Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1943312_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-4477
UPF
26. september 2018
FIU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 52 fra Josephine
Fock (ALT) stillet den 3. november 2017 til
udviklingsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren i forhold til de nye DAC-regler for hvilke udgifter til
flygtninge, der kan medregnes som udviklingsbistand, redegøre for, hvilke
poster man ikke længere kan medregne som udviklingsbistand og oplyse
hvor mange penge, der blev brugt på disse poster i henholdsvis 2015 og
2016, og om regeringen vil efterfinansiere dette?
Svar
Jeg afgav den 16. november 2017 et foreløbigt svar på spørgsmål 52, da
der på tidspunktet ikke var truffet beslutning om tilpasningen af dansk
praksis, samt indfasningstidspunktet i Danmark for det præciserede
direktiv for flygtningemodtagelse.
Regeringen har afsluttet arbejdet med tilpasningen af den danske praksis
for flygtningemodtagelse til det præciserede direktiv. Det præciserede
direktiv træder i kraft for den danske rapportering af udgifter for 2017 og
frem,
i overensstemmelse med OECD/DAC’s
anbefaling. Beslutningen
blev offentliggjort i begyndelsen af august, og regeringen opdaterede
samtidig faktaarket ”Fakta: Danmarks udviklingsbistand og udgifter til
flygtningemodtagelse”, som vedlægges dette svar.
Det bemærkes, at det præciserede direktiv på nogle områder indsnævrer
mulighederne for at rapportere udgifter, som tidligere var en del af
rapporteringen. I denne kategori er eksempelvis udgifter til afviste
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om, hvilke poster man ikke længere kan medregne som udviklingsbistand i forhold til de nye DAC-regler, til ministeren for udviklingssamarbejde
2
asylansøgere, ligesom udgifter til myndighedernes asylsagsbehandling og
direkte udgifter til at fremme jobparathed udgår. På andre områder åbner
det præciserede direktiv op for rapportering af udgifter, som Danmark
ikke tidligere inkluderede i rapporteringen. I denne kategori er eksempelvis
udgifter til familiesammenførte til flygtninge. En opgørelse over de
væsentligste justeringer af den tidligere danske praksis fremgår af
faktaarket.
En genberegning af udgiftsniveauet for flygtningemodtagelsesudgifter i
2017 efter den nye tilpassede praksis viser, at omtrent 290 mio. kr.
yderligere kan opgøres som udviklingsbistand.
For en god ordens skyld skal det understreges, at regeringen står fuldt ud
inde for den hidtidige praksis vedrørende flygtningemodtagelsesudgifter,
og der vil ikke ske efterregulering af eventuelle udgifter for tidligere år.
Det gælder både udgifter, som ikke vil kunne rapporteres efter den nye
praksis og omvendt. Regeringen har på den baggrund ikke genberegnet
rapporteringen af udgifter til flygtningemodtagelse for 2015 og 2016.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs