Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1947182_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 35539
Økonomikontoret
3. oktober 2018
FIU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 611 fra Rune Lind
(EL) stillet den 12. september 2018 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 594 redegøre for i hvor
mange år områder af udviklingsbistanden i strid med
bevillingsforudsætningerne har øget råderummet på lønområdet i
Udenrigsministeriet, og i denne sammenhæng beskrive, hvorfor
Udenrigsministeriet i sin tid startede med at øge råderummet på
lønområdet på denne måde?
Svar
Rigsrevisionen har kritiseret, at der under konto § 06.03.04.
Personelbistand ikke har været eksplicit hjemmel til at afholde lønudgifter.
Problemet drejer sig i al væsentlighed om § 06.32.04.15 Rådgivende
enheder, idet der også i mindre omfang har været afholdt lønudgifter
under § 06.32.04.14 IT, ejendoms-, rejse-, kompetenceudviklings-, og
kommunikationsudgifter.
En rådgivende enhed kan defineres som en enhed, der understøtter
forberedelsen og implementeringen af tematiske programmer,
miljøprogrammer, erhvervsindsatser eller andre indsatsområder, hvor
programmernes karakter nødvendiggør specialviden i forbindelse med
udviklingsbistanden. En rådgivende enhed er som hovedregel etableret på
en dansk ambassade i modtagerlandet. Rådgivende enheder kan i andre
tilfælde være etableret i lande/områder, hvortil Danmark yder bistand
uden at have diplomatisk repræsentation, samt i tilknytning til
udmøntningen af særlig projektbistand, økonomistyring og faglig
ekspertise i hjemmetjenesten.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om i hvor mange år områder af udviklingsbistanden i strid med bevillingsforudsætningerne har øget råderummet på lønområdet i Udenrigsministeriet, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
Rådgivende enheder optræder første gang på finanslovens § 6 for 2001
under § 06.33.01.10 Rådgiverbistand. Af anmærkningsteksten til
finansloven for 2001 fremgår det, at der
Af bevillingen afholdes udgifter til
(…)
rådgivende enheder ved de repræsentationer, som administrerer forberedelse og
implementering af sektorprogrammer, samt rådgivende enheder i hjemmetjenesten,
herunder enheder vedrørende administration af særlig projektbistand og VtV-program
i Sydafrika”.
Af budgetvejledningen for 2001 fremgår det, at der af en
reservationsbevilling ikke kan afholdes lønudgifter, men at der med
hjemmel i anmærkningerne kan overføres midler til dækning af udgifter til
administration, herunder løn. Overførslen sker som intern statslig
overførsel.
Ved en gennemgang af regnskabet for 2001 kan det konstateres, at
lønudgifterne til rådgivende enheder har været afholdt direkte fra kontoen
under bistanden og der er således ikke foretaget en intern statslig
overførsel fra bistandsrammen til Udenrigsministeriets driftsramme. Der
fremgår ligeledes ikke en særlig bevillingsbestemmelse, der giver hjemmel
til at foretage overførelsen. På den baggrund vurderes det, at problemet
omkring manglende hjemmel til afholdelse af lønudgifter har været fast
praksis siden 2001.
De rådgivende enheder blev indført for bedre at kunne understøtte det
udviklingspolitiske arbejde i både ude- og hjemmetjenesten, særligt på
områder, hvor der som udgangspunkt har være brug for særlig faglig viden
som supplement til de faste medarbejdere i Udenrigsministeriet, der også
har arbejdet med administration af udviklingsbistand.
På finansloven for 2008 optræder de rådgivende enheder for første gang
som en særskilt underkonto (§ 06.32.04.15). Under hvert landeprogram
under § 6.3. har der på finansloven samtidigt
fremgået, at ”
Løn, tjenesterejser
og øvrige driftsudgifter til udsendte og lokalt ansatte på rådgivende enheder finansieres
over § 06.32.04.15. Rådgivende enheder.”
Fra FL2015 fremgår det endvidere af anmærkningsteksten, at
”(d)e
pågældende udgifter afholdes over § 06.11.01. Udenrigstjenesten mv. og overføres på
regnskabet til nærværende konto.”
Dette indebærer, at udgifterne er afholdt
over Udenrigsministeriets drift og efterfølgende flyttet til bistandsrammen
i modsætningen til praksis frem til 2015 hvor udgifterne til de rådgivende
enheder afholdtes direkte fra bistandsrammen.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 611: Spm. om i hvor mange år områder af udviklingsbistanden i strid med bevillingsforudsætningerne har øget råderummet på lønområdet i Udenrigsministeriet, til ministeren for udviklingssamarbejde
3
Samlet set har det siden indførelsen af rådgivende enheder i 2001 fremgået
helt eksplicit af anmærkningsteksten til finansloven, at der over kontoen
afholdtes lønudgifter. Der har imidlertid ikke været en særlig
bevillingsbestemmelse der giver hjemmel hertil. Der har endvidere ikke
været anvendt en intern statslig overførelse fra bistandsrammen til
driftsrammen.
Set i lyset af den klare tekst og beskrivelse i finanslovene siden 2001
vurderes det, at der er tale om en teknisk fejl og ikke et bevidst forsøg på
at omgå de statslige bevillingsregler.
For god ordens skyld skal det understreges, at udgifter til administration
af udviklingsbistand, herunder lønudgifter, i henhold til OECD-DACs
regler kan medregnes i opgørelsen af den statslige udviklingsbistand. Det
gælder uanset, hvor på finansloven udgifterne afholdes.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs