Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1944378_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvarsudvalget
Samråd N, O, P – F-35 og flystøjberegninger
Taleseddel
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm (EL).
FOU samrådsspørgsmål N
Hvorfor har ministeren ikke oplyst til Folketinget, at der var problemer med den
danske model for støjberegninger og flyvemønstre på F-35 kampflyet?
FOU samrådsspørgsmål O
Synes ministeren, at det er rimeligt, at Folketinget ikke fik at vide, at den var gal
med forudsætningerne for støjberegningerne?
FOU samrådsspørgsmål P
Hvad skal der ske nu i forhold til at sikre beboerne omkring Skrydstrup mod støj
fra F-35, og hvad kommer det til at koste?
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0002.png
Besvarelse af samrådsspørgsmålene
Tak for ordet.
Jeg skal indledningsvis nævne, at jeg besvarer samrådsspørgsmål N, O og
P samlet i den rækkefølge, de er blevet stillet.
I spørgsmål N bliver jeg spurgt om, hvorfor jeg ikke har orienteret Folketin-
get om arbejdet med støjberegningerne.
Hvad har vi fortalt folketinget
Indledningsvist vil jeg kort redegøre for, hvad vi har fortalt Folketinget om-
kring støjberegningerne.
Vi har orienteret Folketinget om, at støjproblemstillingen håndteres i forbin-
delse med anlægsloven, der p.t. forventes fremlagt i begyndelsen af 2020.
Forsvarsministeriet orienterede således den 22. november 2017 Folketinget
om, at regeringen har ”…til hensigt at tilvejebringe hjemmel til ombygning-
og klargøringsprojektet via et forslag til anlægslov for Flyvestation Skryd-
strup (F-35), herunder anvendelsen af F-35 kampflyene, da grænseværdi-
erne for støj bl.a. ikke ses at kunne overholdes”.
Støjberegningerne omfatter beregning af såvel terminalstøj som flystøj.
Med hensyn til flystøjsberegningerne har vi fortalt Folketinget, at flystøjsbe-
regningerne var foreløbige og først forventes klar i løbet af 2018. I oriente-
ringen til Forsvarsudvalget den 22. november 2017 og besvarelsen af FiU
spørgsmål 6 den 6. december 2017 gøres klart, at der er tale om forelø-
SIDE 2/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0003.png
bige støjberegninger. I korrektionen af FoU 194 den 1. december 2017
fremgår, at støjberegningerne færdiggøres inden fremlæggelsen af anlægs-
loven og endelig fremgår det af besvarelsen af FoU spørgsmål 18 den 6.
december 2017, at ”De igangværende støjberegninger blev iværksat i ja-
nuar 2017 og forventes færdiggjort i 2018”
Arbejdet med flystøjsberegningerne er komplekst. Det vil jeg gerne sætte
lidt ord på.
Hvad består flystøjberegningerne af
Kompleksiteten i arbejdet består dels i at fastlægge forudsætningerne for
flystøjsberegningerne, dels i de konkrete beregninger.
I forudsætningerne for flystøjsberegningerne indgår bl.a. antal flyoperatio-
ner fordelt på flytyper, herunder også de udenlandske kampfly, der forven-
tes lejlighedsvist at operere fra Flyvestation Skrydstrup i forbindelse med
øvelsesvirksomhed, flytrafikkens årsfordeling, trafikkens døgnfordeling, fly-
veprofiler og beregningstekniske forudsætninger omkring eksempelvis at-
mosfærisk tryk og luftfugtighed. Alle har betydning for de konkrete flystøjs-
beregninger, men det er særligt flyveprofilerne, som gør flystøjsberegnin-
gerne komplekse. Her handler det om at finde en optimal flyveprofil, der
giver den rette balance mellem flysikkerhed, operative behov og hensynet
til flystøj. I flyveprofilen indgår bl.a. med hvilken motorkraft kampflyet skal
lette, hvilken vinkel eller stigningsgrad (altså hvor hurtig flyet stiger) og
hvilke retninger man flyver efter take-off.
Så er der selve flystøjsberegningerne, som groft sagt handler om, at bereg-
ningsforudsætningerne lægges ind i et stort computerprogram, hvor resul-
SIDE 3/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0004.png
tatet er flystøjskurver, der viser udbredelsen af flystøj. Der er her tale om
en tidskrævende proces, da der bl.a. er behov for et stort antal beregnings-
punkter for at få det nødvendige detaljeringsniveau.
Det skal her bemærkes, at når vi undervejs ændrer i beregningsforudsæt-
ningerne - hvis vi eksempelvis justerer lidt på motorkraft, stigningsgrad el-
ler flyveveje - så starter vi forfra med flystøjsberegningerne, hvilket er en af
årsagerne til, at det tager tid med flystøjsberegningerne, og at de endnu
ikke kan siges at være konsoliderede.
Jeg mener, vi har en forpligtelse til at gøre dette arbejde ordentligt, så vi er
sikre på, at vi har gjort, hvad vi kan for at finde den rigtige balance mellem
flyvesikkerhed, operative behov og hensynet til flystøj.
Forløb med flyveprofiler
Så er der spørgsmålet om vi undervejs i et sådant forløb skal orientere Fol-
ketinget om mellemregningerne.
Det mener jeg ikke, men lad mig gennemgå forløbet omkring flystøjsbereg-
ningerne og flyveprofilerne, så vi har et fælles billede af, hvad vi taler om.
Forud for typevalgsbeslutningen i 2016 blev der udarbejdet en rapport
vedr. F-35 flystøjsbelastning baseret dels på data fra den amerikanske F-35
programorganisation og Lockheed Martin, dels på optimerede flyveprofiler.
Rapporten er offentlig tilgængelig og viser et markant flystøjsbillede.
SIDE 4/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0005.png
Efter typevalgsbeslutningen i 2016 blev der sat fokus på, hvordan vi kunne
operere de nye kampfly til mindst mulig gene for flyvestationens naboer.
Derfor udarbejdede vi under inddragelse af en af flyvevåbnets F-16 testpilo-
ter i 2017 optimerede F-35 flyveprofiler for i størst muligt omfang at be-
grænse flystøjsbelastningen omkring Flyvestation Skrydstrup.
Arbejdet med de flystøjsoptimerede F-35 flyveprofiler indebar, at der blev
justeret på bl.a. F-35 kampflyets motorindstillinger ved takeoff og den vin-
kel som kampflyet letter med. Justeringerne blev foretaget på baggrund af
danske F-16 erfaringer og norske F-35 erfaringer, men indebar i sagens na-
tur et behov for validering, så der kunne skabes klarhed over, om flyvepro-
filerne kunne anvendes under danske forhold, herunder om de var sikker-
hedsmæssigt forsvarlige.
Der blev overvejet to modeller for validering af de flystøjsoptimerede flyve-
profiler - enten ved at spørge kampflyprogrammet i USA eller ved at gen-
nemføre simulatortesten selv.
Det var i oktober 2017 afklaret, at F-35 programorganisationen ikke umid-
delbart besad kapacitet til validering af de optimerede danske F-35 flyve-
profiler. Det er vigtigt at understrege, at den amerikanske programorgani-
sation ikke har forholdt sig til indholdet af de flystøjsoptimerede flyveprofi-
ler. Der var altså ikke nogen i den amerikanske programorganisation, der
havde sagt, at det ikke var muligt at flyve med de flystøjsoptimerede flyve-
profiler.
SIDE 5/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
Den 19.- 21. december 2017 blev der gennemført en afprøvning af de opti-
merede flyveprofiler i en simulator i USA. Resultatet heraf viste, at profi-
lerne, der jo havde til hensigt at minimere flystøjsbelastningen, ville være
mindre hensigtsmæssige under danske vejrforhold, herunder at de under
visse forhold kunne være uforsvarlige fra et flyvesikkerheds-perspektiv. Helt
overordnet handler det om, at i en eventuel nødssituation, vil utilstrækkelig
motorkraft kunne reducere pilotens handlemuligheder.
På den baggrund kunne det konstateres, at simulatortesten ikke havde til-
vejebragt grundlag for at arbejde videre med de flyveprofiler, der var lagt
til grund for de flystøjsberegninger, der var fremlagt på borgermødet den
29. november 2017.
På borgermødet den 1. marts 2018 orienterede vi om, at vi på denne bag-
grund var startet forfra med flystøjsberegningerne. Dette fremgår også af
det materiale fra borgermødet den 1. marts 2018, der er offentliggjort på
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelses hjemmeside.
De flyveprofiler, der blev arbejdet videre med i forlængelse heraf i arbej-
det med flystøjsberegningerne er validerede, hvilket vil sige, at de er testet
i en simulator. Vi arbejder dog fortsat på optimering af flyveprofilerne, så
det er for tidligt at sige, hvordan de konsoliderede flyveprofiler bliver – det
ved vi først, når vi har det konsoliderede grundlag, hvor vi har fundet den
rigtige balance mellem flyvesikkerhed, operative behov og hensynet til fly-
støj.
Det er vores forventning, at vi kan præsentere både de konsoliderede fly-
støjsberegninger, flyveprofiler og forudsætninger for beregningerne inden
SIDE 6/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0007.png
udgangen af 2018. Mere præcist på det borgermøde, der er planlagt til at
finde sted den 6. december 2018.
Flystøjsberegningerne vil efterfølgende indgå i forberedelsen af anlægslo-
ven.
Aktstykke og anlægslov
Aktstykke 31 fra den 14. december 2017 om kampflyanskaffelsen er en
hjemmel til at gennemføre anskaffelsesdelen af F-35 kampflyprojektet samt
til at afholde udgifter til programorganisationen. Hensigten med aktstykket
har ikke været at håndtere problemstillingen vedr. flystøj.
Flystøjsproblemstillingen håndteres som aftalt med forsvarsforligskredsen i
forbindelse med den anlægslov, der forventes fremlagt primo 2020. For-
svarsministeriet orienterede således den 22. november 2017 Folketinget
om, at regeringen har ”…til hensigt at tilvejebringe hjemmel til ombygning-
og klargøringsprojektet via et forslag til anlægslov for Flyvestation Skryd-
strup (F-35), herunder anvendelsen af F-35 kampflyene, da grænseværdi-
erne for støj bl.a. ikke ses at kunne overholdes”.
I forbindelse med Folketingets behandling af aktstykke 31 oplyste jeg Fol-
ketinget om, at F-35 flystøjsberegningerne forventes at ville blive færdig-
gjort i løbet af 2018. Således fremgår det af min besvarelse af FoU spørgs-
mål 18, at ”…De igangværende støjberegninger blev iværksat i januar 2017
og forventes færdiggjort i 2018. De endelige resultater af disse beregninger
vil sammen med de tiltag, som de giver anledning til, blive forelagt i det
kommende forslag til anlægslov”
SIDE 7/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0008.png
Når vi ikke informerer Folketinget løbende om mellemregninger og delkon-
klusioner, så skyldes det, at F-35 flystøjsberegningerne først forventes at
være endeligt konsoliderede i løbet af 2018 - og forud for fremsættelsen af
anlægsloven - hvilket er i overensstemmelse med den måde forsvarsfor-
ligskredsen er enige om at håndtere flystøjsproblematikken på, og den pro-
ces vi har oplyst Folketinget om.
Det var afslutningen af min besvarelse af samrådsspørgsmål N.
***
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af samrådsspørgsmål O, hvor der spørges
til, om det ikke er rimeligt, at Folketinget orienteres om udviklingen i forud-
sætningerne for støjberegningerne.
Jeg mener først og fremmest, at det er rimeligt, at naboerne og Folketinget
får et gennemarbejdet produkt, så alle på et veloplyst grundlag kan drøfte
de flystøjsudfordringer, der vil være omkring Flyvestation Skrydstrup.
Debatten omkring flystøj, kompensation af naboerne og hele den kom-
mende behandling af anlægsloven fortjener, at vi diskuterer flystøjsudfor-
dringerne med udgangspunkt i et konsolideret ekspertgrundlag og ikke med
afsæt i fragmenterede og ukonsoliderede mellemregninger.
I sagens natur ville det have været ønskeligt, om kampflyprogrammet alle-
rede nu var klar med et sådant grundlag, men som jeg tidligere har rede-
SIDE 8/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
gjort for, så mener jeg det er rimeligt, at vi i vores arbejde med flyprofi-
lerne gør alt, hvad vi kan for at minimere generne for omgivelserne, og så-
ledes også bruger den tid, der skal til for at tilvejebringe et konsolideret
grundlag. Vi har på intet tidspunkt lagt skjul på, at vi ikke er færdige med
flystøjsberegningerne – hverken over for Folketinget eller naboerne til Fly-
vestation Skrydstrup. Som tidligere nævnt er Folketinget bl.a. orienteret
herom ved mit brev til Forsvarsudvalget den 22. november 2017; ved min
korrektion af FoU 194 den 1. december 2017; samt ved besvarelsen af FiU
spørgsmål 6 den 6. december 2017.
Vi forventer, at det konsoliderede ekspertgrundlag er klar sidst på året,
hvor vi blandt andet vil fremlægge flystøjsberegninger og forudsætninger
for naboerne til Flyvestation Skrydstrup.
Som sagt er arbejdet med flystøjsberegningerne kompliceret og handler
bl.a. om at finde hvilke flyveprofiler, der er mest hensigtsmæssige opera-
tivt, flyvesikkerhedsmæssigt og i forhold til flystøjsgenerne for naboerne.
Vi har undervejs lyttet til borgernes ønsker omkring flystøjsberegningerne.
Det betyder bl.a., at vi gennemfører flystøjsberegninger på alle flyaktivite-
ter, så det fulde flystøjsbillede kan vises; vi vil gennemføre flystøjsberegnin-
ger for både gennemsnitsstøj og maksimalstøj og der gennemføres sam-
menlignelige flystøjsberegninger for F-16 og F-35.
Jeg mener ikke, at det er til gavn for nogen, at vi undervejs fremlægger
ukonsoliderede øjebliksbilleder – det vil skabe mere forvirring end gavn.
Det var afslutningen af min besvarelse af samrådsspørgsmål O.
SIDE 9/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
1944378_0010.png
***
Jeg vil nu gå over til besvarelsen af samrådsspørgsmål P, hvor der spørges
til, hvad der skal ske i forhold til beboerne omkring Skrydstrup.
Forsvarsministeriet har i 2018 gennemført to borgermøder i Vojens-Hal-
lerne, hvor der bl.a. er gennemgået de centrale milepæle for naboerne. Ho-
vedlinjerne vil jeg kort gennemgå her:
I sommeren 2018 er der gennemført en offentlig høring af afgræns-
ningen af miljøkonsekvensvurderingen som skal udarbejdes for Flyve-
station Skrydstrup. De emner som behandles i miljøkonsekvensrap-
porten er bl.a. flystøjspåvirkning fra F-35 kampfly, eventuelle ændrin-
ger i ejendomsværdier og eventuelle adfærdsændringer hos produk-
tionshusdyr.
Ved udgangen af 2018 er det planen, at resultatet af flystøjsberegnin-
gerne for F-16 og F-35 samt en kompensationsmodel fremlægges for
naboerne.
I sommeren 2019 er det planen, at der gennemføres en offentlig hø-
ring af miljøkonsekvensrapporten.
Ved udgangen af 2019 er det planen, at der gennemføres en offentlig
høring af forslaget til anlægslov.
Formålet med dette forløb er, at naboerne på et så tidligt tidspunkt som
muligt får præsenteret de konsoliderede flystøjsberegninger og en kompen-
SIDE 10/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
sationsmodel. Når det er sagt, så kan der selvsagt opstå forhindringer un-
dervejs, som kan ændre tidsplanen, ligesom det var tilfældet med de fly-
støjsoptimerede flyveprofiler, som vi arbejdede med sidste år.
Forsvarsministeriet har endnu ikke lagt sig fast på en model for kompensa-
tion, men pejlemærket er at følge praksis for støjkompensation, hvilket for-
venteligt vil indebære, at kompensationsordningen baseres på tilskud til
støjsikring eller tilbud om frivilligt opkøb alt efter omfang af støjbelastning.
På nuværende tidspunkt er det for tidligt at sige noget om, hvad kompen-
sationsordningen kommer til at koste – det afhænger blandt andet af de
endelige flystøjsberegninger.
Som tidligere omtalt, så omfatter støjproblemstillingen såvel terminalstøj
som flystøj.
I forhold til terminalstøjen, så valgte vi som bekendt i foråret at flytte place-
ringen af F-35 komplekset til den sydvestlige del af Flyvestation Skrydstrup
for at mindske generne fra terminalstøjen mest muligt. De forventede mer-
udgifter for flytningen udgjorde på daværende tidspunkt i størrelsesorde-
nen 260 mio. kr. som anført i besvarelse af spørgsmål 1 fra Finansudvalget
vedr. aktstykke 75 den 17. april 2018.
Efterfølgende har Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse omsat beslutnin-
gen til et konkret byggeprogram og har i den forbindelse bl.a. estimeret
øgede udgifter på i størrelsesordenen 50 mio. kr. i relation til bl.a. bygge-
modning, etablering af varmecentral og nødstrømsanlæg, tilslutning til el-
SIDE 11/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
forsyning og kloaksystem samt omkringliggende infrastruktur såsom taxi-
veje og adgangsveje.
I f.m. udarbejdelse af det konkrete byggeprogram er der herudover identifi-
ceret øgede udgifter på visse andre områder, som ikke er relateret til pro-
blemstillingen vedrørende støj.
Det er vigtigt at bemærke, at meromkostningerne afholdes inden for kamp-
flyprogrammets samlede økonomi. Der er således ikke tale om en overskri-
delse af kampflyprogrammets økonomi.
Som det fremgår af aktstykke 31 vil den bevillingsmæssige hjemmel til af-
holdelse af udgifter til bygge- og anlægsarbejderne blive indhentet særskilt,
når grundlaget for en samlet forelæggelse af anlægsprojekterne er klar.
Hjemlen hertil forventes indhentet ved en anlægslov, hvoraf de samlede
omkostninger til bygge- og anlægsprojekterne vil fremgå. Der er en mulig-
hed for, at der kan blive behov for indhentning af særskilt bevillingsmæssig
hjemmel til gennemførelse af byggemodning m.v. forud for den forventede
fremlæggelse af anlægsloven i 2020. I så fald vender vi tilbage til Folketin-
get herom.
Afslutningsvis skal jeg nævne, at flyvestationen i 2018 har gennemført
”godt naboskabsmøder”, hvor naboerne og flyvestationen har kunnet drøfte
de helt nære forhold, herunder eksempelvis støjende ventilationsanlæg, be-
plantning på flyvestationen og flyvemønstre for F-16. Det er mit indtryk, at
der er taget godt imod disse møder.
SIDE 12/13
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 115: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 25/9-18 om støj fra F35 ved Flyvestation Skrydstrup, til forsvarsministeren
Vi har grundlæggende en klar interesse i godt naboskab og gode relationer
med vores omgivelser. Vi skal forventeligt have de nye kampfly flyvende de
kommende 30-40 år. Derfor lægger vi også vægt på en god og løbende di-
alog om, hvordan vi kan sikre vores opgaveløsning – og varetagelsen af
Danmarks sikkerhed – på en hensynsfuld måde.
Det var afslutningen af min besvarelse af samrådsspørgsmål N, O og P.
SIDE 13/13