Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1890197_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
7. maj 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 72 (Alm. del) af 20.
november 2017 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten
med 1 pct. point? Selvfinansieringsgraden beregnes både for kommunen og for de
samlede offentlige finanser, hvor der for kommunen både tages højde for fiskale
eksternaliteter (adfærdseffekter påvirker provenu fra statsskatter samt at tilbagelø-
bet tilfalder statskassen og ikke kommunekassen), udligning (adfærdseffekter øger
skattegrundlaget i kommunen og derigennem udligningen) samt eventuelle effek-
ter på bloktilskuddet i efterfølgende år. Selvfinansieringsgraden defineres som
summen af alle afledte effekter (inkl. tilbageløb) divideret med det umiddelbare
provenutab. Beregningerne bedes foretaget for hver enkelt kommune ligesom der
ønskes et vægtet gennemsnit for alle kommuner under et. Udover selvfinansie-
ringsgraden ønskes også en rapportering af det umiddelbare provenutab og de
afledte effekter (fordelt på hver af de nævnte effekter) for hver kommune.
Svar
En nedsættelse af kommuneskatteprocenten i fx Allerød med 1 pct.-point i 2018
vurderes at give anledning til et umiddelbart provenutab fra kommuneskatten på
56 mio. kr., svarende til et tilsvarende umiddelbart tab af skatteindtægter for
kommunen,
jf. tabel 1 sidst i svaret.
Af dette er der et tilbageløb på 14 mio. kr. Tilba-
geløbet består primært af øgede indtægter fra afgifter, som tilfalder staten.
En nedsættelse af kommuneskatten vurderes at bidrage til et øget arbejdsudbud
og dermed et dynamisk provenu fra øgede skatteindtægter. Det dynamiske prove-
nu af en én procent reduktion i skatteprocenten i Allerød kan opgøres til 1 mio.
kr. for kommunen og 3 mio. kr. for staten. Arbejdsudbudseffekterne består af en
timeeffekt og en deltagelseseffekt, hvor deltagelseseffekten dog i dette tilfælde er
relativt beskeden, idet ændringen i kommuneskatten gælder såvel overførselsind-
komst som arbejdsindkomst.
Beregningsteknisk er det lagt til grund, at det dynamiske provenu fra kommune-
skatter tilfalder kommunen, mens det dynamiske provenu fra de øvrige skatter
(inkl. kirkeskat) og tilbageløb tilfalder staten. Det antages ligeledes, at eventuelle
besparelser på overførselsindkomster tilfalder staten.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten med 1 pct. point, til finansministeren
1890197_0002.png
Side 2 af 6
Det skal bemærkes, at den afledte virkning på arbejdsudbuddet i kommunen kan
have andre positive virkninger for lokalområdet end den indregnede virkning på
kommuneskatteprovenuet.
Med udgangspunkt i en selvfinansieringsgrad opgjort som tilbageløb og dynamisk
provenu i forhold til det umiddelbare provenu
1
, kan der opgøres en selvfinansie-
ringsgrad på 2 pct. for Allerød kommune (før eventuelle effekter gennem udlig-
ningsordningen) og 29 pct. for staten af en nedsættelse af kommuneskatteprocen-
ten med 1 pct.-point i Allerød kommune. Den store forskel skal især ses i lyset af,
at tilbageløbet tilfalder staten.
Opgjort på denne måde bliver den samlede selvfinansieringsgrad af skattenedsæt-
telsen lig med summen af selvfinansieringsgraden for kommunen og staten
2
.
Der tages i beregninger ikke højde for flytninger mellem kommuner som følge af
ændrede skatteincitamenter.
Finansministeriet har anmodet Økonomi- og Indenrigsministeriet om at bidrage
med en beregning af afledte ændringer i tilskuds- og udligningsbeløb til kommu-
nerne. Det modtagne bidrag, med skønnede afledte ændringer i tilskuds- og udlig-
ningsbeløb ved en sænkelse af kommuneskatten i hver af landets kommuner, er
indsat i tabel 1 nedenfor.
Det kan i den forbindelse oplyses, at en nedsættelse af skatteprocenten i en given
kommune som udgangspunkt ikke har indflydelse på udligningen, idet udligningen
overordnet er baseret på kommunens beregnede udgiftsbehov og kommunens
skatteindtægter beregnet ud fra
en landsgennemsnitlig skatteprocent.
Imidlertid er der en regel om et loft for udligning
såkaldt overudligning
som
afhænger af kommunens skatteprocent. For kommuner der er omfattet af overud-
ligning
hvilket er kommuner med en lav skatteprocent - vil en ændring i skatte-
procenten få betydning for kommunens tilskuds- og udligningsbeløb. For disse
kommuner vil en nedsættelse af skatteprocenten bidrage til en reduktion i tilskuds-
og udligningsbeløbet, hvis de er nettobetalere i udligningssystemet og omvendt,
hvis de er nettomodtagere i udligningssystemet.
Således vil en nedsættelse af skatteprocenten i Allerød med ét pct.-point betyde en
umiddelbar gevinst fra udligningsordningen, idet Allerød har en relativt lav skatte-
procent og er nettobetalere i udligningssystemet, mens en tilsvarende nedsættelse i
Brøndby kommune vil betyde et tab for kommunen, idet Brøndby kommune har
en relativt lav skatteprocent og er nettomodtagere i udligningssystemet.
1
Normalt opgør Finansministeriet selvfinansieringsgraden som det dynamiske provenu i procent af det umiddelbare
provenu efter tilbageløb.
����
����
����
���� ø
����
����
+ ����
����
+ ����
2
����
=
= ����
+ ����
���� ����
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten med 1 pct. point, til finansministeren
Side 3 af 6
Hertil kan forventes en afledt virkning i udligningssystemet som følge af øget
arbejdsudbud blandt kommunens borgere. Det øgede arbejdsudbud vil bl.a. af-
spejle sig i øget beskæftigelse og lønindkomst og dermed også et øget beskat-
ningsgrundlag, som indgår i grundlaget for udligningen.
Den anførte ændring i udligning i tabel 1 indeholder såvel den direkte virkning
gennem overudligningsordningen som den indirekte virkning gennem øget be-
skatningsgrundlag.
Det skal bemærkes, at den opgjorte virkning fra udligningen afspejler den isolere-
de virkning for den pågældende kommune, men ikke de afledte virkninger heraf
for de øvrige kommuner. Beregningerne afspejler heller ikke evt. afledte konse-
kvenser for andre kriterier i udligningen samt de kommunale udgifter.
Af tallene fra Økonomi- og Indenrigsministeriet fremgår det, at ændringen i ud-
ligning ved en nedsættelse af skatteprocenten med 1 pct.-point udgør en besparel-
se på 12 mio. kr. for Allerød kommune, hvilket skal ses i lyset af, at kommunen er
nettobetaler i udligningssystemet. Dermed er kommunens selvfinansieringsgrad 24
pct. efter udligning, hvoraf langt den største del kommer fra ændret betaling til
udligning.
Selvfinansieringsgraden inklusive virkningen fra udligning varierer meget på tværs
af kommuner
såvel i forhold til størrelsesorden som i forhold til retningen. Såle-
des er selvfinansieringsgraden i Brøndby -60 pct., hvilket vil sige at det umiddelba-
re provenutab på 52 mio. kr. øges med 60 pct. til 83 mio. kr., når afledte virknin-
ger fra arbejdsudbud og udligning indregnes.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten med 1 pct. point, til finansministeren
1890197_0004.png
Side 4 af 6
Tabel 1
Selvfinansieringsgrad for hhv. kommune og stat ved reduktion af kommuneskatten med ét pct.-point
Dynamisk provenu
Selvfinansieringsgrad
Umiddel-
Ændring
Ændring
bart
Tilbage- i skatte-
Kommune
i
provenu-
løb
pligtig
Kommune Staten
Staten
Ekskl.
Inkl.
udligning
tab
indkomst
udligning udligning
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Mio. kr.
-43
-56
-61
-89
-40
-56
-52
-53
-26
-87
-191
-5
-78
-55
-85
-87
-264
-94
-81
-92
-75
-235
-129
-37
-94
-79
-87
-84
-46
-73
-111
-52
-135
-97
-97
-115
-89
Mio. kr.
11
14
15
22
10
14
13
13
6
21
47
1
19
14
21
21
65
23
20
23
18
58
31
9
23
19
21
21
11
18
27
13
33
24
24
28
22
Mio. kr.
3
6
4
5
4
3
5
4
3
4
14
0
6
3
6
6
23
6
6
10
5
23
14
4
10
8
5
5
3
6
9
5
14
6
7
11
8
Mio. kr.
-1
12
-1
-1
-6
-1
-32
-1
4
-1
-10
0
-1
-1
-1
-6
25
-1
-2
8
-1
106
-14
-8
-2
-2
-1
-1
-1
-3
-2
-11
-15
-1
-2
-12
-7
Mio. kr.
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
3
0
1
1
1
1
5
2
1
2
1
5
3
1
2
2
1
1
1
1
2
1
3
1
2
3
2
1
3
2
2
2
1
2
2
1
2
6
0
2
1
3
3
10
2
3
5
2
11
6
2
4
4
2
2
1
2
4
2
6
2
3
5
3
Pct.
2
2
2
1
2
1
2
2
3
1
2
2
2
2
2
2
2
2
2
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1
2
2
2
Pct.
0
24
0
0
-13
0
-60
0
19
0
-4
1
1
0
1
-6
11
0
-0
11
0
47
-9
-19
0
0
0
-0
0
-2
0
-20
-9
0
0
-8
-5
Pct.
27
29
27
27
29
27
29
28
30
27
27
28
27
27
28
27
28
27
28
30
27
29
29
29
29
29
27
27
27
28
28
29
29
27
27
29
28
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten med 1 pct. point, til finansministeren
1890197_0005.png
Side 5 af 6
Tabel 1 (fortsat)
Selvfinansieringsgrad for hhv. kommune og stat ved reduktion af kommuneskatten med ét pct.-point
Dynamisk provenu
Selvfinansieringsgrad
Umiddel-
Ændring
Ændring
bart
Tilbage- i skatte-
Kommune
i
provenu-
løb
pligtig
Kommune Staten
Staten
Ekskl.
Inkl.
udligning
tab
indkomst
udligning udligning
Kommune
Horsens
Hvidovre
Høje Tåstrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby Tårbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Mio. kr.
-137
-88
-87
-69
-63
-29
-58
-74
-37
-143
-1013
-94
-18
-49
-36
-64
-133
-3
-64
-60
-31
-53
-41
-48
-127
-35
-308
-50
-146
-47
-93
-52
-150
-155
-61
-6
-151
Mio. kr.
34
22
21
17
16
7
14
18
9
35
248
23
4
12
9
16
33
1
16
15
8
13
10
12
31
9
75
12
36
12
23
13
37
38
15
1
37
Mio. kr.
13
6
9
7
6
3
4
7
2
14
106
9
1
4
3
4
13
0
5
4
2
4
3
3
12
4
30
3
12
4
8
3
13
14
4
0
12
Mio. kr.
-17
-1
-28
28
-9
-11
-3
-13
0
-12
-81
-13
0
-1
-4
-1
40
0
-1
-1
-2
-5
-1
-1
-15
-1
-48
-1
-10
-1
-11
-1
-1
60
-1
0
-3
Mio. kr.
3
2
2
2
1
1
1
2
1
3
24
2
0
1
1
1
3
0
1
1
1
1
1
1
3
1
7
1
3
1
2
1
3
3
1
0
3
5
3
4
3
2
1
2
3
1
6
47
4
1
2
1
2
6
0
2
2
1
2
1
1
5
2
13
1
5
2
3
1
6
7
2
0
5
Pct.
2
2
2
2
2
2
2
2
1
2
2
2
2
2
2
2
2
1
2
2
2
2
2
1
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
Pct.
-10
0
-30
44
-13
-37
-3
-16
0
-6
-6
-12
0
0
-10
0
33
-0
0
-0
-4
-7
0
0
-9
1
-13
0
-5
-1
-10
0
2
41
0
0
0
Pct.
28
27
29
29
28
29
28
28
27
29
29
29
28
28
28
27
29
26
27
27
27
27
27
27
29
29
29
27
28
28
28
27
28
29
27
27
28
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 72: Spm. om ministeren vil beregne selvfinansieringsgraden af at nedsætte kommuneskatten med 1 pct. point, til finansministeren
1890197_0006.png
Side 6 af 6
Tabel 1 (fortsat)
Selvfinansieringsgrad for hhv. kommune og stat ved reduktion af kommuneskatten med ét pct.-point
Dynamisk provenu
Selvfinansieringsgrad
Umiddel-
Ændring
Ændring
bart
Tilbage- i skatte-
Kommune
i
provenut
løb
pligtig
Kommune Staten
Staten
Ekskl.
Inkl.
udligning
ab
indkomst
udligning udligning
Mio.
Mio. kr. Mio. kr. Mio. kr.
Mio. kr.
Mio. kr.
Pct.
Pct.
Pct.
kr.
-101
-69
-107
-41
-46
-37
-31
-83
-69
-121
-63
-56
-76
-31
-86
-58
-177
-54
-156
-69
-9
-92
-331
-537
-239
25
17
26
10
11
9
8
20
17
30
16
14
19
8
21
14
43
13
38
17
2
23
81
132
59
8
5
11
5
3
4
2
6
5
8
5
4
7
4
8
5
17
4
11
6
1
7
27
57
23
-1
-8
-32
3
-1
-5
-5
-1
-1
-7
-8
-13
-11
-1
-9
-11
-14
-1
-6
-12
0
-9
-16
-8
-13
2
1
3
1
1
1
1
1
1
2
1
1
2
1
2
1
4
1
3
1
0
2
6
13
5
3
2
5
2
1
2
1
2
2
3
2
2
3
2
3
2
8
2
4
2
0
3
11
25
10
2
2
2
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
2
1
-9
-27
11
0
-10
-16
0
0
-4
-10
-22
-13
-1
-8
-17
-6
0
-2
-16
0
-7
-3
1
-3
27
28
29
30
27
29
28
27
27
27
28
28
29
30
28
28
29
28
27
28
27
28
28
29
28
Kommune
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
vejen
Vejle
Vesthimmerland
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Århus
Vægtet landsgen-
nemsnit
Anm.: I det vægtede landsgennemsnit er kommunevirkningerne vægtet sammen baseret på antal indbyggere i
kommunen.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen samt beregninger foretaget af
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister