Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1953135_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
12. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 620 (Alm. del) af 17.
september 2018 stillet efter ønske fra Martin Lidegaard (RV)
Spørgsmål
Vil ministeren skønne hvad merprovenuet ville være ved en afskaffelse af den
grønne check fra 2020 frem mod 2030 efter indregningen af justeringen i forbin-
delse med PSO-aftalen?
Svaret bedes indeholde en tabel for hvert af årene med beløb i umiddelbar
virkning og efter tilbageløb og adfærd.
Svar
En afskaffelse af den grønne check vurderes at medføre et umiddelbart merpro-
venu på knap 3,0 mia. kr. i 2020 faldende til 2,2 mia. kr. frem mod 2030,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenuvirkning af en afskaffelse af den grønne check, 2020-2030 i 2019-niveau
Umiddelbart provenu
(mio. kr.)
2.960
2.570
2.210
Tilbageløb
(mio. kr)
-720
-630
-540
Dynamisk provenu
(mio. kr.)
330
270
230
Provenuvirkning efter
tilbageløb og adfærd
(mio. kr.)
2.570
2.210
1.900
Regel år
2020
2025
2030
Anm.: Virkningen er opgjort i 2019-niveau ved at afskrive værdien af den grønne check svarende til den forventede
udvikling i reguleringstallet (lønudviklingen). Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Totalen kan afvige fra
summen af de enkelte elementer grundet afrunding.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Det umiddelbare merprovenu modsvares af en tilsvarende umiddelbar reduktion i
husholdningernes disponible indkomster og på den baggrund skønnes en afskaf-
felse af den grønne check at være forbundet med et negativt tilbageløb på 720
mio. kr. i 2020 (faldende til 540 mio. kr. i 2030) i form af tabte indtægter fra
moms og afgifter.
I modsat retning trækker, at en afskaffelse af den grønne check skønnes at bidrage
til øget arbejdsudbud og dermed til et positivt dynamisk provenu fra afledte ad-
færdsvirkninger i form af øget arbejdsudbud. Arbejdsudbudsvirkningen skal ses i
sammenhæng med en positiv indkomsteffekt (uændret forbrug forudsætter øget
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 620: Spm. om hvad merprovenuet ville være ved en afskaffelse af den grønne check, til finansministeren
1953135_0002.png
Side 2 af 2
arbejdsindsats) samt at den grønne check indkomstaftrappes
1
, hvilket bidraget til
højere marginalskat og øget forskelsbeløb.
Det dynamiske provenu fra tiltaget kan opgøres til godt 330 mio. kr. i 2020, fal-
dende til 230 mio. kr. i 2030. Samlet set vurderes en afskaffelse af den grønne
check, herunder tillægget til den grønne check, at bidrage til en styrkelse af den
offentlige saldo med knap 2,6 mia. kr. i 2020 faldende til 1,9 mia. kr. i 2030 op-
gjort i 2019-niveau. Den aftagende saldoprofil skal ses i sammenhæng med, at den
grønne check er et fast nominelt beløb, der ikke er reguleret.
I opgørelsen er der taget udgangspunkt i gældende regler for den grønne check,
herunder reduktionen af den grønne check som følge af PSO-aftalen samt frem-
rykningen af denne reduktion som aftalt i forbindelse med energiaftalen fra juni
2018.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
1
Den grønne check på 525 kr. plus 120 kr. pr. barn (op til 2 børn) aftrappes med 7,5 pct. af indkomsten over 405.700 kr.
(2019-niveau). Det indebærer et bidrag til marginalskatten på 0,92 x 7,5 = 6,9 pct.-point for personer med en indkomst
mellem 405.700 kr. og 412.700 kr. (plus 1.600 kr. pr. barn). Den grønne check til pensionister indkomstaftrappes på samme
måde, men checken er højere (875 kr. plus 200 pr. barn), hvorfor aftrapningsintervallet er lidt længere. Hertil kommer et
tillæg til den grønne check på 280 kr. til personer med en indkomst under 237.100 kr.