Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2030652_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. marts 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 602 (Alm. del) af 7.
september 2018 stillet efter ønske fra udvalget
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget det lavere asyltal siden 2015 har sparet
kommunerne og staten for?
Svar
Indledningsvis skal det bemærkes, at det ikke er muligt at udarbejde en udtøm-
mende oversigt over de udgiftsmæssige konsekvenser ved et lavere antal asylansø-
gere. Det skyldes primært, at der er en række udgifter, som ikke kan opgøres spe-
cifikt for flygtningegruppen. Det gælder bl.a. udgifter til sundhed, uddannelse og
daginstitutioner. I forlængelse heraf er det heller ikke muligt at opgøre udgifterne
til flygtninge særskilt i staten, regionerne og kommunerne.
Udgifterne til asylansøgere og flygtninge afhænger endvidere af en lang række un-
derliggende faktorer ud over antallet af asylansøgere, herunder bl.a. familiesam-
mensætning, beskæftigelsesfrekvens for flygtninge samt eventuelle politiske æn-
dringer af området.
Med henblik på at illustrere effekten af de seneste års faldende antal asylansøgere
tages der i nedenstående udgangspunkt i de realiserede og budgetterede udgifter
på hovedområderne
§ 14.3. Udlændinge
(asylindkvartering, sagsbehandling i
Udlændingestyrelsen mv.) samt
§ 14.7. Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.
(integrationsydelse, integrationsprogram mv.) under
§ 14. Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet
på finansloven.
De offentlige udgifter til asylindkvartering, integrationsydelse mv.,
jf. ovenfor,
ud-
gjorde ca. 8,1 mia. kr. i 2015 og forventes på nuværende tidspunkt at udgøre ca.
5,7 mia. kr. i 2019. Samlet set er der således tale om et forventet fald i de årlige
offentlige udgifter på de to hovedområder på ca. 2,3 mia. kr. fra 2015 til 2019 (af-
runding gør, at differencen adskiller sig med 0,1 mia. kr.),
jf. tabel 1 nedenfor.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 602: Spm. om, hvor meget det lavere asyltal siden 2015 har sparet kommunerne og staten for, til finansministeren
2030652_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Offentlige udgifter på § 14.3. Udlændinge og § 14.7. Ydelser og refusioner vedrørende indvandrere mv.,
2015-2019
Mia. kr., 2019-pl
Offentlige udgifter i alt
R 2015
8,1
R 2016
9,9
R 2017
8,6
B 2018
8,0
B 2019
5,7
Anm.: Offentlige udgifter uden korrektion for tilbageløb af skatter og afgifter.
Beregningen af de offentlige udgifter for 2015, 2016 og 2017 er baseret på regnskabstal. Beregningen af
de offentlige udgifter for 2018 er baseret på bevillingen på finansloven for finansåret 2018, mens de for
2019 er baseret på bevillingen på forslag til finanslov for finansåret 2019.
Kilde: Statsregnskabet for 2015, 2016 og 2017, finansloven for 2018 og forslag til finanslov for 2019.
Det bemærkes, at Finansministeriet tidligere har opgjort de økonomiske
konsekvenser ved, at en ikke-vestlig indvandrer udvandrer. Opgørelsen viser bl.a.,
at det i gennemsnit
alt andet lige
indebærer en besparelse for de offentlige
finanser som helhed på ca. 2,5 mio. kr. (målt ved nutidsværdien af nettobidraget til
de offentlige finanser over restlevetiden), at en ikke-vestlig indvandre udvandrer,
jf. svar på Udlændinge- og Integrationsudvalgets spørgsmål nr. 485 (Alm. del) af 13. marts
2018.
Besparelserne er primært drevet af, at flygtninge generelt har en lav tilknytning til
arbejdsmarkedet, hvilket medfører lave skatte- og afgiftsbetalinger, som ikke kan
modsvare gruppens træk på de offentlige overførsler og serviceydelser. Nutids-
værdiberegningen kan ikke sammenstilles med direkte udgifter.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister