Forsvarsudvalget 2017-18
FOU Alm.del
Offentligt
1924889_0001.png
Folketingets Forsvarsudvalg
Christiansborg
FORSVARSMINISTEREN
16. juli 2018
Folketingets Forsvarsudvalg har den 3. juli 2018 stillet følgende spørgsmål nr. 100 til for-
svarsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL).
Spørgsmål nr. 100
”Kan
forsvarsministeren se, at der kan være et suverænitetsproblem i, at amerikanerne har
fuld kontrol over softwaren og systemet ALIS i det nye F-35 fly og således også vil kunne
lukke flyet fuldstændig ned?”
Svar:
Det følger af den politiske aftale om anskaffelse af nye kampfly af den 9. juni 2016, at
Danmark skal
udnytte de muligheder for ”Smart Defence”, samarbejde og
stordriftsfordele,
der følger af, at F-35 brugerlande indgår i et partnerskab, herunder i relation til drift og ved-
ligeholdelse af flyene.
Det er en grundlæggende præmis for F-35 partnerskabet, at de deltagende lande er indbyr-
des afhængige i forhold til bl.a. den fælles globale reservedelspulje og den løbende udvik-
ling af flyet. Samarbejdet herom er reguleret af en række aftaler, indgået mellem USA og
partnerlandene.
Det gælder for F-35 som for flere af Forsvarets øvrige kapaciteter, herunder F-16 flyene, at
Danmark ikke har fuld adgang til alle kildekoder i den indbyggede software. For F-35 ved-
kommende er Danmark således
som alle andre F35 brugere - i stor udstrækning afhængig
af vores allierede og partnere.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________
HOLMENS KANAL 9
1060 KØBENHAVN K
TELEFON: 72 81 00 00
TELEFAX: 72 81 03 00
MAIL: [email protected]
WEB: www.FMN.DK
CVR: 25-77-56-35
EAN: 5798000201200
FOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om forsvarsministeren kan se, at der kan være et suverænitetsproblem i, at amerikanerne har fuld kontrol over softwaren og systemet ALIS i det nye F-35 fly og således også vil kunne lukke flyet fuldstændig ned, til forsvarsministeren
Konkret vil de danske F-35 fly dog kunne operere uden adgang til de fælles systemer, og
flyene vil således ikke på afstand kunne ”lukkes fuldstændig ned”. Det er dog klart, at flye-
nes drift i længden vil være afhængig af tilgang til den globale drifts- og vedligeholdelses-
løsning.
I forhold til ALIS er der i F-35 partnerskabet iværksat udvikling af en såkaldt
Sovereign Data
Gateway
, der for F-35 brugernationer vil indebære et nationalt tilpasset datafilter, der styrer
eller begrænser de data, der videreformidles til det centraliserede logistiksystem i USA.
På den baggrund ser jeg ikke et suverænitetsproblem forbundet med F-35 kapaciteten.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen