Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1940155_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2017 - 7269
ØKO
19. september 2018
FIU alm. del
svar på spørgsmål 522 fra Rune Lund (EL) stillet
den 27. august 2018 til udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere Rigsrevisionens kritik af regnskabsrodet på
den danske ambassade i Indien, herunder redegøre for hvad der er gjort
for at undgå lignende sager fremover og hvilke konsekvenser de kritisable
forhold har fået for de ansvarlige?
Svar
Rigsrevisionen påpeger en række kritikpunkter efter deres revision af
ambassaden i New Delhi i november 2017. Når Rigsrevisionen kommer
med sådan en kritik af en ambassade gør vi noget ved det med det samme.
Både for at rette op, men også for at lære fremadrettet. Vi kan ikke ændre
på det, der er sket, men vi kan forsøge at sikre, at det ikke sker igen.
I det konkrete tilfælde i New Delhi er der ikke tale om svig eller misbrug
af statens midler. Kritikken er rettet mod manglende regnskabs-
kompetencer på ambassaden, uoverensstemmelser mellem tids-
registreringen i to interne IT-systemer og manglende dokumentation for
afvigelse fra Udenrigsministeriets rejseregler. For at adressere
kritikpunkterne fra Rigsrevisionens rapport, er der i fællesskab mellem
ambassaden i New Delhi og Udenrigsministeriet i København iværksat en
række tiltag.
Ambassadens ledelse var allerede forud for Rigsrevisionens besøg i dialog
med Udenrigsministeriets økonomikontor og controller om de
regnskabsmæssige kompetenceudfordringer på ambassaden. Der er siden
udskiftet to medarbejdere i ambassadens administrative afdeling, og ansat
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om ministeren vil kommentere Rigsrevisionens kritik af regnskabsrodet på den danske ambassade i Indien, til udenrigsministeren
2
en bogholder med passende uddannelse og kompetencer. I samarbejde
med økonomikontoret i Udenrigsministeriet vil der i løbet af efteråret
blive gennemført kompetenceudviklingsforløb på det regnskabsmæssige
område for administrationen, medarbejdere med godkenderfunktioner og
ambassadens ledelse, for at sikre en tilstrækkelig løbende kontrol. Samtidig
vil der fra midten af september i år blive opnormeret med en udsendt
attache til det administrative område, bl.a. for at styrke den regnskabs-
mæssige kontrol på ambassaden.
Ambassaden har udarbejdet og undervist i en ny standardprocedure for
rejserekvisitioner og rejseafregninger, herunder ift. dokumentations-
kravene. Der er oprettet en superbrugerfunktion på ambassaden til
løbende vejledning af øvrige medarbejdere om rejseregler og
dokumentationskrav. Introduktionen af et nyt IT-program i
Udenrigsministeriet har endvidere muliggjort en yderligere digitalisering af
processerne i forbindelse med rejser, hvilket styrker kontrolmulighederne.
I forhold til administration af eksportfremmesager er der efter
Rigsrevisionens kritik blevet iværksat en række initiativer for at sikre, at
lignende fejl ikke forekommer i fremtiden. Reglerne og procedurerne i
forbindelse med tidsregistrering i de to separate IT-systemer er blevet
indskærpet over for ambassadens handels- og innovationsmedarbejdere,
ligesom overvågningen af systemerne er blevet forbedret. Der vil
endvidere blive gennemført løbende stikprøvekontrol for at sikre en
fortsat opmærksomhed på vigtigheden af korrekt tidsregistrering.
Rigsrevisionen har alene påpeget fejl i den interne tidsregistrering og ikke
i faktureringen af de opgaver, som ambassaden har udført for
virksomhederne.
Det bemærkes, at Rigsrevisionen anerkender tiltagene som værende
hensigtsmæssige og nødvendige.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen