Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1947761_0001.png
Bilag 1
4. oktober 2018
Vurdering af initiativer og finansiering i Socialdemokratiets prioriteringer til finanslovsforhandlinger for 2019,
Gør
gode tider bedre
for alle
Tabel 1
Vurdering af konkrete initiativer og finansiering
Udgiftsskøn angivet i udspillet
i 2019
Initiativer
Tryghed om velfærden
Socialdemokratiet foreslår, at der prioriteres en bedre omsorg og værdighed i ældreplejen ved at løfte kvali-
teten af omsorgen bl.a. ved at sikre, at der er medarbejdere nok.
1. En værdig ældrepleje
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Det angives ikke, hvor mange medarbejdere et løft i kvaliteten af omsorgen indebærer, hvorfor der ikke kan
foretages en konkret vurdering af udgifterne sfa. initiativet.
Kommunerne har efter sundhedsloven ansvar for at tilbyde vederlagsfri hjemmesygepleje efter lægehenvis-
ning til personer med ophold i kommunen. Det gælder også for såkaldte akutpladser såvel som akutfunktio-
ner. Tilbuddet om hjemmesygepleje defineres ud fra en sundhedsfaglig ydelse i sundhedsloven med tilhø-
rende regler. Efter serviceloven kan kommunerne i visse tilfælde opkræve egenbetaling for udgifter til kost,
rengøring, linnedvask mv.
2. Afskaf brugerbetaling for akut-
pladser
Sundheds- og Ældreministeriet råder ikke over oplysninger om den konkrete organisering af den kommunale
hjemmesygepleje i de enkelte kommuner, herunder tilrettelæggelsen af akutfunktioner og akutpladser.
Sundheds- og Ældreministeriet har på den baggrund anmodet KL om at undersøge omfanget af egenbeta-
ling samt den gennemsnitlige opkrævede egenbetaling forbundet med ophold på en akutplads. Der henvises
til SUU 1217 og 1222 af 16. juli 2018.
På baggrund af oplysningerne fra KL er det imidlertid ikke muligt at vurdere udgiftsskønnet på de 100 mio.
kr. Dette forudsætter en grundigere kortlægning af brugen af opkrævning af egenbetaling i samtlige kommu-
ner forbundet med akutpladser.
Socialdemokratiet henviser til udspillet ”Nærheden tilbage”. Der er ikke angivet beløb, hvorfor der ikke kan
foretages en konkret vurdering af udgifterne sfa. initiativet. Der henvises til FiU 487 af 23. august 2018 for en
vurdering af udspillet ”Nærheden tilbage”.
Socialdemokratiet foreslår, at der prioriteres en pulje til støtte af kommunale initiativer til fremme af elbusser
og mere miljøvenlige brændeovne for at mindske luftforureningen. Der er i udspillet ikke angivet et beløb for
puljen, hvorfor der ikke kan foretages en konkret vurdering af udgifterne sfa. initiativet.
Socialdemokratiet foreslår, at der etableres mere bynær skov. Dette kan bl.a. gøres mhp. at beskytte grund-
Vurdering af udgifts- og ind-
tægtsskøn i 2019
Bemærkninger til vurdering af udgifter
100 mio. kr.
Ikke muligt at vurdere
3. Vi skal have nærheden tilbage
Mere grøn omstilling
4. Renere luft
5. Bynær skov til drikkevandsbe-
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Der angives ikke beløb i udspillet
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Ikke muligt at vurdere
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om ministeren vil vurdere finanslovsoplægget fra Socialdemokratiet ud fra dets effekter på de offentlige finanser, til finansministeren
1947761_0002.png
Side 2 af 3
skyttelse
6. Indsats for at nå målet om
500.000 grønne biler i 2030 (her-
under yderligere konkrete tiltag)
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
7. Prioriteringen af grønne forsk-
ningsmidler og flerårige forsk-
ningsbevillinger
vandet. Der er i udspillet ikke angivet beløb, hvorfor der ikke kan foretages en konkret vurdering af udgifterne
sfa. initiativet.
Socialdemokratiet foreslår, at der fastsættes en målsætning om 500.000 grønne biler i 2030. Der angives
imidlertid ikke konkrete initiativer til at opnå målsætningen, hvorfor der ikke kan foretages en konkret vurde-
ring af udgifterne sfa. initiativet.
Socialdemokratiet foreslår, at der prioriteres grønne forskningsmidler, bl.a. gennem EUDP og MUDP samt
arbejde for at sikre flerårige forskningsbevillinger. Det forudsættes, at der er tale om en omprioritering inden
for det nuværende offentlige forskningsbudget, hvorfor det lægges til grund, at initiativet ikke kræver finansie-
ring.
Det antages ligeledes, at flerårige forskningsbevillinger vil holde sig inden for det nuværende offentlige
forskningsbudget. Det vurderes, at flerårige forskningsbevillinger allerede anvendes i vid udstrækning,
herunder via fordeling af basisforskningsmidler, som udgør hovedparten af de statslige forskningsmidler.
Hertil kommer, at der typisk operereres med en 3-årig bevillingshorisont for midler tildelt via forskningsreser-
ven.
Socialdemokratiet foreslår, at alle projekter i Togfondens fase 1 skal fremgå af finansloven for 2019. Der er
ikke udgifter i 2019. Der vil imidlertid være udgifter i perioden 2020-2026 på samlet set ca. 6,9 mia. kr. til
indbudgetteringen af Ny bane Vestfyn (4,9 mia. kr.) og de resterende etaper af hastighedsopgraderingen
Fredericia-Hobro (2,0 mia. kr.). De øvrige projekter i Togfondens fase 1 er indbudgetteret på finansloven.
Der angives ikke beløb i udspillet
0
8. Togfonden DK (alle projekter i
Togfondens fase 1)
Uddannelse af unge og ufag-
lærte
Der angives ikke beløb i udspillet
0
9. Afskaf regeringens ompriorite-
ringsbidrag på uddannelse
Der angives ikke beløb i udspillet
826 mio. kr.
Socialdemokratiet foreslår, at omprioriteringsbidraget afskaffes på uddannelserne. Udgiftsskønnet vedrører
skøn for omprioriteringsbidraget på uddannelser under Undervisningsministeriets og Uddannelses- og
Forskningsministeriets ressort.
Det bemærkes, at opgørelsen er baseret på de aktivitetsprognoser, som ligger til grund for forslag til finans-
loven for 2019. Der sker løbende opdateringer af aktivitetsprognoserne, som påvirker bevillingsniveauet.
Socialdemokratiet foreslår to initiativer (styrket voksenlærlingeordning og forbedret opkvalificering af dag-
pengemodtagere), som begge vurderes at være udgiftsdrivende. Initiativerne er imidlertid ikke konkretiseret,
hvorfor der ikke kan foretages en konkret vurdering af udgifterne sfa. initiativet.
10. Opkvalificeringsreform for
ufaglærte
Der angives ikke beløb i udspillet
Ikke muligt at vurdere
Det bemærkes, at de foreslåede initiativer vurderes at kunne reducere arbejdsudbuddet på kort sigt, da
ledige og beskæftigede fastholdes i uddannelse, og dermed bidrage til at øge risikoen for flaskehalse på
arbejdsmarkedet.
Der henvises herudover til FiU 299 af 4. april 2017, hvor der er foretaget en vurdering af Socialdemokratiets
flaskehalsudspil samt forslag til en opkvalificeringsreform, som har et overlap til de to konkrete initiativer.
Vurderingen i FiU 299 er opdateret med FiU 508 af 23. august 2018.
11. Danmark er for lille til for store
forskelle
11.1. Omlægning af arvebeskat-
ningen
Der angives ikke beløb i udspillet
0
Socialdemokratiet foreslår, at arvebeskatningen omlægges. Det er lagt til grund, at der er tale om en prove-
nuneutral omlægning. Det er dog dels uklart, hvor meget bundfradraget for boafgiften foreslås forhøjet, og
dels er det uklart, hvorledes et nyt progressivt element foreslås udformet.
Socialdemokratiet foreslår, at der ansættes 1000 nye skattemedarbejdere. Regeringen har allerede afsat
betydelige ressourcer til skattevæsenet, hvilket også gør sig gældende på forslag til finanslov for 2019.
Samlet set betyder det, at der frem mod 2021 ansættes mere end 1000 ekstra medarbejdere i skattevæse-
net.
Det er forudsat, at initiativet er udover de midler, der allerede er givet.
Finansiering
12. Reserver på §35
4,6 mia. kr.
4,6 mia.kr.
Socialdemokratiet angiver, at der skal findes finansiering svarende til 4,6 mia. kr. på en række centrale
reserver. Det er muligt at angive reserver på §35 for 4,6 mia. kr. i 2019, hvorfor de 4,6 mia. kr. er lagt til
11.2. Genopretning af skattevæ-
senet med 1000 nye skat-
temedarbejdere på fire nye
skattecentre.
Der angives ikke beløb i udspillet
0,6-0,7mia. kr.
1
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 595: Spm. om ministeren vil vurdere finanslovsoplægget fra Socialdemokratiet ud fra dets effekter på de offentlige finanser, til finansministeren
1947761_0003.png
Side 3 af 3
grund for vurderingen.
Det fremgår dog ikke af forslaget, hvilke reserver der skal finansiere udspillet.
Socialdemokratiet foreslår at tilbagerulle nedsættelsen af bo- og gaveafgiften ved overdragelse af en
erhvervsvirksomhed (personligt ejede virksomheder samt selskaber) til et nært familiemedlem mv.
Nedsættelsen af satsen sker gradvist fra 15 pct. i 2015 til 5 pct. fra og med 2020. Satsen udgør i 2019
6 pct.
Det skønnes med markant usikkerhed, at en forhøjelse af satsen for bo- og gaveafgiften i forbindelse
med overdragelse af en erhvervsvirksomhed fra fx far til datter fra 5 pct. til 15 pct. fra og med 2019 vil
medføre et umiddelbart merprovenu på i størrelsesordenen 1,2 mia. kr. i 2019 og 1,4 mia. kr. fra 2020
og frem. Efter tilbageløb (og adfærd) udgør det skønnede merprovenu i størrelsesordenen 0,9 mia. kr.
i 2019 og 1 mia. kr. fra og med 2020 (2019-niveau).
Det skal understreges, at en nedsat arbejdsgruppe har foreslået, at generationsskifte til en erhvervs-
drivende fond skal kunne foregå uden afgiftsbetaling,
jf. Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirk-
somheder til erhvervsdrivende fonde (Skatteministeriet, juni 2018).
Såfremt en forhøjelse af satsen ved
overdragelse af en erhvervsvirksomhed til et nært familiemedlem mv. indebærer, at mere egenkapital
overdrages til erhvervsdrivende fonde uden afgiftsbetaling, vil det isoleret set trække i retning af, at
merprovenuet bliver lavere end det angivne.
Der er lagt til grund for økonomivurderingen, at tilskudsprocenten til de frie grundskoler reduceres fra
76 pct. til 71 pct. Dette vil medføre mindreudgifter på 371 mio. kr. i 2019.
13. Tilbagerulle nedsættelse af
bo- og gaveafgiften
1 mia. kr.
0,9 mia. kr.
2
14. Normalisering af statstilskud-
det til privatskoler
0,3 mia. kr.
3
0,4 mia. kr.
Anm.:
1
Udgiftsskønnet er baseret på en ÅV-pris på 600.000-700.000. Prisen pr. årsværk vil dog afhænge af medarbejdersammensætning mv.
2
2019-niveau.
3
Udgiftsskønnet angives ikke direkte, men den
samlede finansiering på 1,3 mia. kr. angives og provenuet fra omlægning af arveafgiften angives til 1 mia.kr. årligt.