Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2012357_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 514 (Alm. del) af 23.
august 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange færre fuldtidsbeskæftigede stillinger det
vil svare til, hvis alle offentlige ansatte går fra at arbejde 37 timer om ugen til 30
timer om ugen? Hvor mange færre pædagoger, sygeplejersker, SOSU-assistenter,
folkeskolelærere og politibetjente vil det svare til?
Svar
Det bemærkes indledningsvist, at Finansministeriet tidligere har vurderet indførel-
sen af en 30 timers arbejdsuge i fx
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 235 (Alm. del)
af 13. april 2016, Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 16. december
2016, Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 156 (Alm. del) af 19. december 2016
og
Svar
på Finansudvalgets spørgsmål nr. 339 (Alm. del) af 18. maj 2018.
Det fremgår af tidligere besvarelser, at det i Danmark som udgangspunkt er ar-
bejdsmarkedets parter, der aftaler de almindelige arbejdstidsregler, herunder læng-
den af en normal arbejdsuge. Der er usikkerhed om, hvordan en aftale eller even-
tuel lovgivning fra central hånd om normalarbejdsugens længde vil virke i praksis.
Det fremgår endvidere, at hvis den offentlige service i et givet år skal fastholdes i
en situation, hvor arbejdstiden nedsættes, vil dette som udgangspunkt kræve et
uændret antal arbejdstimer i den offentlige forvaltning og service og dermed også
et uændret antal fuldtidsbeskæftigede.
Hvis alle lønmodtagere nedsætter deres arbejdstid forholdsmæssigt svarende til en
reduktion fra 37 til 30 timer om ugen, vil den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
reduceres med 18,9 pct.
Finansministeriet har tidligere, blandt andet med udgangspunkt i en række forud-
sætninger gjort i Enhedslistens baggrundsrapport
Tid til mere
job til flere. Økono-
misk baggrundsnotat om 30 timers arbejdsuge,
gennemført beregninger under den mere
moderate antagelse, at den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid reduceres med ca.
12,5 pct.,
jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 16. december 2016.
De 12,5 pct. er i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152 (Alm. del) af 16. december
2016
beregnet for arbejdsmarkedet som helhed og forudsætter blandt andet, at en
del fuldtidsbeskæftigede
fx ledere og specialister
samt deltidsbeskæftigede ikke
reducerer deres arbejdstid.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvor mange færre fuldtidsbeskæftigede stillinger det vil svare til, hvis alle offentlige ansatte går fra at arbejde 37 timer om ugen til 30 timer om ugen, til finansministeren
2012357_0002.png
Side 2 af 4
Nedenfor er der udarbejdet regneeksempler, som illustrerer virkningen på antallet
af fuldtidsbeskæftigede i den offentlige forvaltning og service, hvis der forudsættes
et fald i den gennemsnitlige arbejdstid i den offentlige forvaltning og service på
hhv. 18,9 pct. og 12,5 pct. Der er ikke tale om en egentlig vurdering fra Finansmi-
nisteriets side af virkningen på den offentlige fuldtidsbeskæftigelse, hvis normalar-
bejdsugen reduceres fra 37 timer til 30 timer.
Regneeksemplerne tager udgangspunkt i det opgjorte antal fuldtidsbeskæftigede i
den offentlige forvaltning og service i 2017. Det forudsættes, at indfasningen af
den lavere arbejdstid sker med det samme, og der er således alene tale om en illu-
strativ opgørelse.
Ifølge Danmarks Statistiks
offentlige beskæftigelsesstatistik
var der i 2017 omkring
712.000 fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i den offentlige forvaltning og service,
jf. tabel 1.
Ved en antagelse om delvist gennemslag, hvor alle offentligt ansatte re-
ducerer sin arbejdstid med 12,5 pct., vil antallet af fuldtidsbeskæftigede (opgjort
ved en ugentlig arbejdstid på 37 timer) falde med godt 89.000 fuldtidsbeskæftige-
de. Tilsvarende vil en antagelse om et fuldt gennemslag på den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid give anledning til, at antallet af fuldtidsbeskæftigede falder
med knap 135.000 fuldtidsbeskæftigede.
Tabel 1
Ændring i antal fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere i den offentlige forvaltning og service ved indførsel af
30 timers arbejdsuge
2017
1.000 fuldtidsbeskæftigede
Offentligt ansatte
Ændring ved reduceret arbejdstid med 12,5 pct.
Ændring ved reduceret arbejdstid med 18,9 pct.
712
-89
-135
Anm.: Offentligt ansatte omfatter antallet af fuldtidsbeskæftigede i den offentlige forvaltning og service i 2017.
Kilde: Danmarks Statistiks
offentlige beskæftigelsesstatistik
og egne beregninger.
Samme regneeksempel er i tabel 2 opgjort for forskellige offentlige personale-
grupper. Det er i regneeksemplet forudsat, at alle personalegrupper nedsætter de-
res gennemsnitlige ugentlige arbejdstid svarende til den gennemsnitlige reduktion
blandt alle offentligt ansatte.
Danmarks Statistik offentliggør ikke tal for den offentlige beskæftigelse fordelt på
stillinger. Det er således ikke muligt at opgøre antallet af pædagoger, sygeplejer-
sker, SOSU-assistenter, folkeskole og politibetjente på baggrund af samme data-
kilde som i tabel 1.
En opgørelse af antallet af offentligt ansatte pædagoger, sygeplejersker, SOSU-
assistenter, folkeskole og politibetjente er i stedet baseret på særskilte datakilder,
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvor mange færre fuldtidsbeskæftigede stillinger det vil svare til, hvis alle offentlige ansatte går fra at arbejde 37 timer om ugen til 30 timer om ugen, til finansministeren
2012357_0003.png
Side 3 af 4
som ikke er direkte sammenlignelig med den offentlige beskæftigelse opgjort i
Danmarks Statistiks
offentlige beskæftigelsesstatistik.
Antallet af fuldtidsbeskæftigede politibetjente er opgjort på baggrund af Finans-
ministeriets forhandlingsdatabase, mens antallet af fuldtidsbeskæftigede inden for
de øvrige personalegrupper er opgjort på baggrund af data fra Kommunernes og
Regionernes Løndatakontor (KRL). Det bemærkes, at antallet af fuldtidsbeskæfti-
gede opgjort på baggrund af hhv. Finansministeriets forhandlingsdatabase og
KRL ikke er direkte sammenlignelige.
Tabel 2
Ændring i antal fuldtidsbeskæftigede fordelt på offentlige personalegrupper ved en reduktion af den
ugentlige arbejdstid med hhv. 12,5 pct. og 18,9 pct.
2017
1.000 fuldtidsbeskæftigede
Pædagoger
1)
Ændring ved reduceret arbejdstid med 12,5 pct.
Ændring ved reduceret arbejdstid med 18,9 pct.
Sygeplejersker
2)
Ændring ved reduceret arbejdstid med 12,5 pct.
Ændring ved reduceret arbejdstid med 18,9 pct.
SOSU-assistenter
3)
Ændring ved reduceret arbejdstid med 12,5 pct.
Ændring ved reduceret arbejdstid med 18,9 pct.
Folkeskolelærere
4)
Ændring ved reduceret arbejdstid med 12,5 pct.
Ændring ved reduceret arbejdstid med 18,9 pct.
Politibetjente
Ændring ved reduceret arbejdstid med 12,5 pct.
Ændring ved reduceret arbejdstid med 18,9 pct.
43
-5
-8
48
-6
-9
36
-5
-7
52
-7
-10
9
-1
-2
Anm.: Antallet af fuldtidsbeskæftigede politibetjente er opgjort på baggrund af Finansministeriets
forhandlingsdatabase. Antallet af politibetjente omfatter personalegruppen polititjenestemænd, og
opgørelsen omfatter hele statens forhandlingsområde, men er eksklusiv ansatte på Grønland og Færøerne.
Årstallet er beregnet som gennemsnittet af polititjenestemænd i 1.-4. kvartal 2017.
De øvrige personalegrupper er opgjort på baggrund af Kommunerne og Regionernes Løndatakontor (KRL)
og omfatter regionalt og kommunalt ansatte i 2017. Beskæftigelsestallene opgjort i KRL omfatter
tjenestemænd, overenskomstansatte og fleksjob, men er eksklusiv ekstraordinært ansatte og elever.
Ændringer i overenskomster mv. kan betyde, at udviklingen i de enkelte regionale og kommunale
personalegrupper ikke kan sammenlignes 1:1 over tid.
1) Omfatter overenskomstområderne pædagogisk personale i daginstitution/klub/skolefritidsordning samt
pædagogisk personale i dagplejeordninger. 2) Omfatter stillingskategorierne sygeplejersker og ledende
sygeplejersker under overenskomstområderne syge- og sundhedspersonale. 3) Omfatter stillingskategorier
under overenskomstområderne social- og sundhedspersonale, KL og social- og sundhedspersonale,
Regioner. Udover stillingskategorien social- og sundhedsassistenter omfatter opgørelsen sygehjælpere,
beskæftigelsesvejledere, plejehjemsassistenter, 1. assistenter, assistenter aften/nat, plejere samt plejere og
sosu-assistenter trin 26-30. Det skyldes, at uddannelsen til SOSU-assistent har afløst en række uddannelser
på sundhedsområdet, herunder beskæftigelsesvejledere, der arbejder med at aktivere syge og ældre. Disse
grupper bliver med tiden udfaset og erstattet af personale, der er uddannet som SOSU-assistenter. 4)
Omfatter stillingskategorierne børnehaveklasseledere, lærere, timelønnede lærere og øvrige lærere mv. under
ovenskomsområdet lærere m.fl. i folkeskolen og specialundervisning.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvor mange færre fuldtidsbeskæftigede stillinger det vil svare til, hvis alle offentlige ansatte går fra at arbejde 37 timer om ugen til 30 timer om ugen, til finansministeren
Side 4 af 4
Kilde: Kommunernes og Regionernes Løndatakontor, Finansministeriets forhandlingsdatabase og egne
beregninger.
Det bemærkes, at datakilden til opgørelsen af antallet af fuldtidsbeskæftigede poli-
tibetjente adskiller sig fra den datakilde, som Finansministeriet sædvanligvis an-
vender ved opgørelsen af politistyrken. Sædvanligvis anvendes Rigspolitiets opgø-
relse af politistyrken, men denne opgørelse er i antal personer og ikke i antal fuld-
tidsbeskæftigede. Det opgjorte antal politibetjente i de to opgørelser kan således
ikke direkte sammenlignes. Det skyldes også, at Rigspolitiets opgørelse omfatter
politistuderende og åremålsansatte, hvilket er i modsætning til opgørelsen på bag-
grund af Finansministeriets forhandlingsdatabase. Rigspolitiet opgør antallet af
politibetjente i 2017 til 10.400 personer, mens Finansministeriets forhandlingsda-
tabase opgør antallet af fuldtidsbeskæftigede politibetjente til knap 9.500 i 2017. I
begge opgørelser er ansatte på Grønland og Færøerne udeladt.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister