Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. december 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 513 (Alm. del) af 23.
august 2018 stillet efter ønske fra Finansudvalget
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at indføre et
beskæftigelsesfradrag for dem, der tjener under 300.000 kr. om året? Beskæftigel-
sesfradraget skal svare til en skattelettelse på 4.500 kr. årligt for de berørte. Mini-
steren bedes samtidig vurdere, hvordan det vil påvirke gini-koefficienten.
Svar
I besvarelsen er det lagt til grund, at der med et beskæftigelsesfradrag for dem, der
tjener under 300.000 kr. om året tænkes på et beskæftigelsesfradrag svarende til
det jobfradrag, der indgik i den daværende V-regerings
udspil ”Helhedsplanen
–
Et
stærkere Danmark”
fra 2016
1
. Således er der taget udgangspunkt i et beskæftigelses-
fradrag på 30 pct. af arbejdsindkomsten
2
over 150.000 kr., dog maks. 17.600 kr.
(svarende til en skattelettelse på 4.500 kr. i en gennemsnitlig kommune). Fradraget
aftrappes med 7,5 pct. af arbejdsindkomsten over 300.000 kr. og er fuldt aftrappet
for personer med indkomster over 542.800 kr.
Indførelsen af et sådant ekstra beskæftigelsesfradrag vurderes at medføre et umid-
delbart provenutab på 4,5 mia. kr. i 2025,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Provenu- og fordelingsvirkning af et ekstra beskæftigelsesfradrag for indkomster op til 300.000 kr.
Umiddelbart provenu
(mio. kr.)
Indførelse af et
ekstra beskæftigel-
sesfradrag
-4.490
Tilbageløb
(mio. kr.)
1.100
Dynamisk Provenuvirkning
provenu efter tilbageløb og
(mio. kr.) adfærd (mio. kr.)
-410
-3.800
Ændring i Gini-
koefficient
(pct.-point)
-0,07
Anm.: Virkningen er opgjort med udgangspunkt i vedtagne 2025-regler i 2019-niveau. Der er afrundet til nærmeste
10 mio. kr. Totalen kan afvige fra summen af de enkelte elementer grundet afrunding.
Kilde: Egne beregninger på lovmodellen på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
1
Forslaget i udspillet dengang skal ses i sammenhæng med forslaget om at øge tilskyndelsen til opsparing til alderdom for
personer med indkomster over 300.000 kr. via en skattepræmie, som blev indfaset med samme procentsats som jobfradra-
get aftrappedes med (hvormed marginalskatten var uændret for personer med indkomster over 300.000 kr.).
2
Opgjort efter samme principper som grundlaget for det eksisterende beskæftigelsesfradrag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk