnssoldater, har de fornødne muligheder for et ri-
meligt eget forsvar i forbindelse med en indsættelse ved
et terrorangreb?”
Samrådsspørgsmål E:
”Mener ministrene, at der er udført et tilfredsstillende
antal terrorscenarie-fuldskalaøvelser med deltagelse af
både politi, forsvar, hjemmeværn, beredskab og sund-
hedsmyndigheder i forhold til den trussel, der er imod
Danmark?”
Samrådsspørgsmål F:
”Hvilke initiativer vil regeringen tage for at sikre det for-
nødne terrorberedskab i Danmark?”
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Jeppe Jakobsen
(DF).
2
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
[Indledning ved forsvarsministeren]
[Forsvarsministeren forklarer kort arbejdsdelingen mel-
lem forsvarsministeren og justitsministeren i besvarelsen
af spørgsmålene.]
[Forsvarsministeren besvarer de spørgsmål, der dækker
samrådsspørgsmål B og D.]
[Forsvarsministeren giver ordet videre til justitsministe-
ren.]
[Indledning]
1.
Tak for det.
Jeg vil besvare samrådsspørgsmål C, E og F, som angår:
Retningslinjerne for samarbejdet mellem politiet
og forsvaret.
De øvelser, der gennemføres af danske myndighe-
der, for at forberede dem på bl.a. terrorscenarier.
Og regeringens initiativer mod terror i øvrigt.
3
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
[Besvarelse af samrådsspørgsmål C]
2.
Jeg vil starte med at besvare samrådsspørgsmål C om,
hvilke retningslinjer der er for samarbejdet mellem poli-
tiet og forsvaret i forbindelse med et eventuelt terroran-
greb.
Lad mig starte med at understrege, at det er en særlig pri-
oritet for regeringen at sikre, at alle relevante danske res-
sourcer udnyttes bedst muligt, og at de kan sættes ind,
hvis det måtte blive nødvendigt for at holde Danmark
trygt og sikkert.
Det gælder også forsvaret. Og det gælder i særdeleshed,
hvis Danmark igen skulle blive ramt af et terrorangreb.
Det er vi jo faktisk allerede i gang med. Forsvaret og
hjemmeværnet bistår som bekendt politiet med at løse
opgaver ved de danske grænser, ligesom forsvaret bistår
politiet med at udføre bevogtningsopgaver ved udsatte
objekter i københavnsområdet.
Og hvis man ser på det i helikopterperspektiv, er det også
mere generelt vigtigt, at de danske myndigheder er for-
beredte og i stand til at samarbejde hurtigt og effektivt.
4
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
3.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at dansk politi har ud-
arbejdet en række nationale operationsplaner, som vil
blive bragt i anvendelse i forbindelse med en terrorhæn-
delse.
Det er disse planer, der vil sætte rammen og være sty-
rende for den politimæssige indsats i forbindelse med en
terrorhændelse.
De nationale operationsplaner vil typisk blive fulgt op af
operationsbefalinger i de enkelte kredse, der udmønter de
nationale operationsplaner i en lokal kontekst.
Politiets operationsplaner omfatter også samarbejdet
med eksterne samarbejdspartnere, som indgår i den sam-
lede myndighedsindsats i forbindelse med en terrorhæn-
delse.
4.
Ved en eventuel terrorhændelse er forsvaret naturlig-
vis en væsentlig samarbejdspartner for politiet. Forsvaret
vil i et sådant tilfælde bl.a. kunne varetage en række sek-
toropgaver som f.eks. bevogtning af militære faciliteter
og bomberydning.
Men forsvaret vil også efter konkret behov kunne yde bi-
stand til politiet. Det kan f.eks. være bistand til bevogt-
5
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
ningsopgaver, helikopterstøtte eller støtte fra specialope-
rationsstyrkerne til PET’s aktionsstyrke.
Omfanget og karakteren af den bistand, som politiet vil
rekvirere fra forsvaret i forbindelse med en terrorhæn-
delse, vil afhænge af den konkrete hændelse og situatio-
nen som helhed.
Forsvarets bistand sker desuden i alle tilfælde under po-
litiets ledelse og i overensstemmelse med de regler, der
gælder for politiets varetagelse af de pågældende opga-
ver.
5.
Fremgangsmåden for at rekvirere bistand fra forsvaret
til politiet er nærmere reguleret i en kundgørelse fra Rigs-
politiet om politiets samarbejde med forsvaret og hjem-
meværnet.
Kundgørelsen beskriver forskellige former for samar-
bejde og bistand, og den fastsætter, hvilke overordnede
rammer og procedurer der gælder i de enkelte tilfælde.
Det er i den sammenhæng værd at bemærke, at det sam-
arbejde, der foregår mellem politiet og forsvaret inden
for de rammer, som jeg netop har nævnt, bygger på et
6
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
mangeårigt og tæt samarbejde mellem myndighederne,
både på det lokale plan og på nationalt niveau.
6.
Jeg kan desuden oplyse, at den samlede myndigheds-
indsats i forbindelse med en terrorhændelse på nationalt
niveau vil blive koordineret inden for rammerne af Den
Nationale Operative Stab (”NOST” i daglig tale), hvor
Værnsfælles Forsvarskommando er fast medlem.
Den lokale myndighedsindsats koordineres desuden in-
den for rammerne af de lokale beredskabsstabe i de en-
kelte politikredse, hvor hjemmeværnets landsdelsregio-
ner indgår som fast medlem.
7.
Jeg synes derfor, at man må sige, at forsvaret allerede
er en integreret del af det samlede beredskab i tilfælde af
et terrorangreb, og at regler og retningslinjer er indrettet
derefter.
[Besvarelse af samrådsspørgsmål E]
8.
Jeg vil nu gå videre til samrådsspørgsmål E, der om-
handler de øvelser, som myndighederne gennemfører for
at være forberedte på at håndtere en terrorhændelse.
7
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Lad mig starte med at sige, at jeg fuldt ud deler spørge-
rens interesse for emnet. Det er nemlig helt afgørende, at
vi er godt forberedte, hvis Danmark igen rammes af ter-
ror.
Det forudsætter bl.a. samarbejde og koordination på
tværs af myndigheder.
Det er også derfor, at myndighederne løbende både træ-
ner og samtræner på forskellige niveauer.
9.
Der gennemføres f.eks. løbende øvelser og lignende,
der har til formål dels at øve elementer i politiets indsats,
dels at øve den indsats, der går på tværs af myndighe-
derne i forbindelse med et konkret scenarie.
Et eksempel på en sådan øvelse kan f.eks. være en så-
kaldt ”alarmeringsøvelse”, der har til formål at afprøve,
hvor lang tid det tager at få kaldt stabene og konkrete res-
sourcer ind.
Der kan også være tale om såkaldte ”dilemmaøvelser”,
der træner særlige elementer af en indsats. Det kan f.eks.
være indsatsen på et konkret hospital.
8
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Herudover kan der være tale om de såkaldte ”tabletop”-
øvelser, der har til formål at træne stabene i forhold til
særlige problemstillinger, som f.eks. omfattende strøms-
vigt.
Såvel NOST som udvalgte lokale beredskabsstabe har
eksempelvis i 2016 gennemført stabsøvelser – altså øvel-
ser, der træner funktionerne i en stab – med udgangs-
punkt i kendte terrorscenarier fra udlandet.
10.
Herudover træner relevant operativt personale lø-
bende efter bl.a. terrorscenarier. Det gælder f.eks. PET’s
aktionsstyrke, hvor man bl.a. har et tæt samarbejde med
forsvarets specialoperationsstyrker.
11.
Jeg kan herudover nævne, at der hvert andet år afhol-
des en stor national krisestyringsøvelse, den såkaldte
KRISØV, der har til formål at styrke det samlede danske
beredskab på strategisk og operationelt niveau.
Under disse øvelser udspilles et krisescenarie, som en
række danske myndigheder skal håndtere i fællesskab,
og som koordineres gennem NOST.
9
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Den seneste nationale krisestyringsøvelse blev afholdt
den 13. og 14. september 2017 med deltagelse af over 40
aktører.
Under denne øvelse skulle de involverede myndigheder
håndtere et terrorscenarie, der involverede flere forskel-
lige episoder, som udfoldede sig på samme tid.
Under øvelsen deltog ministre og embedsmænd fra en
række ministerier sammen med politiet, forsvaret og
hjemmeværnet samt de trafikale myndigheder og sund-
hedsmyndighederne.
12.
I forhold til egentlige ”fuldskalaøvelser” – forstået
som øvelser, hvor vi har operative folk på gaden, der ud-
spiller et scenarie med personer, der spiller ofre, ger-
ningsmænd osv. – kan jeg oplyse, at Rigspolitiet har op-
lyst, at fuldskalaøvelser alene er én blandt flere forskel-
lige øvelsesformer, som tester det samlede danske bered-
skab på forskellige niveauer.
Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst, at fuldskalaø-
velser er en meget ressourcetung måde at træne bered-
skabet på, og en måde der ikke i alle sammenhænge står
mål med udbyttet af sådanne øvelser.
10
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Det er med andre ord Rigspolitiets vurdering, at der i
nogle tilfælde er behov for at træne beredskabet på alle
niveauer gennem en fuldskalaøvelse, men at der i mange
tilfælde er andre og mere effektive måder at træne bered-
skabet på.
Når det er sagt, så er det samtidig vigtigt at fremhæve, at
der løbende afholdes øvelser mellem politiet og hjemme-
værnet, hvor samarbejdet trænes i praksis – såvel ved
fuldskalaøvelser som andre former for øvelser – ligesom
der i øvrigt foregår samtræning og gennemføres uddan-
nelsesvirksomhed, der sætter forsvaret og hjemmeværnet
i stand til at yde bistand til politiet.
13.
Og som det meget gerne skulle være fremgået, gen-
nemføres der en lang række øvrige øvelsesaktiviteter, der
træner relevante myndigheders evne til at reagere og
samarbejde på tværs i tilfælde af en terrorhændelse.
Og det vurderes naturligvis løbende, om denne øvelses-
aktivitet på en effektiv måde forbereder vores myndighe-
der på det strategiske scenarie, som en større terrorhæn-
delse vil være.
11
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
[Besvarelse af samrådsspørgsmål F]
14.
Jeg vil til sidst vende mig mod samrådsspørgsmål F
om, hvilke initiativer regeringen agter at tage for at sikre
det fornødne terrorberedskab i Danmark.
Det er jo et helt relevant spørgsmål, for som vi alle ved,
er terrortruslen mod Danmark alvorlig.
Center for Terroranalyse, CTA, vurderer da også i den
seneste ”Vurdering af Terrortruslen mod Danmark” –
VTD’en i daglig tale – at der er personer med intention
og kapacitet til at begå terrorangreb i Danmark.
Lad mig derfor også slå fast, at Danmarks sikkerhed og
danskernes tryghed har den højeste prioritet.
Derfor er det også magtpåliggende for regeringen, at
myndighederne har de værktøjer, der er nødvendige for
bedst muligt at kunne forebygge og bekæmpe terror.
12
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
[Forsvarets bistand til politiet]
15.
Regeringen har derfor også – bl.a. i samarbejde med
spørgerens parti – taget en lang række initiativer mod ter-
ror. Og det er jo netop for at tale om dette emne, at vi er
samlet her i dag.
For at starte med de seneste initiativer kan jeg nævne for-
svarets bistand til politiet.
Som udvalgets medlemmers selvfølgelig er opmærk-
somme på, har forsvaret i den seneste tid bistået politiet
i højere grad, end det er sket tidligere.
Siden den 29. september i år er den bistand, som er leve-
ret til politiet ved de danske grænser, øget markant, og
forsvaret har udført bevogtningsopgaver ved udsatte ob-
jekter i københavnsområdet.
Det er derfor vigtigt for mig at bruge denne lejlighed til
at sige, at forsvarets bistand til politiet er yderst værdsat
og bidrager til, at vi kan holde Danmark trygt og sikkert.
Det gælder både de fastansatte i forsvaret og de frivillige
i hjemmeværnet, der ved siden af deres almindelige ar-
bejde yder en meget stor indsats. Det vil jeg gerne takke
for.
13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Bistanden er desuden udtryk for en grundtanke, som vi
har i regeringen, om at vi skal sikre, at alle relevante dan-
ske ressourcer udnyttes bedst muligt for at opretholde
sikkerhed og tryghed i samfundet.
Det gælder særligt, når vi oplever, at vores politi er pres-
set og har brug for støtte.
16.
Det er også den tankegang, der har ledt regeringen til
at pege på en række initiativer i forbindelse med regerin-
gens udspil til forsvarsforlig, som skal styrke forsvarets
evne til at bidrage til den nationale sikkerhed – bl.a. set i
lyset af den aktuelle terrortrussel.
Som forsvarsministeren allerede har redegjort for, har re-
geringen bl.a. foreslået, at der sker en markant styrkelse
af forsvarets bistand til politiet.
Iværksættes de initiativer, der ligger i udspillet, vil det
over de kommende år have stor betydning for det danske
antiterrorberedskab, da det vil sikre en større robusthed i
beredskabet – og en større fleksibilitet og manøvredyg-
tighed for vores politifolk og for forsvarets personale.
14
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
17.
Initiativerne omfatter bl.a., som forsvarsministeren
har været inde på, opstilling af en let infanteribataljon på
500 mand hos forsvaret samt et ekstra vagthold hos Liv-
garden. Enheder herfra vil med meget kort varsel kunne
indsættes til støtte for politiet.
Disse enheder vil bl.a. kunne løse beskyttelses- og be-
vogtningsopgaver, hvilket vil kunne aflaste politiet, så
det politiuddannede personale kan koncentrere sig om
andre opgaver.
18.
Et andet element i udspillet handler om, at forsvaret
stiller en dedikeret helikopter til rådighed for PET, som
befinder sig på højt beredskab.
Det vil bidrage til at sikre, at PET’s aktionsstyrke kan
indsættes så hurtigt som muligt under bl.a. terrorscena-
rier.
19.
Herudover indgår også i forligsudspillet et ønske om
at opstille flere specialoperationsstyrker, som bl.a. vil
kunne bidrage til at levere bistand til politiet efter behov
i forbindelse med f.eks. særligt farlige operationer.
15
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
20.
Der er altså med regeringens udspil til forsvarsforlig
lagt op til en markant styrkelse af det nationale bered-
skab.
Disse initiativer følger desuden op på den meget brede
vifte af initiativer rettet mod terror, som regeringen har
iværksat over de seneste år.
[Flerårsaftalen for politiet]
21.
I den forbindelse synes jeg særligt, at det er vigtigt at
fremhæve den politiske flerårsaftale, som regeringen
indgik med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti i
2015, der indeholdt en hel række af initiativer mod ter-
ror.
Med flerårsaftalen afsatte regeringen 600 mio. kr. årligt
til at styrke terrorbekæmpelsen for dermed at sikre, at
Danmark får det hidtil stærkeste værn mod terror.
Som nogle af hovedpunkterne herfra kan jeg overordnet
nævne følgende:
22.
Vi har styrket bevogtnings- og beredskabskapacite-
ten i politiet, sådan at politiet tilføres yderligere væsent-
lige ressourcer til beredskabet.
16
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Det er i den forbindelse værd at bemærke, at politiet på
dette område, som allerede nævnt, nu også bistås af for-
svarets personale.
23.
Vi gennemfører desuden en række uddannelsesiniti-
ativer, der skal styrke de politiuddannedes kompetencer.
Det omfatter bl.a. en styrket skydeuddannelse og vedli-
geholdelse af denne skydekompetence. Skydeuddannel-
sen er implementeret efter et nationalt udviklet ensartet
skydeprogram.
24.
Vi har desuden styrket PET’s kapacitet til personbe-
skyttelse, da der de seneste år har været en markant stig-
ning i personbeskyttelsesopgaverne for livvagterne i
PET.
25.
Der er også etableret 2 nationale døgnbemandede si-
tuations- og operationscentre hos henholdsvis PET og i
Rigspolitiet.
26.
Vi har også styrket PET’s operations- og efterret-
ningskapacitet, da antallet af personer, der potentielt kan
begå terror, er stigende. Mængden af informationer, som
PET modtager, er ligeledes stigende.
17
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
27.
Vi har styrket PET’s kildedækning i forhold til ban-
demiljøer, der kan påvirkes af militant islamisme, lige-
som PET’s operative forebyggelsesindsats med rådgiv-
ning af kommuner er øget.
28.
Vi har sørget for mere og bedre materiel til politiet til
bevogtning, indsats og beskyttelse, og for tilgængelighed
af materiellet for dem, der skal bruge det.
Dertil kommer, at der er indkøbt bedre beskyttelsesud-
styr, der skal øge sikkerheden for den enkelte politibe-
tjent, ligesom politiets våben og ammunition er opgrade-
ret.
29.
Herudover har regeringen afsat 415 mio. kr. til en
styrkelse af FE’s indsats mod terror.
[Lovgivningsmæssige initiativer]
30.
Ud over de initiativer, der operationelt styrker poli-
tiet, PET og FE, har regeringen også – ligeledes i samar-
bejde med bl.a. spørgerens parti – gennemført en række
lovændringer, der ud fra en bredere tilgang har til formål
at give myndighederne bedre redskaber i forhold til at
forebygge og bekæmpe terrorisme.
18
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
31.
Vi har gennemført en ændring af PET-loven og told-
loven, som sikrer, at PET via SKAT har adgang til rele-
vante oplysninger, som luftfartsselskaberne har om deres
passagerer (såkaldte PNR-oplysninger).
Lovændringen styrker bl.a. PET’s mulighed for overvåg-
ning af, om terrorister er på vej til og fra Danmark.
32.
Vi har gennemført en ændring af retsplejeloven, som
styrker myndighedssamarbejdet mellem kriminalforsor-
gen, de sociale myndigheder og politiet i forhold til ud-
veksling af tegn på radikalisering og ekstremisme.
33.
Vi har også gennemført en anden ændring af retsplej-
eloven, der gør det muligt med en dommerkendelse i
hånden at blokere en hjemmeside, hvis f.eks. hjemmesi-
den indeholder propaganda til fordel for en terrororgani-
sation.
34.
Vi har gennemført en ændring af politiloven, som gi-
ver grundlag for en øget it- og analysekapacitet og en
moderne analyseplatform i politiet. Denne platform er nu
under udrulning.
19
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
1827733_0020.png
Det nye system vil medføre, at man bedre kan udnytte de
betydelige datamængder, politiet ligger inde med, og
som bl.a. målrettet kan anvendes til at imødegå terr-
ortrusler og -angreb.
35.
Vi har ligeledes gennemført en ændring af FE-loven,
som styrker FE’s indsats over for terrortruslen fra danske
ekstremister i udlandet ved at give FE mulighed for i en
tidlig efterretningsmæssig fase at indhente oplysninger
om danske ekstremister i udlandet, der deltager i aktivi-
teter, som kan indebære eller forøge en terrortrussel mod
Danmark og danske interesser.
Vi har ligesom for PET også sikret, at FE via SKAT har
adgang til relevante oplysninger, som luftfartsselska-
berne har om deres passagerer (de såkaldte PNR-oplys-
ninger).
[Afrunding]
36.
Det er vigtigt for mig til sidst at understrege, at uan-
set alle disse initiativer, som vi har gennemført, og de
yderligere initiativer, som vi vil gennemføre, kan hver-
ken jeg eller PET udstede nogen garantier for, at vi ikke
kan blive ramt af terror på ny.
20
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Den kendsgerning understreges jo desværre af de sene-
ste års begivenheder i landene omkring os.
De forfærdelige angreb, som vi har oplevet bare i år i bl.a.
Sverige, Storbritannien og Spanien, er blot de seneste i
en lang række af angreb i Vesteuropa over de senere år.
CTA understreger da også i VTD’en, at angreb kan finde
sted, uden at der på forhånd foreligger efterretningsmæs-
sige indikationer, der kan give myndighederne et finger-
peg om, hvad der er på vej.
Det betyder selvfølgelig ikke, at vi ikke gør – og skal
gøre – alt hvad vi overhovedet kan for at forhindre, at så-
danne angreb kan ramme Danmark.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at både myndighe-
derne og regeringen følger udviklingen tæt og løbende
vurderer, om der skal iværksættes yderligere konkrete
indsatser eller initiativer.
Og gennem de mange initiativer, som jeg har nævnt her
i mit indlæg, har regeringen med støtte fra bl.a. spørge-
rens parti sikret Danmark det hidtil stærkeste værn mod
terror.
21
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 16/11-17 om forsvarets bistand til politiet, til justitsministeren
Tak for ordet.
22