Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 72 (Alm. del) af 20.
november 2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten
med 1 pct. point? Selvfinansieringsgraden beregnes både for kommunen og for de
samlede offentlige finanser, hvor der for kommunen både tages højde for fiskale
eksternaliteter (adfærdseffekter påvirker provenu fra statsskatter samt at tilbagelø-
bet tilfalder statskassen og ikke kommunekassen), udligning (adfærdseffekter øger
skattegrundlaget i kommunen og derigennem udligningen) samt eventuelle effek-
ter på bloktilskuddet i efterfølgende år. Selvfinansieringsgraden defineres som
summen af alle afledte effekter (inkl. tilbageløb) divideret med det umiddelbare
provenutab. Beregningerne bedes foretaget for hver enkelt kommune ligesom der
ønskes et vægtet gennemsnit for alle kommuner under et. Udover selvfinansie-
ringsgraden ønskes også en rapportering af det umiddelbare provenutab og de
afledte effekter (fordelt på hver af de nævnte effekter) for hver kommune.
Svar
En nedsættelse af kommuneskatteprocenten i fx Allerød med 1 pct.-point i 2018
vurderes at give anledning til et umiddelbart provenutab fra kommuneskatten på
56 mio. kr., svarende til et tilsvarende umiddelbart tab af skatteindtægter for
kommunen,
jf. tabel 1 sidst i svaret.
Af dette er der et tilbageløb på 14 mio. kr. Tilba-
geløbet består primært af øgede indtægter fra afgifter, som tilfalder staten.
En nedsættelse af kommuneskatten vurderes at bidrage til et øget arbejdsudbud
og dermed et dynamisk provenu fra øgede skatteindtægter. Det dynamiske prove-
nu af en én procent reduktion i skatteprocenten i Allerød kan opgøres til 1 mio.
kr. for kommunen og 3 mio. kr. for staten. Arbejdsudbudseffekterne består af en
timeeffekt og en deltagelseseffekt, hvor deltagelseseffekten dog i dette tilfælde er
relativt beskeden, idet ændringen i kommuneskatten gælder såvel overførselsind-
komst som arbejdsindkomst.
Beregningsteknisk er det lagt til grund, at det dynamiske provenu fra kommune-
skatter tilfalder kommunen, mens det dynamiske provenu fra de øvrige skatter
(inkl. kirkeskat) og tilbageløb tilfalder staten. Det antages ligeledes, at eventuelle
besparelser på overførselsindkomster tilfalder staten.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk