Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1840405_0001.png
MINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. december 2017
2017-6525
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 27. november 2017 stillet mig følgende spørgsmål
(FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 82:
Vil ministeren oplyse beregningsforudsætningerne for de i fakta-arket
”Ny mo-
del for finansiering af almene boliger” på Transportministeriets
hjemmeside
oplyste besparelser ved den nye model for finansiering af almene boliger?
I sit svar bedes ministeren særskilt oplyse antagelser vedrørende:
- Nominel og realrente på den nye særlige almene obligationsserie
- Hvor stor en andel af den nye særlige almene obligationsserie, som det for-
ventes at staten opkøber
- Hvilken løbetid og rente der forudsættes på de statsobligationer, som staten
skal udstede for at finansiere købet af den nye særlige almene obligationsserie
- Hvor stor en andel af statens besparelse der stammer fra hhv. garantiprovisi-
on, sparet ydelsesstøtte, og andet.
Svar
Jeg har bedt finanministeren bidrage til besvarelsen, og han oplyser:
”Forudsætningerne for flere dele af beregningerne er markedsfølsom informa-
tion, bl.a. fordi staten kan omlægge eksisterende fastforrentede lån. Det kan
påvirke kurserne på eksisterende realkreditobligationer. Det kan derfor ikke
offentliggøres.
I det følgende skal jeg kort redegøre for de forskellige oplysninger og forudsæt-
ninger, der er anvendt til at skønne over statens samlede besparelser som følge
af ændringen af finansieringen af almene boliger.
Til at beregne den samlede besparelse bruges følgende input:
Størrelsen på garantiprovisionen til staten fra kreditinstituttet udgør 0,12
pct. af hovedstolen.
Skøn for omfanget af indekslån som tilkøber garantien og betaler garanti-
provision til staten (frivillig ordning).
Årligt omfang af nye lån og omlægninger af eksisterende lån.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 82: Spm. om at oplyse beregningsforudsætningerne for de i fakta-arket Ny model for finansiering af almene boliger på Transportministeriets hjemmeside oplyste besparelser ved den nye model for finansiering af almene boliger, til transport-, bygnings- og boligministeren
1840405_0002.png
Den gennemsnitlige renteforskel mellem stats- og realkreditobligationer på
0,8 pct. (almene boliger har både F5-lån og fastforrentede lån, som over tid
skal omlægges) og renteforskellen mellem statsobligationer og obligationer
udstedt af KommuneKredit på 0,35 pct.
Staten kan finansiere en del af opkøbene ved at nedbringe indeståendet på
statens konto.
Der er desuden spurgt specifikt til følgende punkter:
-
Nominel og realrente på den nye særlige almene obligationsserie
Der er ikke antaget et niveau, da det ikke indgår i beregningerne. Der er antaget
et rentespænd.
- Hvor stor en andel af den nye særlige almene obligationsserie, som det for-
ventes at staten opkøber
Den 11. december blev det offentliggjort, at staten forventer at opkøbe for i alt
op til 42,5 mia. kr. i 2018. Eventuelle opkøb i senere år er ikke offentliggjort.
- Hvilken løbetid og rente der forudsættes på de statsobligationer, som staten
skal udstede for at finansiere købet af den nye særlige almene obligationsserie
Der forudsættes et rentespænd mellem stats- og realkreditrenter i det 8-årige
løbetidssegment.
- Hvor stor en andel af statens besparelse der stammer fra hhv. garantiprovi-
sion, sparet ydelsesstøtte, og andet.
Den samlede besparelse er omtrent 1 pct. af den omlagte gæld i årlig besparel-
se. For realkreditlån er antaget en rentebesparelse på 0,8 pct., og for Kommu-
neKredit-lån 0,35 pct., jf. ovenfor.
Helt overordnet kan man sige, at størstedelen af besparelsen kommer fra sparet
ydelsesstøtte som følge af lavere renteudgifter. ”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen