Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1847891_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. januar 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 79 (Alm. del) af 23.
november 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere og redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af
de aftaler, regeringen har indgået siden regeringsskiftet den 28. juni 2015,
herunder Jobreform fase I (kontanthjælpsloft), Integrationsydelse, Aftale om et
tryggere dagpengesystem, FL16 (lavere registreringsafgift), FL17 (lavere registre-
ringsafgift), PSO-aftalen, Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet, Aftale
om omlægning af bilafgifterne og Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel
voksen-, efter- og videreuddannelse? Effekten bedes vist frem til dags dato og
frem til 2025, herunder både samlet effekt og isoleret effekt for hvert vedtagne
tiltag. Svaret bedes opstillet i en tabel.
Svar
Siden regeringsskiftet i juni 2015 er der gennemført en række initiativer, der øger
velstanden (BNP) gennem højere strukturel beskæftigelse (arbejdsudbuddet) og
øget produktivitet. I alt skønnes gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i
juni 2015 at løfte strukturelt BNP i 2025 med 10 mia. kr.
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der øger velstanden
gennem højere strukturel beskæftigelse, skønnes samlet set at øge den strukturelle
beskæftigelse med ca. 2.100 fuldtidspersoner, hvilket skønsmæssigt svarer til et
løft i strukturelt BNP på 1¾ mia. kr.,
jf. tabel 1.
Den positive virkning skal blandt
andet ses i sammenhæng med indførelsen af kontanthjælpsloftet, integrationsydel-
sen og de gennemførte nedsættelser af registreringsafgiften.
I beregningen indgår også et negativt bidrag fra justeringen af 2010-dagpenge-
reformen i
Aftale om et tryggere dagpengesystem, 2015
(V, S, DF) på ca. 850 personer.
Endvidere indebærer
Aftale om en ny ferielov
(VLAK, DF, S, RV, Å, SF) et negativt
bidrag på 1.400 personer. I aftalen indgår dog også retten til en individuel aftale
om udbetaling af den 5. ferieuge. Det vurderes, at denne mulighed vil betyde, at
nogle lønmodtagere vil vælge at afholde mindre ferie. Dermed vil der være en
positiv arbejdsudbudseffekt, der delvist kan modgå den opgjorte negative virkning
af aftalen. Der er imidlertid ikke tilstrækkeligt vidensgrundlag til at skønne over
størrelsen af effekten.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om ministeren vil redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af de aftaler, regeringen har indgået siden regeringsskiftet den 28. juni 2015, til finansministeren
1847891_0002.png
Side 2 af 4
Det bemærkes, at aftalen om en ny ferielov skal ses i sammenhæng med, at Dan-
mark har modtaget en begrundet udtalelse fra EU-Kommissionen om, at den hid-
tidige danske ferielov ikke er i overensstemmelse med EU-retten. Problemet er, at
den forskudte ferie bl.a. medfører, at nyansatte ikke kan afholde fire ugers betalt
ferie i det første år på arbejdsmarkedet.
Tabel 1
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der øger den strukturelle beskæftigelse
Fuldtidspersoner
Gennemførte initiativer siden juni 2015
Jobreform fase I
(kontanthjælpsloft)
Integrationsydelse
Aftale om et tryggere dagpengesystem
FL16 (lavere registreringsafgift)
FL17 (lavere registreringsafgift)
PSO-aftalen
Initiativer gennemført af VLAK-regeringen
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
Aftale om omlægning af bilafgifter
Aftale om ny ferielov
Erhvervs- og iværksætterinitiativer
FL 18 (sorgorlov)
I alt
BNP effekt, mia. kr.
700
600
-1.400
350
-100
2.100
700
500
-850
500
350
750
Anm. Enkelt tiltag er afrundet til nærmeste hele gange 50 personer. Totalen er afrundet til hele antal 100 personer.
Der er usikkerhed om de anførte skøn.
Kilde: Diverse aftaletekster og egne beregninger.
Med
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
fra juni 2017 styrkes tilskyndelsen til at bli-
ve længere tid på arbejdsmarkedet bl.a. gennem muligheden for skattefri tilbagebe-
taling af efterlønsbidrag og muligheden for hurtigere udbetaling af den udskudte
(opsatte) folkepension ved beskæftigelse efter folkepensionsalderen. Desuden
tages der skridt til at løse det såkaldte samspilsproblem, som betyder, at en stor
gruppe i dag har forholdsvis begrænset økonomisk tilskyndelse til pensionsopspa-
ring. Med målretningen af aldersopsparingen mod slutningen af arbejdslivet løses
samspilsproblemet helt i de år, hvor det ellers er størst. Der er endvidere afsat en
pulje på ca. 2�½ mia. kr. fuldt indfaset til reduktion af beskatningen af pensions-
indbetalinger, som udmøntes i forbindelse med Jobreformens fase II.
Det bemærkes, at der i aftalen
Flere år på arbejdsmarkedet
alene er indregnet effekt
på den strukturelle beskæftigelse af forslaget om mulighed for skattefri udbetaling
af efterlønsbidrag. Der indgår en række yderligere forslag i aftalen, som kan have
positive virkninger på arbejdsudbuddet i form af senere tilbagetrækning. Det har
imidlertid ikke været muligt på forhånd at fastlægge konkrete skøn for arbejdsud-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om ministeren vil redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af de aftaler, regeringen har indgået siden regeringsskiftet den 28. juni 2015, til finansministeren
1847891_0003.png
Side 3 af 4
budsvirkningerne af disse forslag. Det skyldes, at der ikke har været tilstrækkeligt
empirisk grundlag herfor, jf. også besvarelsen af FIU spørgsmål nr. 527 (alm. del)
af 31. august 2017 og FIU spørgsmål 11 (alm. del) af 5. oktober 2017.
Det samme forhold
begrænset empirisk grundlag
gjorde sig også gældende i
forhold til to- og trepartsaftalerne fra 2016, hvor der tages en række initiativer,
herunder at flygtninge som udgangspunkt mødes som jobparate i beskæftigelses-
systemet og den nye integrationsgrunduddannelse (IGU). Disse initiativer vil lige-
ledes kunne bidrage til øget beskæftigelse, men er ikke omfattet af tabel 1. Siden
foråret 2016 har andelen af flygtninge, der erklæres jobparate eller åbenlyst ud-
dannelsesparate, været stigende. De seneste ti måneder er omkring 60 pct. af inte-
grationsydelsesmodtagerne erklæret jobparate eller åbenlyst uddannelsesparate.
Det er ligeledes ikke muligt at fastlægge konkrete skøn for arbejdsudbudsvirknin-
gerne som følge af trepartsaftalen fra 2017 om voksen- og efteruddannelse, da der
ikke vurderes at være et tilstrækkeligt empirisk grundlag herfor
1
.
Fra
Aftale om finansloven for 2018
er alene indregnet, at indførelsen af adgang til
sorgorlov skønnes at reducere arbejdsudbuddet med 100 personer. I
Aftale om
finansloven for 2018,
indgår desuden en række skattelempelser, herunder permanent-
gørelse af BoligJobordningen samt afskaffelse af beskatningen af fri telefon. Der
er ikke indregnet virkninger på arbejdsudbuddet af disse initiativer. Den perma-
nente BoligJobordning skønnes at medføre et reduceret omfang af sort arbejde
svarende til ca. 300 personer, der i stedet vil blive udført hvidt. Da sort arbejde i
princippet allerede indgår i nationalregnskabets opgørelser af beskæftigelsen tages
udgangspunkt i, at permanentgørelsen af BoligJobordningen ikke ændrer på ar-
bejdsudbuddet.
Positive arbejdsudbudseffekter, som ligger ud over det, der kan indregnes på for-
hånd, vil isoleret set styrke de offentlige finanser. Det vil dog først være muligt at
disponere over sådanne midler, når de positive effekter på beskæftigelsen og de
offentlige finanser kan konstateres. Effekterne indregnes dermed først i de mel-
lemfristede fremskrivninger i takt med, at de indtræder.
Regeringen og folketinget har ligeledes gennemført en række initiativer, der øger
velstanden ved at styrke erhvervslivets rammevilkår og produktivitetsudviklingen.
Det gælder navnlig forsyningsstrategien, erhvers- og iværksætterinitiativer, PSO-
aftalen, samt fødevare- og landbrugspakken. Samlet set vurderes de gennemførte
initiativer at øge strukturelt BNP med godt 8 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 2.
1
Med initiativerne i trepartsaftalen forventes det, at aktiviteten i efteruddannelsessystemet vil stige, hvilket umiddelbart vil
reducere det effektive arbejdsudbud, fordi en større del af arbejdsstyrken er i uddannelse frem for i beskæftigelse. Omvendt
kan en stigning i arbejdsstyrkens kompetencer og uddannelsesniveau på lidt længere sigt have positive virkninger på ar-
bejdsudbuddet i form af en højere beskæftigelsesgrad - og på BNP i form af øget produktivitet.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm. om ministeren vil redegøre for effekten på BNP og arbejdsudbud af de aftaler, regeringen har indgået siden regeringsskiftet den 28. juni 2015, til finansministeren
1847891_0004.png
Side 4 af 4
Tabel 2
Gennemførte initiativer siden regeringsskiftet i juni 2015, der via øget produktivitet løfter strukturelt BNP
BNP-effekt, mia. kr., 2025-virkning
Gennemførte initiativer siden juni 2015
Modernisering af planlov
Vækst i hele Danmark
øvrige initiativer
Fødevare- og landbrugspakke
Udbudslov
FL16
PSO-aftalen
Initiativer gennemført af VLAK-regeringen
Erhvervs- og iværksætterinitiativer
Delelementer af forsyningsstrategien
1)
I alt
0,7
3,3
0,7
0,2
1,2
0,2
0,4
1,5
Kilde: Diverse aftaletekster og egne beregninger.
Anm.: 1) Ny regulering af elsidtributionssektoren og fjernvarmesektoren.
Dansk økonomi er inde i et opsving og beskæftigelsen har været støt stigende i en
årrække. Et stigende antal virksomheder melder imidlertid allerede nu om rekrut-
teringsudfordringer. Nye reformer som øger arbejdsudbuddet og styrker vækstpo-
tentialet vil kunne styrke og forlænge opsvinget i dansk økonomi og mindske risi-
koen for, at der på ny opstår pres på arbejdsmarkedet, som bremser fremgangen i
økonomien.
Regeringen ønsker at fortsætte det seneste årtis reformkurs, som har været grund-
laget for de seneste års fremgang i beskæftigelsen.
I
Vækst og velstand 2025
har regeringen fremlagt en målsætning om at øge den
strukturelle beskæftigelse med 55-60.000 personer og løfte velstanden (målt ved
BNP) med i alt 80 mia. kr. frem mod 2025. Regeringen har anvist fem veje til ind-
frielse af beskæftigelsesmålet, herunder større incitament til at arbejde og færre på
offentlig forsørgelse. Derudover kan tidligere indtræden på arbejdsmarkedet for
unge, flere aktive år på arbejdsmarkedet og international rekruttering bidrage til at
øge arbejdsudbuddet.
Regeringen vil løbende fremlægge nye udspil som målrettet styrker grundlaget for
vækst og beskæftigelse.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister