Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. februar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 505 (alm. del) af 23.
august 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af at afskaffe bundfradraget i positiv
nettokapitalindkomst i topskattegrundlag og det skrå skatteloft for positiv netto-
kapitalindkomst? Desuden bedes konsekvenserne også opgjort for en afskaffelse
af bundfradraget i positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlag, det skrå skat-
teloft for positiv nettokapitalindkomst og det skrå skatteloft for personlig ind-
komst.
Svar
I forlængelse af Skattekommissionens anbefalinger blev der med Forårspakke 2.0
vedtaget en lempelse af afkastbeskatningen gennem en nedsættelse af den høje
sats for aktieindkomstbeskatningen fra 45 til 42 pct. og gennem indførelse af et
bundfradrag for positiv nettokapitalindkomst i topskattegrundlaget på 40.000 kr.
(80.000 for par) i 2010-niveau. Det skal bemærkes, at Skattekommissionen anbefa-
lede en større nedsættelse af aktieindkomstbeskatningen samt, at der på længere
sigt blev taget yderligere skridt i retning af en nedbringelse af skattesatserne på
positiv kapitalindkomst.
Lempelserne af afkastbeskatningen blev vedtaget i 2009 med virkning fra ind-
komståret 2010. I 2010 blev der, af hensyn til overholdelsen af EU-retten, gen-
nemført en afskaffelse af mindsterentereglen. Merprovenuet fra denne ophævelse
blev ved samme anledning anvendt på en nedsættelse af den maksimale skattesats
for kapitalindkomst fra 51,5 til 42 pct. over en 5-årig periode fra 2010-14. Samlet
set er den højeste beskatning af kapitalindkomst efter gældende regler dermed
stort set på samme niveau som beskatningen af aktieindkomst på øverste progres-
sionstrin. Det indebærer en rimelig ensartet beskatning af renteindtægter, kapital-
gevinster og aktieafkast, hvilket bidrager til, at det i højere grad er de underliggen-
de økonomiske forhold og i mindre grad de skattemæssige forhold, der betinger
valg af formueplacering.
En afskaffelse af bundfradraget for positiv nettokapitalindkomst i grundlaget for
topskatten vurderes at indebære en umiddelbar stigning i indkomstskatteprovenu-
et på 90 mio. kr. i 2025 i 2019-niveau. Det svarer til en styrkelse af den offentlige
saldo med 55 mio. kr. opgjort efter tilbageløb og afledt dynamisk provenu fra la-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk