Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2053859_0001.png
Bilag 1
3. maj 2019
Vurdering af Socialdemokratiets børneudspil
Altid på børnenes side
Tabel 1
Vurdering af initiativer og økonomiske skøn
Udgifts- og indtægtsskøn angi-
vet i udspillet i 2019
1
Initiativer
2
1. Flere børn skal anbringes tidligere
Socialdemokratiet foreslår flere tidligere anbringelser. Det er ikke muligt at foretage et
konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er til-
strækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merud-
gifter.
Det bemærkes, at børn allerede kan anbringes permanent efter gældende regler. Anbrin-
gelse er en indgribende foranstaltning, og det bør altid ske med udgangspunkt i det en-
kelte barns situation. Sociale udfordringer i en familie kan være forbigående eller til at
løse i samarbejde med kommunen med henblik på hjemgivelse af barnet til barnets bed-
ste. Derfor er den umiddelbare vurdering, at der er faglige udfordringer forbundet med
forslaget om flere permanente anbringelser. Hvis permanent anbringelse bliver udgangs-
punktet for en anbringelse, er det et væsentligt nybrud.
I tilfælde, hvor der ikke er udsigt til at forældrenes forældreevne på noget tidspunkt for-
bedres, kan kommunerne allerede indstille til adoption uden samtykke. Det vurderes, at
forslaget om flere og permanente anbringelser vil medføre væsentlige udgifter til udvi-
delse af de fysiske rammer, personale mv.
Socialdemokratiet foreslår, at søskende til anbragte børn også skal anbringes. Det er
ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget,
da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potenti-
elt at medføre merudgifter.
Vurdering af udgifts- og ind-
tægtsskøn i 2019
Bemærkninger til vurdering
1.1. Flere tidligere anbringelser
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
1.2. Søskende til anbragte børn skal også anbringes
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
1
2
Nedenstående angivelse af udgift henviser til det enkelte initiativ.
Der angives en samlet udgift på 1,3 mia. kr. årligt fuldt indfaset.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0002.png
Side 2 af 9
Det bemærkes, at anbringelser altid bør ske med udgangspunkt i det enkelte barns situa-
tion. En anbringelse er ikke nødvendigvis begrundet i forældrenes forhold. Det vurderes,
at forslaget vil være forbundet med væsentlige merudgifter idet antallet af anbringelser
må forventes at stige, og at der
afledt heraf
skal ske en udvidelse af de fysiske ram-
mer til anbringelsessteder, personale mv., hvis alle søskende til anbragte børn anbringes
fra dag ét.
2. Plejefamilier skal have bedre vilkår
Socialdemokratiet foreslår at forbedre vilkårene for plejefamilier. Det er ikke muligt at fo-
retage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke
er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre
merudgifter.
Kommuner og plejefamilier forhandler allerede i dag aftaler om vederlag, og derfor er der
store usikkerheder forbundet med beregningen af forslaget. Det er således ikke muligt at
vurdere udgiften.
Socialdemokratiet foreslår, at det indføres et krav om, at alle plejefamilier skal knyttes til
en kommunal enhed med specialistviden og faglig sparring.
2.2. Krav om, at alle plejefamilier skal knyttes til en kommunal
enhed med specialistviden og faglig sparring
Der angives ikke beløb i udspillet
50-100 mio. kr.
Det bemærkes, at kommunerne allerede tilbyder vejledning i institutioner til plejefamilier,
men der stilles ikke krav om, at plejefamilier knyttes til en kommunal enhed.
Såfremt alle plejefamilier knyttes til en kommunal enhed, skønnes det, at der i gennem-
snit skal ansættes en til to socialpædagoger pr. kommune til vejledning og aflastning.
Dette vil medføre en merudgift på 50-100 mio. kr. årligt.
Socialdemokratiet foreslår, at plejefamilier skal have ret og pligt til uddannelse. Det er
ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget,
da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potenti-
elt at medføre merudgifter.
Det er i dag et krav, at plejefamilier skal have løbende efteruddannelse, supervision, råd
og vejledning i overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Plejefamilier har ret og
pligt til minimum 2 årlige efteruddannelsesdage samt et obligatorisk grundkursus sva-
rende til minimum fire hele dage. Såfremt forslaget indebærer obligatorisk uddannelse ud
over det allerede fastsatte, vil forslaget medføre merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår flere familieanbringelser. Det er ikke muligt at foretage et kon-
kret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrække-
ligt konkret beskrevet.
Det vurderes, at flere familieanbringelser vil medføre merudgifter. Med forslaget vil der
være udgifter forbundet med administration, indstilling af tilbageholdelse, klageadgang til
eventuel tvangsanbringelse samt til et nævn, hvor eventuelle afgørelser om anbringelser
kan træffes. Dertil kommer udgifter til anbringelse af faderen. Da modellen er uafklaret,
er det ikke muligt at foretage et skøn for udgiften.
Det bemærkes herudover, at der vil være merudgifter til sundhedsvæsenet til indlæggel-
sen af gravide misbrugere, herunder etableringsomkostninger. Familieanbringelser med-
fører en række retspolitiske problemstillinger, der komplicerer en opgørelse over udgif-
terne ved forslaget. Her kan fx nævnes, hvorvidt anbringelsen løbende skal genvurderes
og mulighed for løbende klageadgang.
4. Krav om kvalitet på anbringelser
2.1. Ordentlig løn til plejefamilier
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
2.3. Plejefamilier skal have ret og pligt til uddannelse
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
3. Flere familieanbringelser
3.1. Flere familieanbringelser
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0003.png
Side 3 af 9
Socialdemokratiet foreslår, at man ikke skal tjene penge på anbragte børn. Det er ikke
muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da for-
slaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at
medføre merudgifter.
4.1. Man skal ikke tjene penge på anbragte børn
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Forslagets krav om, at alle tilbud skal have driftsoverenskomst med en kommune, må
forventes at medføre betydelige merudgifter. Det nærmere indhold af driftsoverenskom-
sterne er ikke oplyst. Der må dog forventes merudgifter til sagsbehandling af driftsover-
enskomsterne for både kommunerne og tilbuddene. Sagsbehandlingen skal både dække
indgåelse og håndtering/opfølgning af en driftsoverenskomst samt tilsyn. Derudover vil
der være merudgifter til hel eller delvis dækning af tilbuddenes budgetter uanset forbrug
af pladser, som typisk vil være et element i en driftsoverenskomst.
Socialdemokratiet foreslår strengere kvalitetskrav til anbringelsessteder. Det er ikke mu-
ligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forsla-
get ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at
medføre merudgifter.
Der er i dag krav til fagligheden på anbringelsesstederne i form af kvalitetsmodellen. I det
omfang der vil være tale om et egentligt uddannelseskrav, vil det medføre merudgifter til
højere lønninger, uddannet personale og efteruddannelse.
5. En styrket tidlig indsats med familiehuse
Socialdemokratiet foreslår at afsætte midler til, at kommunerne kan etablere nye sam-
lede familiehuse. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske kon-
sekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget
vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Det bemærkes, at kommunerne allerede tilbyder sundhedspleje til gravide og nyetable-
rede familier og familierådgivning, ligesom regionerne tilbyder svangreomsorg.
Socialdemokratiet foreslår, at relevante oplysninger om udsatte børn og familier kan ud-
veksles på tværs af forvaltning og systemer. Det er ikke muligt at foretage et konkret
skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt
konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår et nyt tilbud om forældrekurser. Det antages, at initiativet om-
fatter den målgruppe, der forstås som svangreomsorgens niveau 3. Niveau 3 er karakte-
riseret ved et udvidet tilbud, som involverer tværfagligt/tværsektorielt samarbejde med
andre faggrupper, og som tilbydes ved sociale, medicinske eller psykologiske problem-
stillinger af mere kompleks karakter. Niveau 3 udgør ca. 15 pct. af en fødselsårgang. Det
er derfor forudsat, at ca. 15 pct. af de ca. 60.000 nyfødtes forældre pr. år pålægges del-
tagelse i forældrekursus, som med nogen usikkerhed vurderes til ca. 2.000 kr. pr. delta-
ger. Beregningen knytter sig udelukkende til de familier, som pålægges at deltage. Der er
i beregningen ikke korrigeret for, at nogle udsatte familier allerede deltager. Det vurderes
derfor med usikkerhed, at udgiften udgør 35 mio. kr. årligt.
Socialdemokratiet foreslår en automatisk opskrivning i dagtilbud for alle børn. Det er ikke
muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da for-
slaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at
medføre merudgifter.
4.2. Strengere kvalitetskrav til anbringelsessteder
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
5.1. At afsætte midler til at kommunerne kan etablere nye
samlede familiehuse, hvor tilbud som sundhedspleje, fødsels-
forberedelse og familierådgivning samles
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
5.2. At relevante oplysninger om udsatte børn og familier kan
udveksles på tværs af forvaltninger og systemer
6. Forældrekurser skal give en bedre start
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
6.1. Et nyt tilbud om forældrekurser, der kan klæde forældre
bedre på til at tage hånd om deres barn både før og efter
fødslen. Tilbuddet skal være gratis for udsatte familier, mens
andre familier kan benytte sig af tilbuddet mod deltagerbeta-
ling.
Der angives ikke beløb i udspillet
35 mio. kr.
7. Dagtilbud skal løfte udsatte børn
7.1. Automatisk opskrivning i dagtilbud for alle børn.
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
7.2. Mobilitetspladser til de mest sårbare
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Socialdemokratiet foreslår mobilitetspladser til de mest sårbare børn. Det er ikke muligt
at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0004.png
Side 4 af 9
ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at med-
føre merudgifter.
7.3. Flere pædagoger i institutioner med mange udsatte børn
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Socialdemokratiet foreslår, at der skal flere pædagoger i institutioner med mange udsatte
børn. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af
forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidler-
tid at medføre merudgifter.
Forslaget kan gennemføres ved at ansætte flere pædagoger, eller ved en ændring i for-
delingen af det pædagogiske personale mellem institutioner. Ved ansættelse af flere pæ-
dagoger vil forslaget medføre merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår, at der fastsættes et mål for andelen af uddannet personale.
Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af for-
slaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid
potentielt at medføre merudgifter.
7.4. Mål for andelen af uddannet personale
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Det bemærkes, at for landet som helhed er den gennemsnitlige andel med en pædago-
gisk uddannelse ca. 70 pct. Merudgiften vil afhænge af, hvilken andel med en pædago-
gisk uddannelse der er indeholdt i initiativet. Der vil også skulle tages stilling til evt. mer-
udgifter, hvis optaget på pædagoguddannelsen skal øges.
7.5. At udbrede ordninger med familiepædagoger
Der angives ikke beløb i udspillet
150-400 mio. kr.
Socialdemokratiet foreslår at udbrede ordninger med familiepædagoger. En udbredelse
af brug af familiepædagoger som et kommunalt, lovpligtigt tilbud på landsplan skønnes at
medføre merudgifter på op mod 400 mio. kr. årligt fuldt indfaset, hvis alle i målgruppen
gør brug af tilbuddet. Ved en udnyttelsesgrad på 40 pct. skønnes udgiften til ca. 150 mio.
kr. årligt.
Beregningerne er baseret på erfaringerne fra projektet ”Tryg start i livet” i Aarhus Kom-
mune, herunder er det beregningsteknisk antaget, at ca. 10 pct. af en fødselsårgang er
omfattet, samt at hver familie modtager 5 timers pædagogisk støtte pr. uge i 30 uger.
8. Skolestart når barnet er klar
Socialdemokratiet foreslår, at det skal være lettere at udskyde skolestart. Det er ikke mu-
ligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forsla-
get ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at
medføre merudgifter, bl.a. som følge af at flere børn end i dag forventes at være indskre-
vet et år længere i daginstitutionerne.
8.1. Det skal være lettere at udskyde skolestart
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Det bemærkes, at det allerede forholder sig sådan i dag, at en beslutning om skoleud-
sættelse skal ske på baggrund af en individuel konkret vurdering af barnet. Der er dog
ikke fastsat centrale retningslinjer for, hvordan denne vurdering skal foretages. Under-
visningsministeriet er ikke bekendt med kommunernes praksis for vurdering af skoleud-
sættelse.
9. En folkeskole hvor udsatte elever bliver set
Socialdemokratiet foreslår flere lærere og pædagoger på skoler med mange socialt ud-
satte. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af
forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidler-
tid potentielt at medføre merudgifter.
Det er ikke muligt at lave en økonomisk vurdering af forslaget, idet der fx ikke foreligger
en konkret model for indførelsen af de sociale taxametre. Hvis der lægges op til, at de
9.1. Flere lærere og pædagoger på skoler med mange ud-
satte børn
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0005.png
Side 5 af 9
sociale taxametre anvendes til at omfordele midler inden for kommunernes eksisterende
serviceramme, vil forslaget være udgiftsneutralt.
Socialdemokratiet foreslår, at elevernes fravær skal ned. Det er ikke muligt at foretage et
konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er til-
strækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merud-
gifter.
Det er fx ikke præciseret, hvad der menes med socialt udsatte, og hvor stor en andel af
disse, der vil skulle afhentes i hjemmet. Forslaget må dog forventes at være omkost-
ningsdrivende, fordi en lærer eller pædagog skal allokeres til opgaven med at afhente
børnene.
Derudover er det usikkert, hvad der konkret ligger i forslaget fsva. "underretning". Der er i
dag krav til, at skolelederen ved ulovligt fravær skal tage kontakt til forældrene med hen-
blik på at afdække årsagerne til fravær og løse problemerne,
jf. Bekendtgørelsen om ele-
vers fravær fra undervisningen i folkeskolen.
I det omfang forslaget medfører underret-
ninger til sociale myndigheder eller ekstra opfølgningskrav, vil forslaget medføre merud-
gifter.
Socialdemokratiet foreslår at styrke retskravet for ordblinde. Det er ikke muligt at foretage
et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er til-
strækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merud-
gifter.
Socialdemokratiet foreslår, at der skal være flere veje til afgangsprøven. Det er ikke mu-
ligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forsla-
get ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at
medføre merudgifter.
Det vurderes, at folkeskoleloven i dag giver en række muligheder for at tilbyde undervis-
ningsforløb, hvor praktisk og teoretisk indhold kombineres, og hvor visse fag kan fravi-
ges.
Socialdemokratiet foreslår, at der skal være mere tid til udsatte unge. Det er ikke muligt
at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget
ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at med-
føre merudgifter.
Det er fx ikke præciseret, hvorvidt der med et ekstra år menes, at intensiteten i undervis-
ningen skal nedsættes gennem en spredning af undervisningen over ét ekstra år, eller
hvorvidt den unge skal modtage ekstra undervisning svarende til ét ekstra år. Det skal
således b.la. afklares, hvilke konsekvenser initiativet har for muligheder for at modtage
SU, taxameterudgifter og for praktikmodellen på erhvervsuddannelse.
Endvidere er det ikke præciseret, hvad der menes med socialt udsatte. Undervisningsmi-
nisteriet ligger ikke inde med tal herpå. Hvis forslaget indeholder, at eleven skal kunne
modtage ét års ekstra undervisning, vurderes det alt andet end lige at medføre betragte-
lige merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår, at der skal være bedre støtte til anbragte unge. Det er ikke
muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da for-
slaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at
medføre merudgifter.
Det bemærkes, at unge i efterværn, der er under uddannelse, som udgangspunkt ikke
har ret til SU, idet ophold på et anbringelsessted betragtes som anden offentlig støtte,
9.2. Elevernes fravær skal ned
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
9.3. At styrke retskravet på ordblindetest
10. Nye muligheder for skoletrætte og udsatte elever
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
10.1. Flere veje til afgangsprøven
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
10.2. Mere tid til udsatte unge
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
10.3. Bedre støtte til anbragte unge
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0006.png
Side 6 af 9
der sigter på at dække den unges leveomkostninger. Under efterværnsbestemmelserne
har kommunen desuden mulighed for at tildele den unge støtte udover døgnopholdet, fx
økonomisk støtte, ligesom kommunen kan opkræve egenbetaling af den unge.
Det fremgår ikke af udspillet, hvorvidt evt. anden økonomisk støtte fra kommunen skal
modregnes SU’en,
som Socialdemokratiet foreslår, eller om det fortsat skal være muligt
for kommunen at opkræve egenbetaling fra den unge.
Det bemærkes herudover, at mentorstøtte efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
kan gives til personer, som har behov for mentorstøtte for at opnå eller fastholde aktivite-
ter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse. Det vil
sige, at jobcenteret allerede i dag kan bevilge mentorstøtte til unge i overgangen til ordi-
nær uddannelse eller med henblik på at fastholde unge i ordinær uddannelse.
Det fremgår ikke af forslaget, om man vil ændre de eksisterende regler for mentorstøtte
for unge under 18 år efter beskæftigelsesindsatsloven.
11. Udsatte børn skal have stærke fællesskaber i fritiden
Socialdemokratiet foreslår, at der skal være flere pædagoger og længere åbent i fritidsin-
stitutioner. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekven-
ser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes
imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Forslaget forventes at medføre meromkostninger som følge af, at personalenormeringen
samt åbningstider på udvalgte institutioner foreslås øget.
Socialdemokratiet foreslår faste bevillinger til frivillige foreninger. Det er ikke muligt at fo-
retage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke
er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre
merudgifter, hvis de samlede bevillinger øges som led i fastsættelsen.
11.2. Faste bevillinger til frivillige foreninger
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Det kan påpeges, at der på Børne- og Socialministeriets område årligt udmøntes en
række ansøgningspuljer målrettet frivillige organisationer på det sociale område, og at
der ydes en række driftstilskud til navngivne frivillige organisationer. Dertil er kommuner
forpligtet til at afsætte et beløb til frivilligt socialt arbejde, jf. SEL § 18, som foreninger, der
yder en frivillig social indsats, kan søge til forskellige formål.
Socialdemokratiet foreslår at udvide og udvikle Den Sociale Investeringsfond. Der angi-
ves ikke et udgiftsskøn for initiativet. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over
de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret be-
skrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår, at hjemløse aldrig skal henvises til gaden fra psykiatrien. Der
angives ikke et udgiftsskøn for initiativet. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn
over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret
beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Det vurderes således at medføre merudgifter til etablering af almene boliger eller mere
kapacitet på botilbud og boformer, idet flere skal udskrives til bolig. Flere almene boliger
vil, såfremt det kombineres med de rette sociale indsatser i form af bl.a. bostøtte, resul-
tere i et fald i antallet af hjemløse, hvor det forventes at indebære færre udgifter til plad-
ser og støtte på boformer for hjemløse.
Der kan også forventes merudgifter til administration og bostøtte, som følge af forslaget
da en del af borgerne, som udskrives fra sygehusene, udover hjemløshed har en række
11.1. Flere pædagoger og længere åbent i fritidsinstitutioner
og ungdomsklubber
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
12. Sociale Investeringer skal bane vejen for nye mål
12.1. At udvide og udvikle Den Sociale Investeringsfond
13. Flere skal hjælpes ud af hjemløshed
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
13.1. Hjemløse skal aldrig henvises til gaden fra psykiatrien
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0007.png
Side 7 af 9
13.2. Hjemløse med misbrug skal tilbydes døgnbehandling
for misbrug
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
komplekse problemer. Derfor kan behovet for hjælp og støtte på botilbud, boform eller i
egen bolig være omfattende.
Socialdemokratiet foreslår, at hjemløse skal have et sted at være hele døgnet. Det er
ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget,
da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potenti-
elt at medføre merudgifter.
13.3. Hjemløse skal have et sted at være hele døgnet
Der angives ikke beløb i udspillet
300 mio. kr.
Socialdemokratiet foreslår, at hjemløse skal have et sted at være hele døgnet. Det skøn-
nes, at 80 pct. af tilbuddene efter § 110 i serviceloven ikke har døgnåbent, og at åbnings-
tiderne i snit skal forlænges med 12 timer med 2 socialrådgivere per tilbud, hvilket med-
fører merudgifter på ca. 300 mio. kr. årligt. Der er alene skønnet for forslagets løbende
udgifter til løn mv. Dertil kan komme eventuelle anlægsudgifter, samt merudgifter til et
eventuelt stigende antal brugere som følge af udvidede åbningstider, som ikke indgår i
skønnet.
Socialdemokratiet foreslår en exitpakke til danske kvinder i prostitution, som ønsker at
komme ud af prostitution. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomi-
ske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. For-
slaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Det vurderes således, at stop for tilbagebetaling af gæld eller fjernelse af krav om selv-
forsørgelse, fritagelse af almindelige krav og regler i fx beskæftigelsessystemet vil med-
føre betydelige merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår bedre mulighed for hjælp til udenlandske kvinder i prostitution,
som angiver deres bagmænd. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de øko-
nomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet.
Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Det bemærkes, at Danmark allerede er internationalt forpligtet til at have en indsats mod
menneskehandel bl.a. i henhold til
FN’s Palermo-protokol,
Europarådets konvention om
indsatsen mod menneskehandel samt ILO-konvention og -protokoller. Danmark har såle-
des siden 2002 haft handlingsplaner til bekæmpelse af menneskehandel, hvor de for-
skellige tilbud til ofre for menneskehandel er fastlagt.
For så vidt angår udenlandske kvinder, der ikke er handlede og har lovligt ophold i Dan-
mark, henvises der til svar på initiativet vedr. en exitpakke til danske kvinder i prostitu-
tion, som ønsker at komme ud af prostitution (14.1).
14. Exitpakke til kvinder i prostitutioner
14.1. En exitpakke til danske kvinder i prostitution, som øn-
sker at komme ud af prostitution
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
14.2. Bedre mulighed for hjælp til udenlandske kvinder i pro-
stitution, som angiver deres bagmænd
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
15. Udsatte ud af gældsfælden
Socialdemokratiet foreslår at indføre en afgift på kviklånsfirmaernes udlån. Det er ikke
muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da for-
slaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet.
15.1. At indføre en afgift på kviklånsfirmaernes udlån
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
De statslige indtægter afhænger af afgiftens størrelse og opkrævningsbase. Det fremgår
af initiativet, at afgiftsindtægter skal finansiere udgifter til styrket gældsrådgivning mv. Så-
fremt der er en 1:1 sammenhæng mellem gebyrindtægter og udgifter til gældsrådgivning
mv., vil den samlede nettopåvirkning af de offentlige finanser være neutral.
Socialdemokratiet foreslår, at kviklånsfirmaer skal reguleres langt hårdere. Det er ikke
muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da for-
slaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet.
15.2. Kviklånsfirmaer skal reguleres langt hårdere
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0008.png
Side 8 af 9
15.3. At gøre gratis gældsrådgivning til en lovbestemt offent-
lig service, som kommunerne skal levere
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
15.4. Det skal være lettere for socialt udsatte at få eftergivet
deres gæld hos det offentlige
16. Gratis tandpleje til udsatte
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Socialdemokratiet foreslår at gøre gratis gældsrådgivning til en lovbestemt offentlig ser-
vice, som kommunen skal levere. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de
økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskre-
vet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår, at det skal være lettere for socialt udsatte at få eftergivet de-
res gæld hos det offentlige. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økono-
miske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet.
Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Socialdemokratiet foreslår, at socialt udsatte skal have ret til gratis tandpleje. Det er ikke
muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, idet
Socialdemokratiet ikke nærmere afgrænser gruppen af socialt udsatte.
16.1. Socialt udsatte skal have ret til gratis tandpleje
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Sundheds- og Ældreministeriet har med betydelig usikkerhed skønnet, at en ordning
med gratis tandpleje til socialt udsatte borgere, vil medføre merudgifter i størrelsesorde-
nen 62-113 mio. kr. årligt,
jf. svar på FIU alm. del spørgsmål 645.
Socialdemokratiet foreslår en automatisk overgang fra børnetandpleje til specialtand-
pleje. Der angives ikke et udgiftsskøn for initiativet. Det er ikke umiddelbart muligt at fo-
retage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke
er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre
merudgifter.
Det bemærkes, at børn og unge allerede i dag kan henvises ind i specialtandplejen, in-
den de fylder 18 år. Specialtandplejen er ikke aldersafgrænset, og omfatter eksplicit pati-
enter, som ikke kan benytte andre ordninger, jf. §12 i bekendtgørelse om tandpleje:
"Kommunalbestyrelsen skal tilbyde et specialiseret tandplejetilbud (specialtandpleje) til
sindslidende, psykisk udviklingshæmmede m.fl., der er tilmeldt folkeregistret i kommu-
nen, og som ikke kan udnytte de almindelige tandplejetilbud i børne- og ungdomstand-
plejen, praksistandplejen eller i omsorgstandplejen"
Yderligere bemærkes, at specialtandplejen ikke er gratis. Kommunerne kan opkræve en
årlig maksimal egenbetaling på 1.975 kr. hos borgeren.
16.2. Automatisk overgang fra børnetandpleje til specialtand-
pleje
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
17. Sæt de udsatte fri af paragrafferne
Socialdemokratiet foreslår en undtagelse i sociallovgivningen for de allermest udsatte.
Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af for-
slaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid
potentielt at medføre merudgifter.
Det bemærkes, at de allermest udsatte borgere allerede i dag kan fritages for aktive til-
bud på grund af sygdom eller risiko for at helbredet forværres. Kommunen skal altid fore-
tage en konkret vurdering af, om den enkelte borger kan fritages.
Socialdemokratiet foreslår, at der etableres en gennemgående person for de mest ud-
satte. Det er ikke muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af
forslaget, da forslaget ikke er tilstrækkeligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidler-
tid potentielt at medføre merudgifter.
Det bemærkes, at der efter gældende lov i dag tilbydes en koordinerende sagsbehandler
i Jobcenteret. Fokus i dag er dog primært på afklaring til job.
18. Større kontrol med boligspekulanter
17.1. En undtagelsesbestemmelse i sociallovgivningen for de
allermest udsatte, hvor de f.eks. fritages for krav og sanktio-
ner i kontanthjælpssystemet
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
17.2. En gennemgående person for de mest udsatte
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 644: Spm. om ministeren vil vurdere udspillet "Altid på børnenes side" fra Socialdemokratiet, til finansministeren
2053859_0009.png
Side 9 af 9
18.1. Større kontrol med boligspekulanter
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Socialdemokratiet foreslår, at der etableres større kontrol med boligspekulanter. Der an-
gives ikke et udgiftsskøn for initiativet. Det er ikke umiddelbart muligt at foretage et kon-
kret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er tilstrække-
ligt konkret beskrevet. Forslaget vurderes imidlertid potentielt at medføre merudgifter.
Det vurderes fx, at i tilfælde, hvor kommuner vælger at indføre en godkendelsesordning,
vil det medføre betydelige administrative udgifter for den enkelte kommune.
Finansiering
3
1. Fastholdelse af skatten på fri telefon
0
4
0
4
Socialdemokratiet foreslår, at skatten på fri telefon fastholdes. Det vurderes at medføre
et finansieringsbidrag på ca. 560 mio. kr. i 2020 stigende til ca. 725 mio. kr. årligt i 2025
(2019-niveau).
Socialdemokratiet foreslår, at der afsættes midler som led i satspuljefinansieringen. Der
angives ikke, hvor mange midler der skal finansieres af satspuljen. Det er heller ikke mu-
ligt at vurdere, hvilket finansieringsbidrag der kan komme fra satspuljen. Finansieringsbi-
drag fra satspuljen skal ses i lyset af, at der efterfølgende er indgået
Aftale om ny regule-
ring af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere
af 30. november 2018.
Socialdemokratiet foreslår, at der kommer et finansieringsbidrag fra rammen til velfærds-
forbedringer (ramme til offentligt forbrug),
jf. 2025-planen Stol på Danmark fra september
2016.
Planen indeholder en realvækst i det offentlige forbrug på 0,6 pct. om året frem
mod 2025. Målt ift. 2019 svarer det til en forbrugsvækst (ekskl. Afskrivninger) på ca. 18¼
mia. kr. i 2025, hvilket svarer til tre fjerdedele af det eksisterende råderum frem mod
2025
2. Satspuljefinansiering
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
3. Rammen til offentligt forbrug
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
3
4
Der angives et samlet finansieringsbidrag på 1,3 mia. kr. fuldt indfaset.
Finansieringsbidraget henviser til 2019, mens finansieringsbidraget fra 2020 og frem fremgår af bemærkning.