Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1956095_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Finansudvalg
Dato: 22-10-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1807823
Dok. nr.: 707072
Folketingets Finansudvalg har den 24. september 2019 stillet følgende spørgsmål nr.
645 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 645:
”Vil
ministeren vurdere, hvor meget det vil koste at indføre gratis tandlægehjælp til de
120.000 mest socialt udsatte personer?”
Svar:
Indledningsvis bemærker jeg, at en vurdering af merudgiften ved indførelse af gratis
tandpleje til socialt udsatte forudsætter, at der kan foretages en forholdsvis præcis
afgrænsning af målgruppen af socialt udsatte.
Til brug herfor har jeg indhentet udtalelse fra børne- og socialministeren, som oplyser
følgende vedrørende socialt udsatte voksne (dvs. personer på 18 år eller derover):
”So ialt udsatte perso er er e
eget sa
e sat gruppe af perso er og er ofte
kendetegnet ved at have ikke blot et enkelt problem, men ofte flere forskellige
problemer at slås med. Det drejer sig fx om hjemløshed, misbrug, psykiske lidelser,
prostitution eller vold i nære relationer, som giver behov for hjælp efter servicelo-
ven.
Børne- og Socialministeriet udgiver årligt Socialpolitisk Redegørelse, der giver et
overblik over den socialpolitiske indsats i Danmark, herunder med en opgørelse af,
hvor mange socialt udsatte voksne, der modtager indsatser efter serviceloven. Ud-
satte voksne er i redegørelsen afgrænset til personer over 18 år, som på grund af
psykiske vanskeligheder eller særlige sociale problemer modtager en indsats efter
serviceloven samt personer, der modtager alkoholbehandling efter sundhedslo-
ven. Personer, der modtager sociale indsatser efter serviceloven på et givet tids-
punkt, vil i sagens natur kun udgøre en del af det samlede antal socialt udsatte
personer.
Af den seneste redegørelse fra 2017 fremgår, at der er 63.700 personer over 18
år med sindslidelser eller sociale problemer, der modtog en indsats efter service-
loven, jf. tabellen nedenfor.
Tabel 1
Udsatte voksne, der modtager sociale indsatser på grund af sociale problemer eller psykiske vanskeligheder,
opdelt efter indsats, 2015
Indsatser
Dag- og døgnaflastning (§ 84)
Socialpædagogisk støtte (§ 85) *)
Udsatte voksne
100
23.900
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om, hvor meget det vil koste at indføre gratis tandlægehjælp til de 120.000 mest social udsatte personer, til sundhedsministeren
1956095_0002.png
Afløsning, personlig hjælp og pleje samt
praktisk hjælp (§ 95)
Borgerstyret personlig assistance (§ 96)
Ledsagerordning (§ 97)
Kontaktperson for døvblinde (§ 98)
Speciallægelig og psykologisk behandling samt te-
rapi (§ 102)
Stofmisbrugsbehandling (§ 101)
Alkoholbehandling (§ 141 i sundhedsloven)
Beskyttet beskæftigelse (§ 103)
Aktivitets- og samværstilbud (§ 104)
Midlertidigt ophold (§ 107)
Længerevarende ophold **)
Socialpædagogisk støtte i botilbud ***)
Botilbud i alt ****)
Herberg og forsorgshjem (§ 110)
Modtagere i alt *****)
-
-
300
-
200
15.400
12.900
1.500
5.700
4.100
2.900
900
7.700
6.000
63.700
Anm.: 18 år og derover ultimo året. *) Opgjort eksklusiv, hvor der til ydelsen er registreret, at den leveres
på et botilbud samt, hvor personen i samme kalenderår er registreret med et midlertidigt eller længere-
varende botilbud.
**) Længerevarende ophold omfatter §§ 108 og 192 i lov om social service og § 105 i lov om almene
boliger samt lov om friplejeboliger.
***) Socialpædagogisk støtte i botilbud omfatter socialpædagogisk støtte efter § 85, hvor der til ydelsen
er registreret et botilbud.
****) Botilbud i alt omfatter midlertidigt og længerevarende ophold samt socialpædagogisk støtte i botil-
bud. Registreringspraksis i forhold til socialpædagogisk støtte og botilbud varierer og der kan være
usikkerhed forbundet med opgørelsen.
*****) Modtagere i alt er antal unikke personer på tværs af alle ydelser, inkl. ydelser det er frivilligt for
kommunerne at indberette, bl.a. merudgiftsydelse efter § 100. Stof- og alkoholmisbrugsbehandling samt
herberg- og forsorgshjem er baseret på nationale registre. Øvrige indsatser er baseret på De Kommu-
nale Serviceindikatorer baseret på 44 kommuner med data i perioden 2014-2016 og skal tages med
forbehold. Modtagere i alt er beregnet på baggrund af det samlede antal unikke personer registreret i
De Kommunale Serviceindikatorer samt personer i alkohol- eller stofmisbrugsbehandling med myndig-
hedskommune blandt de ovennævnte 44 kommuner samt brugere af botilbud efter § 110 med bopæls-
adresse i de 44 kommuner. Modtagere i alt og modtagere af indsatser opgjort på baggrund af De Kom-
munale Serviceindikatorer er opregnet til landsplan på baggrund af indbyggertal vægtet med køn og
alder og afrundet til nærmeste 100. Alkoholbehandling baseret på modtagere i 2014, der var seneste
tilgængelige år, da Socialpolitisk Redegørelse 2017 blev offentliggjort.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata mv.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at det ikke er alle modtagere af indsatser
efter serviceloven, der er fuldt dækket af registerdata. Nogle af ydelserne i De Kom-
munale Serviceindikatorer er frivillige at indberette for kommunerne. Det drejer
sig bl.a. om dækning af merudgifter (§ 100) og støtte til hjælpemidler (§ 112). Den
fulde brug af § 99 (støtte-/kontaktperson til udsatte voksne) kendes heller ikke,
idet ordningen ikke forudsætter visitation/registrering. Det samme er tilfældet for
den forebyggende indsats på voksenområdet under §§ 10 og 12.
For så vidt angår kvinder med ophold på kvindekrisecentre efter servicelovens
§109, findes registerdata herom fra 2017. Opgørelsen omfatter desuden heller ikke
personer i anonym alkohol- eller stofmisbrugsbehandling.
Det bemærkes, at Børne- og Socialministeriet udgiver Socialpolitisk Redegørelse
2018 ultimo 2018, hvor til der udarbejdes en oversigt over det samlede antal ud-
satte voksne, der modtager en social indsats i 2016.”
Side 2
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om, hvor meget det vil koste at indføre gratis tandlægehjælp til de 120.000 mest social udsatte personer, til sundhedsministeren
1956095_0003.png
Jeg kan henholde mig til oplysningerne fra børne- og socialministeren ovenfor, og jeg
bemærker således, at der her anvendes en mere snæver afgrænsning af målgruppen
af socialt udsatte (ca. 53 % af antallet af personer i spørgsmålet). Nedenfor er der der-
for opstillet et skøn over merudgifter ift. begge afgrænsninger.
Udgiftsskøn
Der er store usikkerheder forbundet med at udarbejde skøn og merudgifter ved en
sådan ny ordning. Der må derfor tages betydelige forbehold i forhold til nedenstående
udgiftsskøn og beregningsmetoder.
Som del af grundlaget kan nævnes, at den samlede udgift for den gennemsnitlige pati-
ent i voksentandplejen skønnes at udgøre ca. 1.000 kr. om året, hvoraf egenbetalingen
skønnes at udgøre ca. 70 %. Udgiftsniveauet er her beregnet med udgangspunkt i hele
den voksne befolkning på 18 år eller derover i Danmark, dvs. ca. 4,6 mio. borgere,
hvoraf knap 60 % (ca. 2,76 mio. borgere) forventes at gå til tandlæge hvert år.
Med henblik på at vurdere gruppen af socialt udsattes forventede brug af tandlæge-
ydelser
idet det bemærkes, at det er meget vanskeligt at skønne herom
kan der fx
tages udga gspu kt i rapporte ”Socialt
udsattes dødelighed og brug af sundhedsvæ-
senet - Registeropfølgning 2007-2015
[1]
fra 2017. Heraf fremgår det bl.a., at socialt
udsatte borgere
ud fra rapportens definition
har ca. 1,9 gange flere (1,88) kontakter
hos alment praktiserende læger end befolkningen som helhed
men omvendt ca. 4
gange færre (0,27) kontakter hos tandlæger.
Hvis disse forudsætninger lægges til grund ved beregning af hhv. det aktuelle og mulige
fremtidige udgiftsniveau for socialt udsatte borgere i voksentandplejen kan der fore-
tages et teoretisk skøn. Det antages her af beregningsmæssige hensyn
idet ydelser
hos praktiserende læger er vederlagsfri
at de ca. 1,9 gange flere kontakter teoretisk
vil afspejle det ”reelle” ko takt iveau for so ialt udsatte hos ta dlæger, hvis ydelser e
blev gjort vederlagsfri. Med udgangspunkt i gennemsnitsudgiften ovenfor antages det
således videre, at den offentlige udgift til tandpleje for en socialt udsat borger i gen-
nemsnit vil udgøre knap 1.900 kr. årligt, såfremt udgiften skal være vederlagsfri
og
dermed også dække den hidtidige egenbetaling i voksentandplejen.
Tabel 1: Skønnet merudgift ved indførelse af gratis tandpleje for socialt udsatte
(mio. kr. årligt, 2018-prisniveau)
Ordning
Udgift, vederlagsfri ordning
Udgift, nuværende ordning
Merudgift, brutto
Mindreudgift, aktivlovens § 82a
Merudgift, netto
120.000 borgere
225,3
-32,3
193,0
-80,5
112,6
63.700 borgere
119,6
-17,1
102,5
-40,2
62,2
Kilde: Sundheds- og Ældreministeriets egne beregninger. Niveau for udgifter i medfør af aktivlo-
vens § 82 a er baseret på finansloven for 2018, hvor der er afsat 160,9 mio. kr. til ordningen.
[1]
”Socialt
udsattes dødelighed og brug af sundhedsvæsenet - Registeropfølgning 2007-2015
” –
Rådet for Socialt Udsatte og Statens Institut for Folkesundhed. De angivne kontakter fremgår af
rapporte s ta el . ”Ko takter til pri ærsektore la dt so ialt udsatte fordelt efter kø og
sygesikringsydelse, 2007-
”, og er vægtet på aggru d af kø .
Side 3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om, hvor meget det vil koste at indføre gratis tandlægehjælp til de 120.000 mest social udsatte personer, til sundhedsministeren
I medfør af tabel 1 ovenfor skønnes det således, at en ordning med gratis tandpleje til
120.000 socialt udsatte borgere
netto
teoretisk vil kunne medføre merudgifter på
ca. 113 mio. kr. årligt. Hvis der derimod tages udgangspunkt i afgrænsningen fra
Børne- og Socialministeriet på 63.700 borgere, så vil nettomerudgiften udgøre ca. 62
mio. kr. årligt.
Der er tale om en skønsmæssig vurdering baseret på en række antagelser, og vurde-
ringen må derfor som tidligere nævnt foretages med betydelige forbehold.
Det kan samtidig bemærkes, jf. også tabel 1 ovenfor, at en indførelse af gratis tandpleje
må forventes at reducere kommunernes udgifter til tilskud i medfør af § 82 a i lov om
aktiv socialpolitik (aktivloven).
Det fremgår således af § 82 a, stk. 1, at
”ko
u e yder tilskud til etali g for ta d-
pleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-,
uddannelseshjælps-
eller ko ta thjælps iveau”. I edfør af § 8 a, stk.
-4, fremgår
det dog også, at der alene gives tilskud til personens
egne udgifter
til tandpleje.
For at tage højde for dette forventede overlap er det derfor lagt til grund i tabel 1, at
indførelse af gratis tandpleje for socialt udsatte vil reducere kommunernes udgifter i
medfør af aktivlovens § 82 a med 50 % ved målgruppen på 120.000 personer, og 25 %
ved 63.700 personer. De forventede merudgifter på hhv. 113 og 62 mio. kr. årligt er
derfor skønnede nettoudgifter, hvor denne antagelse om besparelser er medregnet.
Endelig kan der ved indførelse af en sådan ny ordning forventeligt være et opsparet
behandlingsbehov i dele af målgruppen, hvilket derfor også kan udløse en yderligere
engangsudgift i opstartsperioden. Det er dog meget vanskeligt at opstille konkrete
skøn for udgifterne i forbindelse hermed, da behandlingsbehovet i målgruppen kun
indirekte kan vurderes, jf. antagelserne ovenfor.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 4