Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1828256_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 16
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål B
og C om Bygningsstyrelsens fordyrede
byggerier
Samråds-
spørgsmål B
stillet til
transport-,
bygnings- og
boligministeren
Samrådsspørgsmål B
Vil ministeren på baggrund af sagerne
om de fordyrede byggerier på
Københavns Universitet redegøre for
Bygningsstyrelsens rolle herunder om
han finder at rollen både som bygherre
og bygningsadministrator er
hensigtsmæssig?
Indledning
Jeg vil gerne starte med at takke
spørgeren for samrådsspørgsmålet, som
jeg hermed skal give min særskilte
besvarelse på.
Jeg vil starte med at slå fast, at jeg ser
med den allerstørste alvor på den
opståede fordyrelse af Niels Bohr
Bygningen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0002.png
Side 2 af 16
Det er naturligvis helt uacceptabelt med
en sådan voldsom fordyrelse
der både
nominelt og procentuelt er ekstrem og
ikke kan siddes overhørig.
Den situation, der er opstået, kalder på
handling. Og det er præcis, hvad jeg som
minister har gjort i denne sag.
Da den forventede fordyrelse på Niels
Bohr Bygningen blev indmeldt til
ministeriet, blev det meget hurtigt
besluttet at få Ernst & Young til at
granske hele projektforløbet.
Og den granskning, der blev afleveret af
Ernst & Young indeholder tre elementer:
Den indeholder for det første en
kvalitetssikring af størrelsen af den
indmeldte fordyrelse.
Den klarlægger for det andet årsagerne
til, hvordan det kunne gå så galt.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0003.png
Side 3 af 16
Og så vurderer granskningen for det
tredje, hvorvidt Bygningsstyrelsen som
bygherre er rustet til at styre de meget
store og komplekse
universitetsbyggerier, der i den
kommende tid skal udføres.
Svaret på det første og andet spørgsmål
er der redegjort for i det aktstykke, som
er til behandling her i Finansudvalget.
Men jeg vil gerne her uddybe de
forskellige fremadrettede tiltag, jeg har
sat i værk for at sikre en hurtig og
resolut styrkelse af styringen af
byggeprojekterne.
EY-rapportens
konklusioner
Granskningen har vist, at der i hele
forløbet af byggeprocessen for Niels
Bohr Bygningen siden igangsættelsen i
2010 er truffet mange meget
uhensigtsmæssige valg.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0004.png
Side 4 af 16
Dette gælder eksempelvis den valgte
udbudsstrategi, de indgåede kontrakter
med rådgivere og entreprenører og
organiseringen af bygherrefunktionen.
Den løbende risiko- og økonomistyring
på projektet har samtidig været
utilstrækkelig, og det må konstateres, at
Bygningsstyrelsen ikke har reageret i
tide på de udfordringer, som projektet
har været i.
Ernst & Young beskriver dog også, at
Bygningsstyrelsen har iværksat en række
initiativer, som fremadrettet vil forbedre
styringen af byggeprojekter. Dette
gælder blandt andet implementeringen
af et koncept for Ny Anlægsbudgettering
i samarbejde med departementet.
Men rapporten slår fast, at
Bygningsstyrelsen ikke i tilstrækkelig
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0005.png
Side 5 af 16
grad har tilvejebragt det nødvendige
styringsgrundlag for de kommende store
og komplekse byggeprojekter.
Bygningsstyrelsens
rolle som både
bygherre og
bygningsadministrator
Samrådsspørgsmål B går specifikt på,
om jeg finder Bygningsstyrelsens rolle
som både bygherre og
bygningsadministrator hensigtsmæssig.
Jeg vil starte med kort at redegøre for
formålet med den statslige
huslejeordning og dermed
Bygningsstyrelsens rolle.
Formålet med den statslige
huslejeordning har været at gøre statens
lokaleforsyning mere markedsorienteret
og sikre en større effektivitet i de
statslige brugeres lokaleanvendelse via
huslejebetaling.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0006.png
Side 6 af 16
Principperne i huslejeordningen er, at
institutionerne anvender en del af deres
bevilling til huslejebetaling til
Bygningsstyrelsen.
De statslige institutioner kan vælge at
bruge Bygningsstyrelsen som udlejer og
bygherre, men det er også muligt for
institutionerne at indgå aftaler om
private lejemål.
Der er således som en del af ordningen
en konkurrenceudsættelse af den
statslige udlejningsaktivitet.
Bygningsstyrelsens rolle er at være
statens centrale bygherre og
ejendomsadministrator.
Det betyder, at Bygningsstyrelsen ejer og
vedligeholder de statslige bygninger og
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0007.png
Side 7 af 16
samlet administrerer de private lejemål
for de forskellige statslige institutioner.
I 2015 valgte den daværende regering at
reformere huslejeordningen på
universitetsområdet for at imødekomme
en væsentlig del af universiteternes
kritik af ordningen. Nogle af disse tiltag
er iværksat, mens nogle slår igennem fra
2020.
Det har blandt andet været et mål at
forbedre huslejeordningens fleksibilitet,
og der er aftalt en mere klar rolle- og
ansvarsfordeling mellem
Bygningsstyrelsen og universiteterne.
Det er ikke mit indtryk, at de problemer,
som vi oplever på de store komplicerede
byggeprojekter har været forårsaget af
Bygningsstyrelsens samtidige rolle som
bygningsadministrator.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0008.png
Side 8 af 16
Som tidligere beskrevet, kan
problemerne på de fordyrede
universitetsbyggerier relateres til
Bygningsstyrelsens varetagelse af
bygherrerollen. Det er styrkelsen af
denne rolle, der nu sættes ind med.
Dette leder mig til besvarelsen af
samrådsspørgsmål C.
Samråds-
spørgsmål C
stillet til
transport-,
bygnings- og
boligministeren
Samrådsspørgsmål C
Vil ministeren redegøre for, om der
fremtidigt vil blive ændret i
principperne for budgetlægning i
Bygningsstyrelsen og i den midlertidige
placering i Vejdirektoratet?
Jeg vil gerne starte med at takke
Initiativer på
baggrund af
rapporten
spørgeren for samrådsspørgsmålet, som
jeg hermed skal give min særskilte
besvarelse på.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0009.png
Side 9 af 16
Som tidligere nævnt, fastslår Ernst &
Youngs rapport, at Bygningsstyrelsen
ikke i tilstrækkelig grad har tilvejebragt
det nødvendige styringsgrundlag for de
kommende store og komplekse
byggeprojekter.
Og det har jeg som minister selvfølgelig
handlet på og igangsat en række
initiativer.
Styringen af Bygningsstyrelsens fire
største byggeprojekter flyttes nu til
Vejdirektoratet.
Samtidig vil Bygningsstyrelsen
midlertidigt udlåne relevante
medarbejdere til Vejdirektoratet.
Dette betyder, at ansvaret for
projekternes gennemførelse overgår til
Vejdirektoratets ledelse.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0010.png
Side 10 af 16
Tiltagene skal på kort sigt styrke
gennemførelsen af projekterne og på
længere sigt udvikle kompetencerne hos
Bygningsstyrelsens medarbejdere.
Valget af
overdragede
projekter til
Vejdirektoratet
Vejdirektoratet overtager fire projekter:
- Niels Bohr Bygningen på
Københavns Universitet
- Syddansk Universitets nye
Sundhedsvidenskabelige Fakultet
- Aalborg Universitets nye
Sundhedsvidenskabelige Fakultet
- og Statens Naturhistoriske Museum
for Københavns Universitet i
Botanisk Have
Det er de fire største og mest komplekse
byggeprojekter.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0011.png
Side 11 af 16
Dette gælder både i forhold til selve
byggeriet og især i forhold til
projekternes risici, økonomistyring og
interessenthåndtering.
Bortset fra Niels Bohr Bygningen er det
projekter, som er i opstartsfasen.
Valget af
Vejdirektoratet
som bygherre
Og hvorfor nu Vejdirektoratet?
Vejdirektoratet har gennem en årrække
udviklet erfaringer, kompetencer og en
dokumenteret arbejdsmetode inden for
styring af anlægsprojekter.
Vejdirektoratet er jo ikke eksperter i at
opføre bygninger.
Men det er en kendsgerning, at de i
Vejdirektoratet er gode til præcis det,
som Ernst & Young konkluderer,
mangler i Bygningsstyrelsen:
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0012.png
Side 12 af 16
Nemlig den løbende risiko- og
økonomistyring og styringen af
entreprenørerne gennem de store
byggeforløb, så projekterne kommer
sikkert i mål.
Det er disse erfaringer og kompetencer,
der nu skal bringes i anvendelse på de
fire store igangværende byggeprojekter
sammen med de byggefaglige
kompetencer fra medarbejderne i
Bygningsstyrelsen.
Gennemførelsen af projekterne på denne
måde skal samtidig medvirke til at
udvikle kompetencer og processer, der
på sigt kan tilbageføres til
Bygningsstyrelsen.
Overdragelsen sker pr. 1. januar 2018.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0013.png
Side 13 af 16
Vejdirektoratet foretager nu en grundig
gennemgang af alle aspekter ved de
nævnte projekter, herunder status for
økonomi og risici.
Dette arbejde sker i tæt samarbejde med
Bygningsstyrelsen for at sikre en god
overførsel af projekter, viden og
medarbejdere.
Samarbejdet mellem Vejdirektoratet og
Bygningsstyrelsen vil fortsætte under
projekternes udførelse for at sikre en
løbende vidensdeling og overførsel af
kompetence til Bygningsstyrelsen.
Bygningsstyrelsen vil stadig stå for
gennemførelsen af en række mindre
komplekse byggerier både for
universiteterne og for andre statslige
kunder.
Kommende tiltag i
Bygningsstyrelsen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0014.png
Side 14 af 16
Selvom disse byggerier er mindre
komplekse, er det nødvendigt at styrke
Bygningsstyrelsens
projektgennemførelse yderligere.
Der er derfor igangsat et arbejde, hvor
Ernst & Young gennemgår alle deres
anbefalinger om den fremadrettede
projektstyring med Bygningsstyrelsen.
På baggrund af denne gennemgang
udarbejdes en handlingsplan med
konkrete tiltag, der skal styrke
projektstyringen i Bygningsstyrelsen
fremadrettet.
Det er endvidere sådan, at
Bygningsstyrelsens direktør er fratrådt i
forlængelse af Niels Bohr sagen, og der
pågår derfor nu en proces med at finde
en ny direktør for styrelsen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0015.png
Side 15 af 16
Indretningen af
SEA-ordningen og
mulighed for
selveje
Jeg håber, at universiteterne vil tage
godt imod de nævnte tiltag.
Det er i alle parters interesse, at disse
byggerier går så godt som muligt og
holder sig inden for budgettet.
Afslutningsvis vil jeg sige, at det jo ikke
er nogen hemmelighed, at særligt ét
universitet gerne vil have
bygningsselveje.
Det kan der være mange årsager og
motiver til.
Men spørgsmålet om selveje eller ej for
universiteterne er jo grundlæggende et
spørgsmål om vilkår og indretning af
uddannelses- og forskningssektoren.
Og det er der altså en anden minister
nemlig uddannelses- og
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 99: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 29. november 2017 om fordyrede byggerier på Københavns Universitet, til transport-, bygnings- og boligministeren
1828256_0016.png
Side 16 af 16
forskningsministeren, som er ansvarlig
for.
Og derfor har jeg ikke bemærkninger til
spørgsmålet om selveje, men henviser til
min kollega i Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Afrunding
Tak for ordet.