Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1963805_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. november 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 532 (Alm. del) af 29.
august 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i tabelform oplyse den årlige størrelse på omprioriteringsbidraget
fordelt på ministerier
i mio. kr. (2018-priser)
for hvert af årene 2015 til 2021
baseret på de historiske tal samt overslagsårene?
Svar
Omprioriteringsbidraget beregnes som en tværgående reduktion af driftsrammen
og lønsumsloftet med 2 pct. i det nye tredje budgetoverslagsår (BO3) med forskel-
lige undtagelser af fx lovbundne bevillinger og visse faste tilskud mv. Ompriorite-
ringsbidraget for 2015 er fx indarbejdet på Finansloven for 2012. Beregningen
sker på den statslige driftsramme som helhed og er ved udmeldingen til ministeri-
erne ikke fordelt på specifikke konti.
Omprioriteringsbidraget i perioden 2015-2021 (FL12-FL18) er opgjort i tabel 1.
Opgørelsen indeholder det trukne omprioriteringsbidrag ved rammeudmeldinger-
ne samt den særskilte normalisering af omprioriteringsbidraget på undervisnings-,
uddannelses- og kulturområdet på forslag til finanslov for 2016.
Der er tale om en bruttoopgørelse, som ikke tager højde for efterfølgende tilbage-
førsler af midler og tekniske korrektioner, herunder det substantielle løft af for-
svaret i forsvarsforliget, forhøjelser af bevillingen til politiet og justeringer af om-
prioriteringsbidraget på det taxameterstyrede uddannelsesområde som følge af
ændret aktivitet.
Det akkumulerede omprioriteringsbidrag (FFL12-FFL18) i tabel 1 udtrykker der-
for ikke, at der forventes brugt 12,5 mia. kr. mindre på statslig drift i 2021 end i
2015. Omprioriteringsbidraget har således ikke betydet, at de statslige driftsudgif-
ter er faldet i de seneste år. Den statslige driftsramme er fra 2015 til 2019 (baseret
på forslag til finanslov for 2019) steget med 1,9 mia. kr. fra 133,7 mia. kr. i 2015 til
135,6 mia. kr. i 2019 (2018-pl).
Den statslige ressortstruktur har ændret sig over perioden. Ændringer i den årlige
størrelse af omprioriteringsbidraget på samme finanslovsparagraf skyldes således
delvist ændringer i ressortfordelingen. Nedlagte og oprettede ministerier i perio-
den, herunder Miljø- og Fødevareministeriet, fremgår særskilt af tabellen. Derud-
over er ministeriernes aktuelle navne anvendt. Det bemærkes i øvrigt, at forlig for
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om den årlige størrelse på omprioriteringsbidraget fordelt på ministerier, til finansministeren
1963805_0002.png
Side 2 af 2
en længere periode end fire år kan have betydning for størrelsen af ompriorite-
ringsbidraget
fx på forsvarsområdet.
Tabel 1
Statsligt omprioriteringsbidrag 2015-21 fordelt på ministerområder (år-til-år og akkumuleret) baseret på rammeudmeldingen og FFL16
2015
Mio. kr., 2018-pl
FFL12
§ 5 Statsministeriet
§ 6 Udenrigsministeriet
§ 7 Finansministeriet
§ 8 Erhvervsministeriet
§ 9 Skatteministeriet
§ 10 Økonomi- og Indenrigsministeriet
§ 11 Justitsministeriet
§ 12 Forsvarsministeriet
§ 14 Min. for By, Bolig og Landdistrikter
§ 14 Udlændinge- og Integrationsministeriet
§ 15 Børne- og Socialministeriet
§ 16 Sundheds- og Ældreministeriet
§ 17 Beskæftigelsesministeriet
1
§ 18 Integrationsministeriet
§ 19 Uddannelses- og Forskningsministeriet
2
§ 20 Undervisningsministeriet
2
§ 21 Kulturministeriet
2
§ 22 Kirkeministeriet
§ 23 Miljøministeriet
§ 24 Min. for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
§ 24 Miljø- og Fødevareministeriet
§ 28 Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
§ 29 Klima-, Energi- og Bygningsministeriet
I alt
-2
-36
-25
-25
-98
-
-256
-467
-
-
-8
-25
-25
-18
-12
-25
-19
3
-1
-28
-40
-
-25
-11
-1.145
FFL13
-2
-34
-19
-16
-104
-17
-286
-420
-1
-
-10
-14
-21
-
-352
-581
-77
-1
-27
-36
-
-23
-14
-2.058
FFL14
-2
-35
-17
-18
-103
-17
-307
-10
-2
-
-11
-12
-21
-
-364
-569
-86
-1
-28
-38
-
-26
-13
-1.680
FFL15
-2
-34
-16
-19
-101
-15
-313
-381
-2
-
-11
-12
-22
-
-338
-546
-84
-1
-30
-38
-
-45
-13
-2.022
FFL16
-2
-34
-16
-19
-99
-15
-310
-373
-2
-
-11
-13
-23
-
-336
-555
-83
-1
-33
-38
-
-44
-13
-2.019
FFL17
-2
-32
-17
-18
-97
-
-283
-364
-
-58
-23
-14
-23
-
-315
-541
-83
-1
-
-
-63
-32
-17
-1.982
FFL18
-2
-32
-12
-20
-94
-11
-287
-8
-
-42
-9
-11
-23
-
-313
-524
-82
-1
-
-
-61
-38
-18
-1.588
-15
-236
-121
-135
-697
-75
-2.041
-2.025
-7
-100
-85
-100
-158
-18
-2.030
-3.342
-513
-5
-146
-190
-124
-232
-100
-12.495
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Akk. 2015-2021
Anm.: Differencer skyldes afrundinger. Op- og nedregningen til 2018-pl er sket med det generelle pris- og lønindeks. Det bemærkes, at der er
identificeret en række mindre afvigelser mellem det trukne omprioriteringsbidrag over opgørelsen i svaret på FIU spørgsmål nr. 89 (Alm.
del) af 2. december 2013, som er korrigeret i denne tabel.
1
Indeholder et årligt effektiviseringsbidrag for Udbtaling Danmark på 3 pct. i
2021 og 2022.
2
Indeholder fsva. 2016-2029 normaliseringen af omprioriteringsbidraget på forslag til finanslov for 2016.
3
Indeholder for
hovedparten af kulturområdet en korrektion af omprioriteringsbidraget til 0,5 pct. på finanslovforslaget,
jf. svar på FIU 233 (Alm. del) af 16.
februar 2015.
Kilde: Egne beregninger pba. rammeudmeldinger og finanslovforslag.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister