Bilag 1
4. oktober 2018
Vurdering af initiativer og finansiering i SF’s finanslovsudspil 2019,
Stop fattigdommen, styrk velfærden, giv os
alle mere ro på og sæt fart på den grønne omstilling
Tabel 1
Vurdering af konkrete initiativer og finansiering i SF’s
udspil til FFL19
Udgiftsskøn angivet i
udspillet i 2019
Initiativer
SF afsætter 600 mio. kr. til forslaget i 2019, hvilket er lagt til grund for vurderingen, da det
er muligt at bruge 600 mio. kr. til bedre normeringer i daginstitutionerne.
Danmarks Statistiks normeringsstatistik er endnu ufuldstændig og har aktuelt opgørelser
for 70 kommuner, ligesom data for private daginstitutioner mangler. Et skøn for de umid-
delbare udgifter (samt eventuelt potentielle afledte virkninger) ved indførelse af mini-
mumsnormeringer baseret på normeringsstatistikken vurderes at ville være baseret på et
så usikkert grundlag, at beregningen ikke nødvendigvis ville være retvisende. Det samme
gælder de eventuelle afledte virkninger, om hvilke det i øvrigt gælder, at litteraturen er
sparsom,
jf. Finansministeriets redegørelse om regneprincipper for dynamiske effekter af
offentligt forbrug og offentlige investeringer, maj 2018.
Det bemærkes herudover, at den rette normering i det enkelte dagtilbud afhænger af en
lang række forhold, som kræver kendskab til børnegruppen, det pædagogiske personales
kompetencer og de rammer, som pasningen foregår i. Det afgøres bedst i kommunerne.
Der henvises til svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 490 af 23. august 2018 for be-
mærkninger til beregningerne af de økonomiske konsekvenser. Provenuet i svaret er
opregnet fra 2018-pl til 2019-pl til denne besvarelse.
Der forventes at være et vist samspil mellem forslagene om afskaffelse af integrations-
ydelse, kontanthjælpsloft og 225-timersreglen. Der er ikke taget højde for de prove-
numæssige konsekvenser ved en samtidig afskaffelse af elementerne. Vurderingen af de
provenumæssige konsekvenser er således blot en sum af provenuerne efter skat, tilbage-
løb og adfærd i svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 490.
Det bemærkes i relation til forslaget, at ydelsesstigninger i kontanthjælpssystemet isoleret
set mindsker tilskyndelsen til at finde beskæftigelse. Det vurderes således at have negati-
ve konsekvenser for beskæftigelsen og de offentlige finanser at afskaffe integrationsydel-
sen, kontanthjælpsloftet og 225-timers reglen. Samtidig kan en afskaffelse af integrations-
ydelsen ændre indrejsemønstre og dermed medføre øget indvandring til Danmark. Forsla-
get skønnes at reducere indkomstforskelle.
SF foreslår, at der indføres et loft over den maksimale forældrebetaling for SFO på 40 pct.
SF angiver, at forslaget skal indfases over 3 år, men angiver ikke en konkret indfasnings-
profil. SF afsætter 185 mio. kr. til at påbegynde indfasningen i 2019, hvilket er lagt til grund
for vurderingen af udgiftsskønnet.
3. Loft for forældrebetaling i SFO
185 mio. kr.
185 mio. kr.
Det vurderes, at forslaget fuldt indfaset vil være forbundet med en årlig offentlig merudgift
på 570 mio. kr. opgjort efter tilbageløb og afledte virkninger på arbejdsudbuddet. En
førsteårsvirkning på 185 mio. kr. vurderes derfor omtrent at svare til lineær indfasning i en
treårig indfasningsperiode.
Vurdering af udgiftsskøn i 2019
Bemærkninger til vurdering af udgifter
1. Højere normeringer i daginstitutionerne
600 mio. kr.
600 mio. kr.
2. Kontanthjælpsloft, 225-timers-regel og integrationsydelse
afskaffes
1.300 mio. kr.
1.300 mio. kr.