Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2011084_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 643 (alm. del) af 24.
september 2018
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor meget en typisk folkepensionist årligt vil få
forhøjet sit rådighedsbeløb med i kr. i 2019, 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 og
2050, hvis det vedtages fra 1. januar 2019, at der ikke længere skal gå 0,3 procent
af pl-reguleringen af folkepensionen til satspuljen? Vil ministeren desuden oplyse,
hvor meget en sådan øget regulering af folkepensionen med 0,3 pct. fra 1. januar
2019 vil koste staten i mio. kr. (efter skat og tilbageløb) årligt i 2019, 2025, 2030,
2035, 2040, 2045 og 2050, hvis et beløb svarende til, hvad den øgede regulering af
folkepensionen koster, tilføres satspuljen hvert år, så den er uændret i størrelse?
Svar
I 2019 er fradraget i reguleringen af satserne for folkepension (grundbeløb, pensi-
onstillæg og supplerende pensionsydelse) til satspuljen ikke på 0,3 pct.-point, men
0,2 pct.-point, idet stigningen i årslønnen i 2017 (grundlag for satsreguleringspro-
centen) er opgjort til 2,2 pct. Der er således i svaret taget udgangspunkt i en for-
højelse af reguleringen af folkepensionen med 0,2 pct.-point i 2019 og ikke de 0,3
pct.-point anført i spørgsmålet. I årene efter 2019 forventes stigningen årslønnen
(2 år tidligere) at være tilstrækkelig høj til, at fradraget til satspuljen kan udgøre 0,3
pct.-point.
Det er endvidere lagt til grund, at forhøjelsen af satserne for folkepension imple-
menteres gennem en ændring i ydelserne og ikke i satsreguleringsprincipperne.
Ændres der på satsreguleringsprincipperne vil det have konsekvenser for en række
andre indkomstoverførsler. Dog lægges det til grund, at indkomstgrænserne for
aftrapning af personlige tillæg og for pensionstillægget reguleres med samme pro-
centsats som folkepensionsydelserne. Det skal ses i sammenhæng med, at satsre-
gulering af fradragsgrænserne også bidrager til lavere udbetalt ydelse i takt med
stigende indkomst.
Det svarer til den tilgang for den fremadrettede regulering folkepensionen, der
også er lagt til grund i aftalen mellem Regeringen og Dansk Folkeparti om finans-
loven for 2019,
jf. Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk
opsparing for overførselsmodtagere.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om, hvor meget en typisk folkepensionist årligt vil få forhøjet sit rådighedsbeløb med i kr. i 2019, 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 og 2050, til finansministeren
2011084_0002.png
Side 2 af 3
For en enlig folkepensionist med relativt begrænsede supplerende indkomster og
likvid formue udgør folkepensionen 176.188 kr. i 2019 med gældende regulering
(før FL19-initiativer). Uden fradrag til satspuljen ved regulering af satserne for
folkepension vil en fuld folkepension udgøre 176.600 kr. i 2019 og således være
412 kr. højere end ved gældende regler (før FL19-initiativer),
jf. tabel 1.
Tabel 1
Virkning på folkepension og rådighedsbeløb for en typisk enlig folkepensionist af er øget regulering af
satserne for folkepension, 2019-2050
2019
Folkepension
Gældende regler
Regulering med lønudvikling
1)
Forskel
Forskel i 2019-pensionskroner
Virkning på rådighedsbeløb
176.188
176.600
412
412
256
205.592
209.840
4.248
3.638
2.257
234.904
243.236
8.332
6.246
3.875
268.360
281.994
13.584
8.913
5.530
305.972
326.208
20.236
11.644
7.224
347.824
376.364
28.540
14.445
8.961
395.460
434.156
38.696
17.226
10.687
2025
2030
2035
2040
2045
2050
Anm.: Opgjort relativt til gældende regler før initiativerne i aftalen om finansloven for 2019.
1)
Opgjort efter samme principper som i grundlaget for satsreguleringsprocenten og svarer således til
reguleringsprocenten (=tilpasningsprocenten + 2).
Kilde: Egne beregninger på basis af forudsætningerne i seneste mellemfristede fremskrivning (Grundlag for
udgiftslofter 2022, august 2018).
For den typiske enlige folkepensionist afspejler en stigning i folkepensionen sig i
en stigning i rådighedsbeløbet på 256 kr.
Den øgede regulering af folkepensionen vil afspejle sig i en stigning i de offentlige
udgifter til folkepension på 0,3 mia. kr. i 2019 stigende til 13 mia. kr. i 2050 (2019-
niveau). Hertil kommer øgede afledte udgifter på op til 55 mio. kr. i 2050 (2019-
niveau) til helbredstillæg, varmetillæg og mediecheck som følge af, at indkomst-
grænserne for bl.a. opgørelse af den personlige tillægsprocent antages at følge
ydelsesreguleringen, jf. ovenfor.
Det er lagt til grund, at det alene er satserne for folkepension og de tilhørende
grænser, der er omfattet af merreguleringen. Det indebærer, at satserne for før-
tidspensionister på den gamle ordning (tilkendt før 2003), som ellers følger samme
regler som folkepensionister, fastholdes uændret i forhold til gældende regler.
Imidlertid er der ikke separate grænser for indkomstaftrapning af førtidspension,
idet disse er de samme som for folkepensionister. Dermed vil merreguleringen af
satser og grænser for folkepension afspejle sig i en stigning i udgifterne til førtids-
pension for personer på gammel ordning. Dette beror naturligvis på en antagelse
om den praktiske implementering, som ved lovgivning kan elimineres (indførelse
af separate grænser for førtidspension på gammel ordning).
De øgede udgifter til folkepension, førtidspension og tillægsydelser svarer til en
umiddelbar saldosvækkelse opgjort efter boligstøtte, skat og tilbageløb på knap
140 mio. kr. i 2019 stigende til 5,7 mia. kr. i 2050 (2019-niveau),
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 643: Spm. om, hvor meget en typisk folkepensionist årligt vil få forhøjet sit rådighedsbeløb med i kr. i 2019, 2025, 2030, 2035, 2040, 2045 og 2050, til finansministeren
2011084_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 2
Opgørelse af saldovirkningen af en fuld lønregulering af folkepensionen fra 2019 (uden afledte
konsekvenser for satspuljen), 2019-50 i 2019-niveau
1)
.
Mio. kr.
Folkepension
+ Førtidspension (gammel ordning)
+ Mediecheck
- indkomstskat
+ boligstøtte
+ Varmehjælp og helbredstillæg
Umiddelbar merudgift før tilbageløb
- Tilbageløb
Umiddelbar saldosvækkelse efter tilbageløb
- Arbejdsudbudsadfærd
Samlet saldosvækkelse efter tilbageløb og adfærd
2019
320
0
0
125
-10
0
185
45
140
0
140
2025
2.780
5
5
1.085
-105
5
1.605
395
1.210
-20
1.230
2030
4.935
10
5
1.925
-190
10
2.835
700
2.150
-25
2.180
2035
6.825
15
10
2.665
-260
15
3.935
965
2.970
-35
3.005
2040
2045
2050
8.955 10.935 13.025
15
15
3.500
-345
25
5.165
1.265
3.900
-55
3.955
20
15
4.275
-420
30
6.300
1.545
4.760
-70
4.825
25
20
5.095
-505
35
7.505
1.840
5.665
-80
5.745
Anm.: Opgjort relativt til gældende regler før initiativerne i aftalen om finansloven for 2019.
1)
Beregningsteknisk er virkningen i 2019-niveau opgjort ved at implementere den øgede regulering som en
diskretionær stigning i 2019, hvor der dog er justeret for ændringer i målgruppen som følge af indeksering af
folkepensionsalderen. Opgørelsen er således forsimplet i den forstand, at den ikke indeholder en egentlig
fremskrivning til 2050.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Den øgede folkepension skønnes at bidrage til en beskeden reduktion i arbejds-
udbuddet. En reduktion, der hovedsagelig kan tilskrives den negative indkomstef-
fekt (samme forbrug kan opnås ved mindre arbejdsindsats), og som dermed skal
ses i sammenhæng med, hvordan den øgede regulering tænkes finansieret.
Det skal til den anførte saldovirkning bemærkes, at den er opgjort relativt til et
scenarium, hvor de gældende satsreguleringsprincipper er videreført frem til 2050.
I de mellemfristede fremskrivninger, der er udgangspunktet for opgørelse af den
finanspolitikkens holdbarhed og råderummet for finanspolitiske initiativer, bygges
der i perioden efter 2025 på beregningstekniske principper, hvor bl.a. indkomst-
overførsler følger lønudviklingen. Det svarer til, at bidraget til satspuljen bereg-
ningsteknisk indgår ved, at overførselsindkomsterne forudsættes reguleret uden
fradrag til satspuljen.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister