Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2006856_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. januar 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 504 af 23. august 2018
stillet efter ønske fra Alternativet
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne, hvis aktieindkomsten fremover skal
tælle med i topskatteberegningen?
Svar
Der er indhentet bidrag til besvarelsen fra Skatteministeriet, som er gengivet ne-
denfor.
Det er i besvarelsen lagt til grund, at det hypotetiske forslag i spørgsmålet, indebæ-
rer, at den del af aktieindkomsten, som ligger over topskattegrænsen (hele aktie-
indkomsten, hvis der allerede betales topskat), beskattes med 15 pct. udover den
nugældende aktieindkomstbeskatning. For ægtefæller (som sambeskattes af aktie-
indkomst) lægges til grund, at aktieindkomsten beskattes hos ægtefællen med
størst indkomst.
Under disse forudsætninger skønnes det hypotetiske forslag at indebære et umid-
delbart merprovenu på 5,7 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og adfærd
på 3,2 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Beregningen af de afledte adfærdsvirkninger er dog for-
bundet med en betydelig usikkerhed, som forstærkes af, at der spørges til en me-
get stor ændring i skatten på aktieindkomst. Usikkerheden vedrører særligt om-
fanget af skattemæssigt betinget indkomsttransformation fra hovedaktionærer,
jf.
nærmere omtale nedenfor.
Tabel 1
Provenuvirkninger af 15 pct. topskat på aktieindkomst (2025-regler)
Merprovenu
2019-niveau
Topskat af aktieindkomst
Umiddelbart
5,7
Efter tilbageløb
4,3
Efter tilbageløb
og adfærd
3,2
Anm.: Det er forudsat, at der ikke gives nedslag for det skrå skatteloft i den beregnede topskat af aktieindkomsten
(2025-regler). Ved opgørelse af provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd er der beregningsteknisk
forudsat en selvfinansieringsgrad på 25 pct. Det bemærkes, at der ikke er taget højde for mulig
indkomsttransformation for hovedaktionærer, som særligt ved store ændringer af forskellen i beskatningen
af hhv. lønindkomst og selskabsoverskud/udbytte kan have et betydeligt omfang.
Kilde: Skatteministeriet
beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af Danmarks befolkning for 2015
baseret på forudsætninger bag Økonomisk Redegørelse, august 2018.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om konsekvenserne, hvis aktieindkomsten fremover skal tælle med i topskatteberegningen, til finansministeren
2006856_0002.png
Side 2 af 3
Det bemærkes, at beregningsmetoderne til vurdering af afledte arbejdsudbuds-
virkninger mv. tager udgangspunkt i små ændringer, og at usikkerheden er større,
når der er tale om meget store ændringer.
Forslaget vil indebære et brud med indretningen af indkomstbeskatningen, som er
baseret på et semi-dualt systemet med separat beskatning af personlig indkomst
og kapitalindkomst.
Hovedaktionærer (og andre, der kan bestemme eller aftale hvilken type afkast,
deres investeringer har) vil i vidt omfang kunne undgå den forhøjede aktieind-
komstbeskatning ved at udbetale deres indkomst som løn frem for som udbytte.
Hovedaktionærer vil desuden kunne udjævne indkomst over årene med henblik
på at nedbringe den ekstra skat. Det må forventes, at disse effekter kan være væ-
sentlige ved så store forskelle i beskatningen af forskellige typer af indkomst, som
der er tale om med forslaget. Der er ikke taget højde for dette i provenuberegnin-
gerne, hvilket isoleret set indebærer en overvurdering af merprovenuet.
Gældende skatteregler er indrettet, så kombinationen af selskabsskat og den høje-
ste aktieindkomstskat på udbytte omtrent svarer til marginalskatten af lønind-
komst på topskatniveau. Forslaget vil imidlertid indebære, at den højeste effektive
marginalskat af hovedaktionærers aktieafkast øges fra ca. 55 pct. til ca. 66�½ pct.,
dvs. væsentligt over den højeste marginalskat for lønindkomst
1
.
For personer, der ikke er hovedaktionærer (og derfor ikke kan undgå øget beskat-
ning), vil forslaget indebære, at den højeste beskatning af aktieindkomst øges fra
42 pct. til 57 pct. Forslaget vil derfor have en negativ afledt virkning på arbejds-
udbuddet, som isoleret set påvirker de offentlige finanser negativt.
Forslaget vil derudover øge asymmetrien i beskatningen af husholdningernes kapi-
talafkast, da skattesatserne på aktieindkomst vil være højere end satserne for net-
tokapitalindkomst. Asymmetrien skaber forvridninger af husholdningernes porte-
føljesammensætning, da de relativt højere skatter på aktieindkomst vil medføre, at
opsparing i stedet placeres i relativt lavt beskattede aktiver, herunder boliger og
pensionsordninger, udelukkende af skattemæssige årsager, og ikke hvor det sam-
fundsøkonomisk er mest hensigtsmæssigt.
Forslaget kan endvidere reducere andelen af husholdningernes opsparing, der
placeres i unoterede aktier (fremfor i boliger og pensionsopsparing) og vil dermed
reducere adgangen til kapital og investeringsniveauet i ikke-markedshandlede sel-
skaber med begrænset adgang til de internationale kapitalmarkeder.
Disse afledte effekter på opsparing og porteføljesammensætning vil medføre et
velstandstab og et tab af skatteindtægter.
Den højeste marginalskat på lønindkomst udgør knap 56 pct. (ekskl. kirkeskat). Hovedaktionærer, der vælger at udbetale
deres løn som udbytte, betaler først selskabsskat på 22 pct. af overskuddet og dernæst aktieindkomstskat af udbyttet, hvor
den højeste sats udgør 42 pct., hvilket svarer til en marginalskat på 54,8 pct. (= 22 pct. + (1-0,22)*42 pct.). Forslaget inde-
bærer, at denne marginalskat øges til 66,5 pct. (=22 pct. + (1-0,22)*(42 pct. + 15 pct.)).
1
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 504: Spm. om konsekvenserne, hvis aktieindkomsten fremover skal tælle med i topskatteberegningen, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister