Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2041526_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 528 (alm. del) af 28.
august 2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af FIU alm. del
spørgsmål 518 ligeledes oplyse
effekten i 2030 på GINI for hele befolkningen samt effekten på den disponible
indkomst for forskellige familietyper?
Svar
Finansudvalgets spørgsmål 518 af 24. august 2018 er taget tilbage og med en en-
kelt tilføjelse stillet på ny som spørgsmål 25 af 5. oktober 2018. De opgjorte for-
delingsvirkninger nedenfor relaterer sig til de tiltag, der er nævnt i spørgsmål 25.
Der henvises til svaret på finansudvalgets spørgsmål 25 for en nærmere beskri-
velse af de samfundsøkonomiske konsekvenser af de enkelte tiltag, som er nævnt i
spørgsmålet.
I opgørelsen af den samlede fordelingsvirkning af de 39 tiltag kan tiltagene deles i
fire grupper:
21 tiltag, hvor der er opgjort en fordelingsvirkning, jf. tabel 1 nedenfor.
2 tiltag, hvor det ikke har været muligt at opgøre en fordelingsvirkning. Det
gælder afskaffelse af bo- og gaveafgiften samt skatteyderbetalt tandlæge til kro-
nikere, der er set bort fra pga. datamæssige begrænsninger.
6 tiltag, hvor det er valgt, at tiltaget ikke skal indgå i fordelingsberegningen.
Det gælder afskaffelsen af seniorjobordningen, sænkelsen af beløbsgrænsen i
beløbsordningen, afskaffelse af uddannelsesloftet og afskaffelse af efterlønnen
og forhøjelse af folkepensionsalderen, der påvirker indkomsterne gennem en
adfærdsændring, som normalt ikke indgår i de umiddelbare fordelingsvirknin-
ger. Derudover er der set bort fra tiltaget om, at kompensationsgraden for
kontanthjælpsloftet sænkes til 75 pct., idet det er således uklart, hvad kompen-
sationsgraden skal ses i forhold til, samt tiltaget om nedlæggelse af regionerne,
idet det ikke er angivet, hvad regionerne skal erstattes af.
10 tiltag, hvor tiltaget enten vurderes at være af en så beskeden størrelsesor-
den, at det ikke har nævneværdi betydning for indkomstforskellene (herunder
indførelsen af en social ombudsmand og afskaffelse af partistøtte), eller som
hovedsagelig påvirker husholdningerne gennem overvæltning i priser eller ned-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om effekten i 2030 på GINI for hele befolkningen, til finansministeren
2041526_0002.png
Side 2 af 4
væltning i løn og som derfor vurderes at være omtrent fordelingsneutrale (her-
under sænkelse af selskabsskatten, reduktion af erhvervsstøtten, afskaffelse af
arbejdsskadeafgiften).
På nær de to tiltag, der er set bort fra af datamæssige eller opgørelsesmæssige årsa-
ger, vurderes tiltagenes samlede fordelingsvirkning således at være afspejlet ved
fordelingsvirkningen af de 21 tiltag, der er opgjort en fordelingsvirkning af.
Samlet set vurderes tiltagene at have en fordelingsvirkning svarende til en stigning
i indkomstforskellene på ca. 3,7 pct.-point målt ved Gini-koefficienten. Inden for
gruppen af beskæftigede skønnes en fordelingsvirkning svarende til en stigning i
indkomstforskellene på 2,0 pct.-point målt ved Gini-koefficienten,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af de forslåede initiativer opgjort ved Gini-koefficienten
Beskæftigede
Hele
befolkningen
Pct.-point
Direkte virkning
Afskaffelse af topskatten, afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget og re-
duktion af det skrå skatteloft
Indførelse af et nyt fradrag på 84.000 kroner årligt ved en forhøjelse af det eksiste-
rende personfradrag for personer i beskæftigelse, samt et fradrag på 84.000 kro-
ner for arbejdsmarkedsbidraget for personer i beskæftigelse
Fribeløb på SU fjernes, så studerende kan tjene hvad de vil ved siden af SU’en
Fjerne progressionen i beskatningen af aktieindkomst, dvs. aktieindkomstbeskat-
ningen nedsættes til 27 pct.
Afskaffelse af progressionen i ejendomsværdibeskatningen
Inflationsregulering (forbrugerprisindeks) af overførselsindkomster i perioden
2020-2030
Reduktion af fradraget for faglige kontingenter til 3.000 kr.
Afskaffelse af dimittenddagpenge
Omdannelse af børnecheck, så forældre kan udnytte børns personfradrag
Indirekte virkning via afgifter
Registreringsafgiften fjernes
Sænke afgifter på grænsehandelsfølsomme i retning af varer til tysk niveau for 4
mia. kr.
NOx-afgiften afskaffes
Afskaffelse af afgift på forsikring af lystbåde
Samlet inkl. indirekte virkning via afgifter
Indirekte virkning via offentligt forbrug
1)
Samlet
0,94
1,49
-1,02
-0,03
0,23
0,02
0,14
0,01
0,05
0,05
0,16
0,19
-0,03
0,00
0,00
1,10
0,92
2,02
1,81
1,28
-0,31
-0,07
0,26
0,02
0,50
0,00
0,05
0,08
0,17
0,21
-0,04
0,00
0,00
1,98
1,70
3,68
Anm.: Virkningerne er regnet med udgangspunkt i den rækkefølge tiltagene er opstillet i spørgsmålet.
1)
Sum af 8 tiltag:
Bedre og tidligere behandling i sundhedsvæsenet ved en udvidet fritvalgsordning, Øget
bevilling til fri forskning, Demografisk træk på offentlig service i perioden 2020-2030, Midler til
forsvaret, Fastholdelse af stigning i offentligt forbrug som følge af forsvarsforliget, Nulvækst i det
offentlige forbrug i perioden 2020-2030, 10 pct. produktivitetsforbedring i den offentlige sektor
og
Afskaffelse af værnepligt.
Kilde: Egne beregninger på basis af lovmodellens datagrundlag og registeroplysninger fra Danmarks Statistik.
Det skal bemærkes, at der til vurderingen af fordelingsvirkningerne ikke knytter
sig de samme udfordringer til at opgøre en samlet virkning, som det er tilfældet
for f.eks. virkningen på offentlig saldo, arbejdsudbud og velstand. Det skyldes ho-
vedsagelig, at fordelingsvirkningerne opgøres med udgangspunkt i de umiddelbare
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om effekten i 2030 på GINI for hele befolkningen, til finansministeren
2041526_0003.png
Side 3 af 4
virkninger før adfærd, og at usikkerheden i vurderingen af de enkelte tiltag hoved-
sagelig knytter sig til adfærdsvirkningen. Derudover er der i fordelingsopgørelsen
taget højde for krydseffekter, idet virkningen er opgjort som marginalvirkningen i
forhold til en situation, hvor de tidligere elementer i beregningsrækkefølgen er im-
plementeret.
Af den samlede fordelingsvirkning kan ca. halvdelen af virkningen henføres til til-
tag, der har en direkte virkning på de målte indkomstforskelle, mens den anden
halvdel vedrører tiltag, der ikke direkte berører de opgjorte disponible indkomster,
men indirekte kan tillægges en fordelingsvirkning ved at indregne værdien af af-
giftsændringer og ændringer i det offentlige forbrug som en ækvivalent virkning
på den disponible indkomst.
Virkninger af ændringer i skatter og overførsler er opgjort ved ændringen i befolk-
ningens familieækvivalerede disponible indkomster, dvs. den samlede efterskat-
indkomst for familien fordelt ligeligt på familiens medlemmer, idet der i fordelin-
gen tages højde for stordriftsfordele ved at være flere om at dele de fælles udgifter,
jf. fx
Fordeling og incitamenter
for en beskrivelse af principperne for opgørelse af de
disponible indkomster
1
.
Indkomstskattevirkninger er opgjort med udgangspunkt i gældende fuldt indfa-
sede skatteregler i 2025, hvor der endvidere er taget højde for demografiske æn-
dringer mv. frem mod 2025. For visse af tiltagene knytter der sig særlige bereg-
ningsforudsætninger. Disse er der kort redegjort for i
boks 1.
Boks 1
Beregningsforudsætninger
Ejendomsværdibeskatning
Fordelingsvirkningen af afskaffelsen af progressionen i ejendomsværdibeskatningen er baseret på de
ejendomsværdier, der lå til grund for ejendomsværdiskatten i 2016, dvs. de gamle vurderinger. Modellen for
overgang til de nye vurderinger bygger på et princip om, at omtrent den samme andel, som under de gamle regler,
skal betale den progressive ejendomsværdiskat. Da provenuskønnet for ophævelse af progressionen er baseret på
de nye vurderinger, kan fordelingsvirkningen skønnes ved en skalering af virkningen ved ophævelse af
progressionen beregnet på 2016-grundlag.
Registreringsafgift
Fordelingsvirkningen af en afskaffelse af registreringsafgiften er baseret på gevinsten for de personer, der i et givet
år anskaffer sig et nyt køretøj. Konkret er det taget udgangspunkt i den betalte registreringsafgift på køretøjer med
første indregistreringsdato i 2016. Er der blandt disse køretøjer registreret en privat ejer i 2016, er den betalte
registreringsafgift tildelt denne person som en gevinst ved afskaffelsen. Hvis der blandt de resterende køretøjer er
en privat bruger, er registreringsafgiften på tilsvarende vis tildelt denne som en gevinst ved afskaffelsen. En gevinst,
der i praksis formentlig betales over en leasingperiode på mere end ét år. De resterende køretøjer er ren erhverv og
tillægges ingen fordelingsvirkning ud fra en betragtning om, at disse gevinster nedvæltes i løn eller overvæltes i
priser. Der er således tale om en forholdsvis simpel tilgang til opgørelse af fordelingsvirkningen af en afskaffelse af
registreringsafgiften, hvor der ikke er taget højde for, at afgiften vedrører et forbrugsgode, som har en lang levetid.
Var registreringsafgiften fordelt på køretøjets forventede levetid ville gevinsten for den enkelte formentlig være
mindre og ville berøre en større del af befolkningen. Begge dele ville trække i retning af mindre fordelingsvirkning af
en afskaffelse af registreringsafgiften.
SU
1
Fx bilag 4.1 side 118 i
https://www.oim.dk/media/18672/fordeling-og-incitamenter-2017pdf.pdf
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 528: Spm. om effekten i 2030 på GINI for hele befolkningen, til finansministeren
2041526_0004.png
Side 4 af 4
Fordelingsvirkningen af en fjernelse af fribeløbet, så den studerendes anden indkomst ikke har betydning for den
udbetalte ydelse, er beregningsteknisk opgjort ved at tildele en SU-ydelse til studerende på SU-berettigede
uddannelser i de uger, hvor de ikke modtager SU. Niveauet for den tildelte ydelse er opdelt efter om personen er
hjemmeboende eller udeboende og efter om den igangværende uddannelse er en ungdomsuddannelse eller en
videregående uddannelse. Der er set bort fra evt. forsørgertillæg.
Offentligt forbrug
Fordelingsvirkningen af ’Demografisk
træk på offentlig service i perioden 2020-2030’,
’Fastholdelse
af stigning i
offentligt forbrug som følge af forsvarsforliget’,
’Nulvækst
i det offentlige forbrug i perioden 2020-2030’
og ’10
pct.
produktivitetsforbedring i den offentlige sektor’
er baseret på en skalering af fordelingsvirkningen
af en generel
ændring i det offentlige forbrug, dvs. en proportional op- eller nedskalering af alle dele af det offentlige forbrug, så
det indbyrdes forhold mellem de forskellige udgiftsgrupper er uændret. Tilsvarende er fordelingsvirkningen af ’Øget
bevilling til fri forskning’,
’Midler
til forsvaret’
og ’Afskaffelse
af værnepligt’
baseret på en skalering af
fordelingsvirkningen af en ændring i det kollektive offentlige forbrug.
Den opgjorte fordelingsvirkning af de 39 tiltag skal ses i forhold til et aktuelt ni-
veau for indkomstforskellene på 27,8 pct. målt ved Gini-koefficienten i 2016 og i
forhold til, at tiltagene bidrager til at øge vækstpotentialet i den private sektor mar-
kant, herunder i kraft af øget arbejdsudbud og privat beskæftigelse.
Set i forhold til de seneste større skattereformer er fordelingsvirkningen af de 39
tiltag dog relativt markant. Således er der opgjort en fordelingsvirkning af
Forårs-
pakke 2.0
på 0,45 pct.-point, en fordelingsvirkning af
Skattereformen 2012
på 0,27
pct.-point og en fordelingsvirkning af
Lavere skat på arbejde og større fradrag for pensi-
onsindbetalinger
på 0,13 pct.-point.
Virkningen af tiltagene for forskellige familietyper eftersendes i et opfølgende svar
så snart det er muligt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister