Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1852407_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. februar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 9 (Alm. del) af 5. oktober
2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Hvad vil effekten på de offentlige finanser være hvis væksten i dansk økonomi
bliver på 0; 0,5 hhv. 1 pct. frem til 2040 (som følge af lavere produktivitetsvækst)
og væksten i det offentlige forbrug skal udgøre 1,1 pct. årligt?
Svar
Den gennemsnitlige årlige vækst i BNP frem mod 2040 udgør 1,2 pct. i
Opdateret
2025-forløb, august 2017,
som er den seneste mellemfristede fremskrivning af dansk
økonomi. Væksten i BNP kan overordnet set tilskrives at produktiviteten vokser
med 1 pct. årligt, mens beskæftigelsen stiger med 0,3 pct. årligt
1
. Beskæftigelses-
fremskrivningen indarbejder befolkningsprognosen og vedtagne reformer.
Hvis den gennemsnitlige vækst i stedet skulle udgøre hhv. 1, 0,5 og 0 pct. frem
mod 2040 ville det derfor kræve at produktivitetsvæksten blev markant lavere end
forventet eller endda negativ,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Vækst i BNP og offentligt forbrug
Grundforløb
Pct.
BNP-vækst
Bidrag fra beskæftigelse (timer)
Bidrag fra timeproduktivitet
1,2
0,3
1,0
1,0
0,3
0,7
0,5
0,3
0,2
0,0
0,3
-0,3
Scenarie 1
Scenarie 2
Scenarie 3
Beregningsteknisk neutral vækst i
offentligt forbrug
1,1
1,0
0,8
0,7
Anm.: Vækstraterne afspejler den gennemsnitlige vækst fra 2017-2040.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb, august 2017
og egne bereninger.
Væksten i det offentlige forbrug er politisk bestemt indenfor den mellemfristede
planlægningsperiode, som aktuelt dækker årene frem mod 2025. Efter 2025 tager
1
Timeproduktiviteten stiger med ca. 1,2 pct. om året i den private sektor, mens der ikke opgøres en timeproduktivitets-
vækst i den offentlige sektor opgjort efter input-metoden.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvad effekten på de offentlige finanser vil være, hvis væksten i dansk økonomi bliver på 0; 0,5, til finansministeren
1852407_0002.png
Side 2 af 2
fremskrivningen af det offentlige forbrug udgangspunkt i en demografi- og vel-
standsreguleret vækstrate, som i grundforløbet svarer til ca. 1,1 pct. årligt.
Det demografi- og velstandsregulerede forløb for det offentlige forbrug indebæ-
rer, at det offentlige forbrug vokser i takt med det demografiske træk og et bidrag
fra produktivitetsvæksten i den private sektor via det offentlige køb af varer og
tjenester fra private leverandører (det nominelle offentlige forbrug vokser med det
demografiske træk og timelønnen i økonomien). Hvis produktiviteten i den priva-
te sektor bliver lavere end forudsat, vil det derfor med de sædvanlige regneprin-
cipper medføre en nedjustering af den beregningstekniske vækst i det offentlige
forbrug,
jf. tabel 1.
Det indebærer dermed en reel stigning i ressourcerne til offentligt forbrug i for-
hold til de sædvanlige beregningstekniske forudsætninger, når der i spørgsmålet
forudsættes en offentlig vækst på 1,1 pct. og en produktivitetsvækst på mindre
end 1 pct. De øgede ressourcer til offentligt forbrug indebærer en væsentlig for-
værring af de offentlige finanser i de tre scenarier,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkning på strukturel saldo og finanspolitisk holdbarhed
2025
Pct. af BNP
Grundforløb
Justeret grundforløb med årlig forbrugsvækst på 1,1 pct.
0,0
-0,7
-0,7
-2,1
1,2
0,6
2040
HBI
Scenarie 1: BNP-vækst på 1 pct. om året til 2040
Scenarie 2: BNP-vækst på 0,5 pct. om året til 2040
Scenarie 3: BNP-vækst på 0 pct. om året til 2040
-1,1
-1,9
-2,7
-2,9
-4,6
-6,4
0,2
-0,8
-1,7
Anm.: Den maksimalt mulige vækst i det offentlige forbrug udgør 0,8 pct. årligt frem mod 2025 i
Opdateret 2025-
foløb, august 2017
hvis det forudsættes, at hele råderummet disponeret til større offentligt forbrug. Det
justerede grundforløb afspejler et scenarie hvor forbrugsvæksten hæves til 1,1 pct. frem mod 2025.
Kilde:
Opdateret 2025-forløb, august 2017
og egne bereninger.
Ændringer i produktivitetsvæksten er omtrent neutrale for de offentlige finansers
holdbarhed, hvis det offentlige forbrug følger den beregningstekniske vækst. Det
afspejler, at både de offentlige indtæger og udgifter påvirkes af den ændrede pro-
duktivitet gennem ændrede lønninger og overførselssatser.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister