Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. september 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 576 (Alm. del) af 3.
september 2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren sende en detaljeret oversigt over underposterne under posterne
”subsidier”, ”øvrigt kollektiv forbrug” og ”øvrige udgifter” i tabel 1 bilag 7 i
”Økonomisk analyse: Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2015”,
opgjort i kroner i 2015 og fordelt på herkomstgrupper, med en angivelse af hvilke
fordelingsnøgler, der anvendes for hvert af delområderne samt usikkerheden på
herkomstfordelingen af disse poster?
Svar
”Subsidier”
og
ӯvrige
udgifter” fra tabel 1 i bilag 7 i den pågældende analyse er
underopdelt inkl. angivelse af de anvendte fordelingsnøgler.
ӯvrigt
kollektivt
forbrug” er ikke underopdelt, da dette udgiftsområde fordeles fladt ud på befolk-
ningen
(kaldet "hele befolkningen" i tabellen),
jf. tabel 1.
I analysen understreges, at Finansministeriets opgørelse af nettobidrag er baseret
på en række antagelser, som indebærer en vis usikkerhed.
Vedr. ”Subsidier”
Udgiftsområdet er som udgangspunkt fordelt på baggrund af den enkeltes disponible
indkomst ud fra en antagelse om at subsidier overvæltes i lavere priser, der kommer
forbrugerne til gode. Dette svarer til det overordnede princip for fordelingen af ind-
tægterne fra indirekte skatter. To underposter afviger imidlertid fra dette princip:
1. De offentlige udgifter til løntilskud fordeles ud på personer i aktivering med løn-
tilskud samt øvrige ordninger, som det offentlige yder løntilskud til. Det bemær-
kes, at særligt fleksjobordningen fylder meget blandt denne udgiftspost. Personer,
der er i løntilskud, opgøres på baggrund af Beskæftigelsesministeriets forløbsda-
tabase (DREAM). Afvigelsen fra det generelle fordelingsprincip afspejler, at et
løntilskud i høj grad kan sidestilles med en indkomstoverførsel.
2. Subsidier til boligbenyttelse fordeles ud på beboere i almennyttige boliger. Afvi-
gelsen fra det generelle princip for fordelingen af subsidier afspejler, at tilskud til
almene boliger særligt kommer de pågældende beboere til gode, som altså kan af-
grænses mere end personkredsen, der nyder godt af et generelt subsidie.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk