Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 532 (Alm. del) af 29.
august 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse den årlige størrelse på omprioriteringsbidraget
fordelt på ministerier
–
i mio. kr. (2018-priser)
–
for hvert af årene 2015 til 2021
baseret på de historiske tal samt overslagsårene?
Svar
Omprioriteringsbidraget beregnes som en tværgående reduktion af driftsrammen
og lønsumsloftet med 2 pct. i det nye tredje budgetoverslagsår (BO3) med forskel-
lige undtagelser af fx lovbundne bevillinger og visse faste tilskud mv. Ompriorite-
ringsbidraget for 2015 er fx indarbejdet på Finansloven for 2012. Beregningen
sker på den statslige driftsramme som helhed og er ved udmeldingen til ministeri-
erne ikke fordelt på specifikke konti.
Omprioriteringsbidraget i perioden 2015-2021 (FL12-FL18) er opgjort i tabel 1.
Opgørelsen indeholder det trukne omprioriteringsbidrag ved rammeudmeldinger-
ne samt den særskilte normalisering af omprioriteringsbidraget på undervisnings-,
uddannelses- og kulturområdet på forslag til finanslov for 2016.
Der er tale om en bruttoopgørelse, som ikke tager højde for efterfølgende tilbage-
førsler af midler og tekniske korrektioner, herunder det substantielle løft af for-
svaret i forsvarsforliget, forhøjelser af bevillingen til politiet og justeringer af om-
prioriteringsbidraget på det taxameterstyrede uddannelsesområde som følge af
ændret aktivitet.
Det akkumulerede omprioriteringsbidrag (FFL12-FFL18) i tabel 1 udtrykker der-
for ikke, at der forventes brugt 12,5 mia. kr. mindre på statslig drift i 2021 end i
2015. Omprioriteringsbidraget har således ikke betydet, at de statslige driftsudgif-
ter er faldet i de seneste år. Den statslige driftsramme er fra 2015 til 2019 (baseret
på forslag til finanslov for 2019) steget med 1,9 mia. kr. fra 133,7 mia. kr. i 2015 til
135,6 mia. kr. i 2019 (2018-pl).
Den statslige ressortstruktur har ændret sig over perioden. Ændringer i den årlige
størrelse af omprioriteringsbidraget på samme finanslovsparagraf skyldes således
delvist ændringer i ressortfordelingen. Nedlagte og oprettede ministerier i perio-
den, herunder Miljø- og Fødevareministeriet, fremgår særskilt af tabellen. Derud-
over er ministeriernes aktuelle navne anvendt. Det bemærkes i øvrigt, at forlig for
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk