Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1943306_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018-4477
UPF
26. september 2018
FIU alm. del
endeligt svar på spørgsmål 51 fra Josephine Fock
(ALT) stillet den 3. november 2017 til udviklingsministeren.
Spørgsmål
Hvilken betydning vil de nye DAC-regler få for, hvilke udgifter til
flygtninge, der kan medregnes som udviklingsbistand for
finanslovsforslaget for 2018? Oplysningerne udbedes i skemaform fordelt
på poster og udgifter.
Svar
Jeg afgav den 16. november 2017 et foreløbigt svar på spørgsmål 51, da
der på tidspunktet ikke var truffet beslutning om tilpasningen af dansk
praksis, samt indfasningstidspunktet i Danmark for det præciserede
direktiv for flygtningemodtagelse.
Regeringen har afsluttet arbejdet med tilpasningen af den danske praksis
for flygtningemodtagelse ift. det præciserede direktiv. Det præciserede
direktiv træder i kraft for den danske rapportering af udgifter for 2017 og
frem. Beslutningen blev offentliggjort i august, og regeringen opdaterede
samtidig faktaarket ”Fakta:
Danmarks udviklingsbistand og udgifter til
flygtningemodtagelse”,
som vedlægges dette svar.
Finansministeriet har i forbindelse med tilpasningen af den danske praksis
indhentet bidrag fra relevante ressortministerier, som nedenstående
beregning af ODA-rapporterbare udgifter for 2018 tager udgangspunkt i
for henholdsvis den hidtidige og den tilpassede praksis. Det bemærkes, at
begge opgørelser af udgifter tager udgangspunkt i de antalsforudsætninger
(herunder forventet antal asylansøgere, anerkendelsesprocent, andel af
første opholdsår i en kommune mv.), der lå til grund for budgetteringen
af finansloven for 2018.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilken betydning de nye DAC-regler vil få for, hvilke udgifter til flygtninge der kan medregnes som udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
1943306_0002.png
2
Tabel 1
Oversigt over økonomiske konsekvenser for hidtidig og tilpasset DAC-rapporteringspraksis
Hidtidig
praksis
§
§ 11.
(mio. kr., 2018-pl)
Tilpasset
praksis
FL18/2018
-
-
837,3
-
12,4
34,7
1,5
4,5
3,5
157,4
171,8
10,4
58,9
82,2
106,4
16,3
-
-
177,2
-
96,3
96,3
36,5
36,5
9,6
9,6
82,7
82,7
1.062,4
Ændring
FL18/2018
11,6
11,6
882,2
11,3
18,6
78,6
7,9
4,5
11,3
180,2
218,2
32,0
62,7
61,4
50,9
7,8
19,8
29,4
87,6
-
34,1
34,1
17,6
17,6**
-
-
19,8
19,8
965,3
Justitsministeriet
Politiets udgifter til løn og drift ifm.
asylsagsbehandlingen (asylregistrering)
-11,6
-11,6
-44,9
-11,3
-6,2
-43,9
-6,4
-
-7,8
-22,8
-46,4
-21,6
-3,8
20,8
55,5
8,5
-19,8
-29,4
89,6
-
62,2
62,2
18,9
18,9
9,6
9,6
62,9
62,9
97,1
§ 14.
§ 14.19.01.
§ 14.19.02.
§ 14.31.01.
§ 14.31.02.
§ 14.31.03.
§ 14.31.04.
§ 14.32.01.
§ 14.32.02.
§ 14.32.03.
§ 14.32.10.
§ 14.71.03.
§ 14.71.05.
§ 14.71.06.
§ 14.71.07.
§ 14.71.08.
§ 14.71.11.
§ 14.72.01.*
§ 15.
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sekretariatsbistand til Udlændingenævnene
Flygtningenævnet
Udlændingestyrelsen
Tilskud og samarbejdspartnere
Medlemsbidrag til internationale organisationer og
øvrige aktiviteter på asylområdet
Politiets registrering og udsendelse af asylansøgere
Drift og tilpasning af indkvarteringssystemet
Indkvartering og underhold af asylansøgere m.fl.
Øvrige initiativer på indkvarteringsområdet
Kontante ydelser mv. til asylansøgere m.fl.
Aktive tilbud og danskuddannelse til udlændinge
under integrationsprogrammet
Grundtilskud
Hjælp i særlige tilfælde
Reintegrationsbistand
Repatriering af udlændinge
Integrationsydelse ifm. integrationsprogrammet
Refusion af udgifter til midlertidig indkvartering
Børne- og Socialministeriet
Kommunale ydelser efter dagtilbudsloven og
serviceloven
§ 16.
Sundheds- og Ældreministeriet
Regionale sundhedsydelser
§ 17.
Beskæftigelsesministeriet
Individuel boligstøtte og særlig støtte til flygtninge
§ 20.
Undervisningsministeriet
Kommunale serviceydelser (folkeskole, SFO)
I alt
Anm.: Afrunding kan gøre, at summen ikke stemmer med totalen. * Det bemærkes, at
kontoen § 14.72.01. Refusion af udgifter midlertidig indkvartering vedrører udgifter,
som kan henføres til ekstraordinære eksterne omstændigheder i perioden 2016-
2017. Fra og med 2018 budgetteres der ikke længere på kontoen, og den forventes
derfor ikke at indgå i Udlændinge- og Integrationsministeriets fremadrettede DAC-
rapportering. **Det bemærkes, at beregningsgrundlaget og metoden er finjusteret,
siden beløbsstørrelsen blev udmeldt. Det justerede beløb er på 12,4 mio. kr.
Kilde: JM, UIM, BSM, SUM, BM og UVM.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om, hvilken betydning de nye DAC-regler vil få for, hvilke udgifter til flygtninge der kan medregnes som udviklingsbistand, til ministeren for udviklingssamarbejde
3
Det bemærkes i øvrigt at som følge af de opdaterede antalsforudsætninger
i løbet af 2018, bl.a. at antallet af asylansøgere i 2018 forventes lavere end
forudsat ved budgetteringen af finansloven for 2018, forventes det reelle
udgiftsskøn for flygtningemodtagelsesudgifter i 2018, baseret på den
tilpassede ODA-rapporteringspraksis, at være faldende i forhold til
budgetteringen på finansloven for 2018.
På baggrund af udgiftsopfølgning 2, skønnes det således pt., at
udgiftsniveauet for flygtningemodtagelsesudgifter, der kan opgøres som
udviklingsbistand, vil være omkring 600 mio. kr. i 2018. Skønnet er
behæftet med betydelig usikkerhed, og det vil ændre sig i løbet af året i takt
med realisering af asyltal mv. Det er således først på baggrund af skønnet
ved udgiftsopfølgning 3, der foreligger ultimo oktober, at der vil være
klarhed om, hvorvidt der skal overføres midler til udviklingsbistanden
under Udenrigsministeriet grundet mindreforbrug ift. budgetteringen på
finansloven for 2018.
Med venlig hilsen
Ulla Tørnæs