Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1948116_0001.png
Bilag 1
4. oktober 2018
Vurdering af initiativer og finansiering i Radikale Venstres forslag til finanslov for 2019,
Et friere, grønne, stærkere
Danmark
Tabel 1
Vurdering af konkrete initiativer og finansiering
Udgifts- og indtægtsskøn
angivet i udspillet i 2019
Initiativer
1
Radikale Venstre foreslår, at kontanthjælpsloftet, integrationsydelsen og 225-timersreglen afskaffes. Der
henvises til FiU nr. 490 af 23. august 2018 for bemærkninger til beregningerne af de økonomiske konsekven-
ser. Provenuet i svaret er opregnet fra 2018-pl til 2019-pl til denne besvarelse.
Der forventes at være et vist samspil mellem forslagene om afskaffelse af integrationsydelse, kontanthjælpsloft
og 225-timersreglen. Der er ikke taget højde for de provenumæssige konsekvenser ved en samtidig afskaffelse
af elementerne. Vurderingen af de provenumæssige konsekvenser er således en sum af provenuerne efter
skat, tilbageløb og adfærd i FiU nr. 490.
Det bemærkes i relation til initiativet, at ydelsesstigninger i kontanthjælpssystemet isoleret set mindsker til-
skyndelsen til at finde beskæftigelse. Det vurderes således at have negative konsekvenser for beskæftigelsen
og de offentlige finanser at afskaffe integrationsydelsen, kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen. Samtidig kan
en afskaffelse af integrationsydelsen ændre indrejsemønstre og dermed medføre øget indvandring til Danmark.
Omvendt vil forslaget reducere indkomstforskelle.
Styrkelse af Folkeskolen (beskrivelse s. 3,
”Massive investeringer i folkeskolen”)
Fremtidsmilliarden (beskrivelse s. 3,
”Fra uddannelsesbesparelser til uddannelsesin-
vesteringer”)
Annullering af omprioriteringsbidraget (beskrivelse
s. 3,
”Fra uddannelsesbesparelser til uddannel-
sesinvesteringer”)
1,0 mia. kr.
1,0 mia. kr.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes 1,0 mia. kr. til investeringer i folkeskolen hvilket er lagt til grund for
vurderingen af udgiften.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes 1,0 mia. kr. til investeringer i uddannelsesområdet, hvilket er lagt til
grund for vurderingen af udgiften.
Radikale Venstre foreslår, at omprioriteringsbidrag på uddannelserne afskaffes. Udgiftsskønnet vedrører skøn
for omprioriteringsbidraget på uddannelser under Undervisningsministeriets og Uddannelses- og Forsknings-
ministeriets ressort.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på de aktivitetsprognoser, som ligger til grund for forslag til finanslo-
ven for 2019. Der sker løbende opdateringer af aktivitetsprognoserne, som påvirker bevillingsniveauet.
600 mio. kr.
600 mio. kr.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes 600 mio. kr. til bedre integration, hvilket er lagt til grund for vurderin-
gen af udgiften.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes en pulje på 500 mio. kr. til erhvervstiltag, herunder til bedre adgang
til risikovillig kapital og bedre adgang til udenlandsk arbejdskraft. Det angivne udgiftsskøn er lagt til grund for
vurderingen af udgiften.
Vurdering af udgifts- og
indtægtsskøn i 2019
Bemærkninger til vurdering af udgifter og indtægter
Afskaffelse af fattigdomsydelser (beskrivelse s. 6)
1,3 mia. kr.
1,3 mia. kr.
1,0 mia. kr.
1,0 mia. kr.
0,9 mia. kr.
826 mio. kr.
Bedre integration (beskrivelse s. 6)
Erhvervsinitiativer (beskrivelse s. 6,
”Store armbevægelser og nye idéer i dansk er-
hvervsliv”)
500 mio. kr.
500 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om ministeren vil vurdere finanslovsoplægget fra Radikale Venstre, til finansministeren
1948116_0002.png
Side 2 af 5
Det er ikke konkretiseret, hvordan adgangen til udenlandsk arbejdskraft skal styrkes. Såfremt det strukturelle
arbejdsudbud øges herved, kan det isoleret set påvirke den offentlige saldo positivt, så den negative nettoef-
fekt af initiativerne på den offentlige saldo kan blive mindre end udgiftsskønnet på 500 mio. kr.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes 500 mio. kr. til at styrke unges mentale sundhed ved bl.a. indførsel
af gratis psykologhjælp for alle unge i alderen 15-25 år. Det angivne udgiftsskøn er lagt til grund for vurderin-
gen af udgiften.
Det er - udover at indføre gratis psykologhjælp
ikke nærmere specificeret, hvilke tiltag Radikale Venstre vil
iværksætte for at styrke den mentale sundhed. Det kan lægges til grund, at dette gennemføres i form af en
udvidelse af den nuværende psykologordning. Sundheds- og Ældreministeriet skønner på et usikkert grundlag,
at de årlige merudgifter til alene en udvidelse af psykologordningen i form af gratis psykologbehandling for 15-
25-årige vil udgøre 32 mio. kr. årligt i 2019-2021 og 36 mio. kr. i 2022, idet ca. 4 mio. kr. af den nuværende
finansiering af psykologordningen til målgruppen udløber ved udgangen af 2021. Der tages forbehold for
udgiftsskønnet, idet der bl.a. ikke er taget højde for eventuelle afledte effekter af tiltaget.
Styrket ungdomspsykiatri (beskrivelse s. 6,
”Bedre mental sundhed blandt unge”)
500 mio. kr.
2
500 mio. kr.
Det vurderes, at de eventuelle afledte effekter på samfundsøkonomien ved at indføre gratis psykologbehand-
ling til unge mellem 15-25 år både kan være positive og negative. På den ene side kan der i dag være en
gruppe af 15-25 årige, som har behov for behandling hos en psykolog, men som ikke opsøger behandlingen på
grund af egenbetalingen. På den anden side kan gratis psykologbehandling medføre, at unge mellem 15-25 år,
der ikke har reelt behov for psykologbehandling, alligevel efterspørger og henvises til behandlingen.
Radikale Venstre foreslår, at loftet over antal videregående uddannelser afskaffes. Den politiske aftale om
begrænsning af dobbeltuddannelse tilvejebragte et provenu på ca. 284 mio. kr. i 2019 og ca. 312 mio. kr.
(2019-pl) årligt fra 2020.
Annullering af uddannelsesloft (beskrivelse s. 3)
400 mio. kr.
281 mio. kr.
Aftaleøkonomien er efterfølgende blevet opdateret, jf. UFU alm. del 129 af 18. april 2017, således at provenuet
udgør 281 mio. kr. i 2019 og 320 mio. kr. fra 2020 og frem (2019-pl). Det angivne udgiftsskøn i 2019 vedrører
den opdaterede aftaleøkonomi. Provenuet fra aftalen bidrager til finansieringen af Aftale om et tryggere dag-
pengesystem.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes yderligere 300 mio. kr. til den grønne omstilling mv., hvilket er lagt til
grund for vurderingen af udgiften. Det bemærkes, at Skjern Å i dag ikke er en nationalpark.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes yderligere 300 mio. kr. til udviklingsbistanden, hvilket er lagt til grund
for vurderingen af udgiften.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes 200 mio. kr. til styrkelse af kulturen, hvilket er lagt til grund for vurde-
ringen af udgiften.
Radikale Venstre foreslår, at der afsættes 100 mio. kr. til flere fripladsordninger og støtte til forældrebestyrel-
ser, hvilket er lagt til grund for vurderingen af udgiften.
Radikale Venstre foreslår at tilbagerulle forslaget om afskaffelse af en særlig tillægstakst til efterskoler for at
modtage elever, der er indvandrere fra ikke-vestlige lande mv., som fremgår af forslag til finanslov for 2019.
Udgiften hertil udgør ca. 10 mio. kr. i 2019.
Klima og miljø (beskrivelse s. 5,
”Et bærerdygtigt klima og miljø”)
Udviklingsbistand (beskrivelse s. 5,
”Større udviklingsbistand”)
Pulje til styrkelse af kulturen (beskrivelse s. 4,
”Stærkere kultur og medier”)
Flere fripladsordninger og støtte til forældrebesty-
relser (beskrivelse s. 3,
”Massive
investeringer i
folkeskolen”)
Tilbagerulning af regeringens foreslåede fjernelse
af det særlige tilskud til efterskole ophold for ind-
vandrere (beskrivelse s. 3)
Finansiering
300 mio. kr.
300 mio. kr.
300 mio. kr.
300 mio. kr.
200 mio. kr.
200 mio. kr.
100 mio. kr.
100 mio. kr.
15 mio. kr.
10 mio. kr.
FFL19-forhandlingsreserve
1,4 mia. kr.
1.350 mio. kr.
Radikale Venstre foreslår, at reserven til forhandlingerne om finansloven for 2019 anvendes som finansiering.
Reserve til finansloven for 2019 (§35.11.14.) udgør 1.350 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022.
Radikale Venstre foreslår at gennemføre en teknisk ændring af biler,
jf. EU’s nye regler. Ved ændring af EU’s
målemetode for bilers brændstof fra New European Driving Cycle (NEDC) til Worldwide Harmonized Light
Vehicle Test Procedure (WLTP), vil der uden tilpasning være en utilsigtet stramning af registrerings- og ejeraf-
giften.
Folketinget har med vedtagelsen af lovforslag L 237A d. 3. september 2018 besluttet at foretage en teknisk
Tekniske ændringer af biler, jf. EU's nye regler
0,5 mia. kr.
600 mio. kr.
3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om ministeren vil vurdere finanslovsoplægget fra Radikale Venstre, til finansministeren
1948116_0003.png
Side 3 af 5
tilpasning af registrerings- og ejerafgiften.
Det lægges til grund, at Radikale Venstre vil annullere den tekniske tilpasning. I det tilfælde vil overgangen til
WLTP medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på 0,6 mia. kr. i 2019 (2019-niveau).
Det bemærkes, at det overordnede formål med bilafgifterne er at minimere de negative effekter, som bilforbru-
get påfører alle danskere i form af luftforurening, udledning af drivhusgasser, ulykker, slitage på vejene mv. Da
bilafgifternes samlede niveau i Danmark i forvejen er højere end omkostningerne forbundet med disse negative
effekter,
jf. Skatteøkonomisk Redegørelse 2018,
vurderes det uhensigtsmæssigt at øge bilafgifterne yderligere
ved ikke at korrigere for overgangen til WLTP.
Radikale Venstre foreslår, at der anvendes finansiering på 1,3 mia. kr. fra regeringsreserven i 2019. Reserven
(§35.11.19) udgør 1.272 mio. kr. i 2019, 377 mio. kr. i 2020, 390 mio. kr. i 2021 og 460 mio. kr. i 2022. Det
betyder, at reserven alene kan finansiere initiativer for 1.272 mio. kr. i 2019.
Radikale Venstre foreslår, at der findes finansiering på 1 mia. kr. årligt inden for international rekruttering
uden en nærmere konkretisering.
Radikale Venstre har dog i deres 2025-plan haft et lignende finansieringsforslag. Hvis der er tale om det
samme forslag, henvises der til en nedsættelse af beløbsgrænsen fra 375.000 kr. til 325.000 kr. Radikale
Venstre forventede, at forslaget ville øge beskæftigelsen med 3.000-4.000 personer og medføre indtægter
på ca. 1 mia. kr. (https://www.radikale.dk/system/files/Dokumenter/Ansvar_for_fremtiden.pdf).
I forbindelse med Radikale Venstres sommergruppemøde 2018, har partiet endvidere foreslået at beløbs-
grænsen sænkes til 325.000 kr. for virksomheder, der tager socialt ansvar og opretter praktikpladser.
(https://www.radikale.dk/content/g%C3%B8r-det-lettere-hente-udenlandske-medarbejdere-til-danmark)
Det antages derfor, at Radikale Venstres forslag indeholder en sænkning af beløbsgrænsen fra den nuvæ-
rende grænse på 417.793,60 kr. til 325.000 kr.
Der foreligger ikke et tilstrækkeligt empirisk grundlag til at indbudgettere et provenu ved en nedsættelse af
beløbsgrænsen.
Hvis det som et regneeksempel antages, at en nedsættelse af beløbsgrænsen til 325.000 kr.
på sigt
øger
merindvandringen
til beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor med 1.200 personer, skønnes
det, at de offentlige finanser forbedres med 70-120 mio. kr. på sigt.
Radikale Venstre foreslår at afskaffe seniorjobordningen, hvilket vil øge den ordinære beskæftigelse og forbed-
re de offentlige finanser. Afskaffelsen skønnes at medføre et provenu på 0,8 mia. kr. i 2019.
Afskaffelse af seniorjobordningen
0,8 mia. kr.
0,8 mia. kr.
Afskaffelse af ordningen var et element i regeringens Jobreform II-udspil. En analyse peger på, at personer
med ret til seniorjob har længere ledighedsforløb end andre ledige, og at dette til dels kan tilskrives udsigten til
et seniorjob efter opbrug af dagpengeretten. Personer i seniorjob aflønnes med overenskomstmæssig løn.
Dvs. i modsætning til andre ledige kan seniorjob-berettigede se frem til en indkomstfremgang ved ophør af
dagpengeretten.
Radikale Venstre foreslår, at reserven til lempelser for erhvervslivet anvendes som finansiering. Der er afsat en
reserve på samlet 400 mio. kr. (§35.11.41/42) til at reducere en række skatter og afgifter samt styrke erhvervs-
livet. Herudover vil regeringen forhøje rentesatsen ved restskat for selskaber med et fast tillæg på 2 pct.-point.
De skønnede merindtægter herfra er ca. 120 mio. kr. årligt (fuldt indfaset).
Såfremt det lægges til grund, at Radikale Venstre også ønsker at hæve renten for selskabers restskat, vurde-
res finansieringen omtrent at svare til, hvad der lægger til grund for regeringens prioriteringer, dvs. ca. 520 mio.
kr. varigt. Det konkrete bidrag afhænger af indfasning. Såfremt Radikale Venstre ikke måtte ønske at forhøje
renten ved selskabers restskat udestår isoleret set en finansieringsmanko på 100 mio. kr. årligt.
Radikale Venstre foreslår, at satspuljen medfinansierer initiativer for 0,5 mia. kr., hvilket er lagt til grund for
skønnet. Det bemærkes, at tilførslen af midler til satspuljen for 2019 udgør 778 mio. kr. i finansåret 2019. En
prioritering af bl.a. styrket ungdomspsykiatri på 500 mio. kr. er således inden for de økonomiske rammer af
satspuljen, men vil mindske andelen af satspuljemidler, som kan anvendes på andre initiativer.
Radikale Venstre foreslår at afskaffe BoligJobordningen. I 2017 blev der taget fradrag under BoligJobordningen
svarende til en umiddelbar provenuvirkning på ca. 750 mio. kr. Efter tilbageløb og adfærd udgør provenuvirk-
ningen ca. 520 mio. kr. For 2018 og 2019 skønnes en provenuvirkning på ca. 500 mio. kr. efter tilbageløb og
Regeringsreserven
1,3 mia. kr.
1.272 mio. kr.
Styrket international rekruttering
1,0 mia. kr.
-
Reserve til lempelser for erhvervslivet
0,5 mia. kr.
400-520 mio. kr.
Satspuljen
0,5 mia. kr.
0,5 mia. kr.
Afskaffelse af boligjobordningen
0,4 mia. kr.
0,5 mia. kr.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om ministeren vil vurdere finanslovsoplægget fra Radikale Venstre, til finansministeren
1948116_0004.png
Side 4 af 5
adfærd.
Radikale Venstre foreslår, at grænsekontrollen afskaffes. Både politiet og forsvaret har udgifter forbundet med
grænsekontrol. Samlet set medfører det en mindreudgift på ca. 270 mio. kr. i 2019 ved en afskaffelse.
Den midlertidige grænsekontrol forventes i 2019 at blive varetaget af 116 betjente og 100 politikadetter med
bistand fra forsvaret (ca. 77 årsværk) og hjemmeværnet (ca. 136 årsværk).
Fsva. udgifter i politiet
Med flerårsaftalen for politiet og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, som blev indgået mellem rege-
ringen (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, blev det
besluttet at styrke indsatsen i Danmarks grænseområder mod illegal indvandring og grænseoverskridende
kriminalitet. Dette skulle bl.a. gennemføres gennem mere synlig polititilstedeværelse i grænseområderne, samt
mere patruljering med fokus på udlændingekontrol og bekæmpelse af grænseoverskridende kriminalitet.
Efter flerårsaftalens indgåelse blev den midlertidige grænsekontrol indført, som til dels erstattede styrkelsen af
indsatsen i grænseområderne i flerårsaftalen. Størstedelen af de betjente, som blev bevilliget til den styrkede
indsats i grænseområderne i flerårsaftalen, blev derfor omdisponeret til at varetage opgaver relateret til den
midlertidige grænsekontrol. Såfremt den midlertidige grænsekontrol afskaffes, vil ressourceforbruget til de
politibetjente, der bidrager til grænsekontrolopgaven bortfalde. Ressourceforbruget til politibetjente forventes i
2019 at udgøre ca. 81 mio. kr.
Det er lagt til grund i beregningerne, at de ca. 81 mio. kr. ikke ville blive tilbageført til styrkelsen af indsatsen i
grænseområderne, men derimod vil blive fuldt realiseret som besparelse. Det bemærkes, at dette ligger uden
for rammerne af flerårsaftalen. Samtidig forudsætter realisering af besparelsespotentialet, at der sker en
reduktion i antallet af politibetjente svarende til de betjente, der i dag varetager den midlertidige grænsekontrol,
gennem et tilsvarende lavere optag af politistuderende.
Ved en afskaffelse af den midlertidige grænsekontrol vil der desuden kunne frigøres ressourcer fra de politika-
detter, der bidrager til grænsekontrolopgaven. Ressourceforbruget til politikadetter forventes i 2019 at udgøre
ca. 61 mio. kr. Besparelsespotentialet forudsætter, at de pågældende politikadetter opsiges.
Herudover vil en afskaffelse af grænsekontrollen også medføre en række afledte besparelser, som i beregnin-
gen er vurderet til at være ca. ca. 25 mio. kr. i 2019
Det bemærkes herudover, at politiet på finansloven for 2018 er tilført midler til opgradering af de fysiske facilite-
ter ved den midlertidige grænsekontrol samt en pulje til styrket kriminalitetsbekæmpende indsats i de grænse-
nære områder. Midlerne til opgradering af de fysiske faciliteter (i alt 5,3 mio. kr. fra 2018-2021) vil fra 2019
være bundet i investeringer, men en eventuel tilbageførsel vil kunne frigøre ca. 4 mio. kr. over perioden 2019-
2021, såfremt investeringerne annulleres. I 2019 svarer det til ca. 1 mio. kr.
Det samlede frigørelsespotentiale i politiet vurderes derfor at udgøre ca. 168 mio. kr. i 2019.
Fsva. udgifter i Hjemmeværnet og Forsvaret
Der er i aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om forsvarsområ-
det 2018-2023 af januar 2018 afsat 270 mio. kr. til støtte til politiet i 2019.
Forsvarsministeriet har i udmøntningen af aftalen afsat 105 mio. kr. til grænsekontrolsopgaven i 2019, hvilket
udgør det samlede frigørelsespotentiale og derfor er lagt til grund i beregningen.
Hvis Radikale Venstre ønsker, at midlerne omprioriteres til prioriteringer udenfor Forsvarsministeriets område,
vil det kræve, at den nuværende aftale genåbnes.
Radikale Venstre foreslår, at jobrotationsordningen rebudgetteres. Det lægges til grund, at der henvises til den
puljestyrede jobrotationsordning for særlige grupper med videregående uddannelse (§ 17.46.75), da den
almindelige jobrotationsordning (§ 17.46.74) er en lovbunden bevilling, hvor budgetteringsforudsætninger mv.
følger af lovgivningen. Det vurderes ikke muligt at tilvejebringe finansiering ved en rebudgettering af den
særlige jobrotationsordning (§17.46.75), da der er foretaget en rebudgettering af ordningen ifm. Aftale mellem
regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om finansiering af
Afskaffelse af grænsekontrol
0,4 mia. kr.
273 mio. kr.
Rebudgettering af jobrotationsordningen
0,2 mia. kr.
0
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 601: Spm. om ministeren vil vurdere finanslovsoplægget fra Radikale Venstre, til finansministeren
1948116_0005.png
Side 5 af 5
indsatser for at forebygge og nedbryde parallelsamfund af 8. maj 2018.
Rebudgetteringen medførte et finansieringsprovenu på 119 mio. kr. i 2019. Ordningen blev i den forbindelse
omlagt fra en puljestyret ordning til en aktivitetsbaseret lovbunden ordning, hvilket vurderes at have fjernet
muligheden for en yderligere rebudgettering udover det allerede aftalte.
Radikale Venstre foreslår, at indsatsen mod ungdomskriminalitet tilbagerulles. Der er afsat midler til reformen
på § 35.11.33 Reserve til indsats mod ungdomskriminalitet afsat 162,3 mio. kr. i 2019, 159,3 mio. kr. i 2020 og
158,3 mio. kr. i 2021 og frem, hvilket er lagt til grund for vurderingen af udgiften. Reserven skal finansiere
Aftalen om en reform af indsatsen mellem regeringen, Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti af 29. juni 2018.
Tilbagerulning af indsatsen mod ungdomskrimina-
litet
0,2 mia. kr.
162 mio. kr.
Det bemærkes, at der allerede i 2018 pågår arbejde i de relevante myndigheder med at implementere udspillet,
således at udspillet vil kunne træde i kraft 1. januar 2019. Arbejdet med implementeringen omhandler bl.a.
ansættelsen af relevante personale samt igangsættelsen af de nødvendige tilretning af it og bygninger. Såfremt
der foretages en tilbagerulning af reformen i forbindelse med forslaget til finansloven for 2019, er det forvent-
ningen, at der forsat vil skulle afholdes udgifter i myndighederne i 2019 i forbindelse med anlægsafskrivninger
og opsigelser af personale.
Anm:
1
Det bemærkes, at den beskrivelse fra udspillet, der er lagt til grund for vurderingen, er angivet i parenteserne.
2
Forudsættes helt eller delvist finansieret inden for satspuljen.
3
2019-niveau.