Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 651 (Alm. del) af 28.
september 2018 stillet efter ønske fra Josephine Fock (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre det finanspolitiske råderum årligt fra 2019 frem til 2025, i
en situation uden omprioriteringsbidrag på uddannelse, undervisning og kultur
samt kulbrinteaktiviteter i Nordsøen? Effekterne fra de nævnte forhold og regi-
streringsafgiftens bidrag bedes fremgå eksplicit at tabellen.
Svar
Det finanspolitiske råderum i de mellemfristede 2025-fremskrivninger opgøres på
baggrund af en beregningsteknisk mulig udgiftsvækst indenfor rammerne af de
mellemfristede sigtepunkter og mål for den strukturelle offentlige saldo givet øvri-
ge forudsætninger og besluttet skattepolitik mv.
Udgiftsvæksten, der afspejler det finanspolitiske råderum i de mellemfristede
fremskrivninger, udgør grundlaget for fastsættelsen af konkrete udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner. Udgiftsvæksten er udtryk for en udgiftsramme
–
og
er ikke bestemt af konkrete flerårige udgiftsbevillinger på finansloven, herunder
bevillinger på fx uddannelses-, undervisnings- og kulturområdet, der er omfattet af
omprioriteringsbidraget. En situation uden omprioriteringsbidraget vil dermed
som udgangspunkt ikke påvirke udgiftsrammen (det finanspolitiske råderum) frem
mod 2025,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 393 (Alm. del) af 6. juni 2018.
En situation uden omprioriteringsbidrag på uddannelses-, undervisnings- og kul-
turområdet vil imidlertid binde flere midler til de respektive udgiftsområder og vil
således reducere mulighederne for at prioritere andre områder inden for de givne
mellemfristede rammer og de fastsatte udgiftslofter.
De udgiftsmæssige konsekvenser af omprioriteringsbidraget på uddannelses-, un-
dervisnings- og kulturområdet kan opgøres til ca. 952 mio. kr. i 2019, ca. 914 mio.
kr. i 2020, ca. 895 mio. kr. i 2021 og ca. 842 mio. kr. i 2022 (opgjort i 2019-
priser).
1
Omprioriteringsbidraget frigør midler, som kan prioriteres til nye initiati-
ver på disse eller andre områder. I en situation uden omprioriteringsbidrag på de
1
Opgjort for områderne med afsæt i rammeudmeldingerne og finanslovsforslag ekskl. udgifter til administration mv.
(departementer og styrelser mv.). De endelige udgiftsmæssige konsekvenser af omprioriteringsbidraget afhænger af den
faktiske aktivitet. Opgørelsen kan derfor afvige afhængigt af den aktivitet, som lægger til grund.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk