Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2021036_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 505 (alm. del) af 23.
august 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at afskaffe bundfradraget i positiv
nettokapitalindkomst i topskattegrundlag og det skrå skatteloft for positiv netto-
kapitalindkomst? Desuden bedes konsekvenserne også opgjort for en afskaffelse
af bundfradraget i positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlag, det skrå skat-
teloft for positiv nettokapitalindkomst og det skrå skatteloft for personlig ind-
komst.
Svar
I forlængelse af Skattekommissionens anbefalinger blev der med Forårspakke 2.0
vedtaget en lempelse af afkastbeskatningen gennem en nedsættelse af den høje
sats for aktieindkomstbeskatningen fra 45 til 42 pct. og gennem indførelse af et
bundfradrag for positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlaget på 40.000 kr.
(80.000 for par) i 2010-niveau. Det skal bemærkes, at Skattekommissionen anbefa-
lede en større nedsættelse af aktieindkomstbeskatningen samt, at der på længere
sigt blev taget yderligere skridt i retning af en nedbringelse af skattesatserne på
positiv kapitalindkomst.
Lempelserne af afkastbeskatningen blev vedtaget i 2009 med virkning fra ind-
komståret 2010. I 2010 blev der, af hensyn til overholdelsen af EU-retten, gen-
nemført en afskaffelse af mindsterentereglen. Merprovenuet fra denne ophævelse
blev ved samme anledning anvendt på en nedsættelse af den maksimale skattesats
for kapitalindkomst fra 51,5 til 42 pct. over en 5-årig periode fra 2010-14. Samlet
set er den højeste beskatning af kapitalindkomst efter gældende regler dermed
stort set på samme niveau som beskatningen af aktieindkomst på øverste progres-
sionstrin. Det indebærer en rimelig ensartet beskatning af renteindtægter, kapital-
gevinster og aktieafkast, hvilket bidrager til, at det i højere grad er de underliggen-
de økonomiske forhold og i mindre grad de skattemæssige forhold, der betinger
valg af formueplacering.
En afskaffelse af bundfradraget for positiv nettokapitalindkomst i grundlaget for
topskatten vurderes at indebære en umiddelbar stigning i indkomstskatteprovenu-
et på 90 mio. kr. i 2025 i 2019-niveau. Det svarer til en styrkelse af den offentlige
saldo med 55 mio. kr. opgjort efter tilbageløb og afledt dynamisk provenu fra la-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om konsekvenserne af at afskaffe bundfradraget i positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlag og det skrå skatteloft for positiv nettokapitalindkomst, til finansministeren
2021036_0002.png
Side 2 af 3
vere arbejdsudbud som følge af højere marginalskat på arbejdsindkomst, men
eksklusive afledte arbejdsudbudsvirkninger af højere marginalskat på positiv net-
tokapitalindkomst og evt. afledte virkninger fra ændringer i opsparingsadfærden,
som det ikke umiddelbart har været muligt at opgøre et skøn for,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af bundfradraget for positiv nettokapitalindkomst i
indkomstgrundlaget for topskatten og en ophævelse af de skrå skattelofter for hhv. kapitalindkomst og
personlig indkomst, 2025 i 2019-niveau
Indkomst-
Saldovirkning
1)
skatteprovenu
Mio. kr.
Afskaffelse af bundfradrag for positiv nettokapitalind-
komst i topskattegrundlaget
Afskaffelse af det skrå skatteloft for kapitalindkomst
Afskaffelse af det skrå skatteloft
Samlet virkning
90
635
350
1.075
Mio. kr.
55
435
160
650
Virkning på
indkomstfordeling
Gini, pct.-point
0,00
-0,04
-0,02
-0,06
Anm.: Opgjort med udgangspunkt i 2025-skatteregler og befolkningssammensætning, herunder justering for
stigning i pensionsalderen frem mod 2025. Opgjort i 2019-niveau gennem diskontering med den ændring i
lønsummen (arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget) fra 2019 til 2025, der følger af befolkningsudvikling og
udvikling i antal arbejdstimer.
1)
Opgjort efter tilbageløb og afledt arbejdsudbudsvirkning af ændret marginalskat på arbejdsindkomst, men
eksklusive afledte arbejdsudbudsvirkninger af højere marginalskat på positiv nettokapitalindkomst og evt.
yderligere afledte virkninger af ændringer i opsparing og porteføljesammensætning.
Kilde: Egne beregninger på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.
Det lægges til grund, at en ophævelse af det skrå skatteloft for kapitalindkomst
skal forstås således, at der ikke er noget særskilt loft for kapitalindkomst, men at
det bliver sammenfaldende med loftet for personlig indkomst. Det svarer til at
hæve loftet for kapitalindkomst til 52,07 pct. Det bemærkes, at en ophævelse af
det skrå skatteloft for kapitalindkomst indebærer en større ændring end ved indfø-
relsen af det skrå skatteloft for kapitalindkomst. Det skyldes, at det skrå skatteloft
for personlig indkomst i mellemtiden er blevet hævet fra de 51,5 pct., der var gæl-
dende da loftet for kapitalindkomst blev indført, til 52,07 pct. efter gældende reg-
ler.
Med dette udgangspunkt vurderes en afskaffelse af det skrå skatteloft for kapital-
indkomst at være forbundet med en umiddelbar provenugevinst på i størrelsesor-
den 635 mio. kr., svarende til 435 mio. kr. efter tilbageløb og afledt dynamisk pro-
venu som følge af lavere arbejdsudbud. Endelig vurderes en ophævelse af det skrå
skatteloft for personlig indkomst
og dermed den resterende del af loftet for
positiv nettokapitalindkomst
at indebærer en umiddelbart stigning i provenuet
fra indkomstskatterne på 350 mio. kr., svarende til 160 mio. kr. i saldovirkning
opgjort efter tilbageløb og dynamisk provenu som følge af lavere arbejdsudbud.
I opgørelsen af saldovirkningen indgår et skønnet forventet fald i arbejdsudbuddet
svarende til 475 fuldtidspersoner. Arbejdsudbudsvirkningen skal ses i sammen-
hæng med, at en afskaffelse af det skrå skatteloft øger marginalskatten for perso-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 505: Spm. om konsekvenserne af at afskaffe bundfradraget i positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlag og det skrå skatteloft for positiv nettokapitalindkomst, til finansministeren
Side 3 af 3
ner i kommuner med en relativ høj kommuneskatteprocent, samt at en afskaffelse
af bundfradraget for positiv nettokapital i topskattegrundlaget indebærer en øget
marginalskat for personer, der efter afskaffelsen kommer over topskattegrænsen.
Den umiddelbare provenugevinst af de betragtede ændringer i beskatningen af
positiv nettokapitalindkomst og afskaffelse af loftet over marginalskatten på per-
sonlig indkomst modsvares af en reduktion i topskatteydernes disponible indkom-
ster. Denne reduktion i de disponible indkomster blandt personer med indkom-
ster, der typisk placerer dem i den høje ende af indkomstfordelingen, bidrager til
en reduktion i indkomstforskellene på 0,06 pct.-point målt ved Gini-koefficienten.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister