Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
2052079_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
30. april 2019
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 502 (alm. del) af 23.
august 2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne af Alternativets udspil "Der er et Al-
ternativ, herunder finansiering, skatteindtægter og BNP?
Svar
Der er udarbejdet en vurdering af Alternativets udspil,
Der er et Alternativ.
Der er, i det omfang udspillet giver mulighed for det, foretaget beregninger af
virkningen af Alternativets forslag på offentlige udgifter/indtægter efter tilbageløb
og adfærd samt beregninger af BNP-virkninger.
Der henvises ligeledes til Finansudvalgets spørgsmål nr. 90 (alm. del) af 3. novem-
ber 2016 og Finansudvalgets spørgsmål nr. 45 (L1 - § 7. Finansministeriet) af 13.
november 2017, da en række af forslagene også indgår heri.
Vurderingen af Alternativets udspil
Alternativet opstiller en række prioriteringer og finansieringstiltag. Udgifterne, ind-
tægterne og BNP-effekter forbundet hermed er vurderet i
bilag 1
(merudgifter an-
gives med positivt fortegn og merindtægter med negativt fortegn).
Der er en række af prioriteringerne og finansieringsbidragene, hvor det ikke er
muligt at vurdere udgiften eller indtægten på baggrund af angivelserne i udspillet.
Initiativerne giver ifølge Alternativets egne tal et finansieringsoverskud på ca. 6,2
mia. kr. over perioden 2019-2022. Det er i Alternativets forslag forudsat, at der til-
vejebringes et finansieringsbidrag på 20 mia. kr. årligt i 2019-2022 fra fremrykning
af udbetalingstidspunktet for pensionsbeskatningen. Finansministeriet bemærker,
at fremrykningen af pensionsbeskatningen er af midlertidig karakter. Det vil der-
for som udgangspunkt kun have virkning på den faktiske saldo, men ikke den
strukturelle saldo, og vil således ikke kunne indgå som et finansieringsbidrag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om konsekvenserne af Alternativets udspil Der er et alternativ, herunder finansiering, skatteindtægter og BNP, til finansministeren
Side 2 af 3
Tilsvarende havde muligheden for fremrykket beskatning af eksisterende kapital-
pensioner aftalt i forbindelse med skattereformen 2012 ikke virkning på den struk-
turelle saldo.
Samtidig er der flere af finansieringsforslagene, hvor der ikke vurderes at være et
så stort provenu som forudsat af Alternativet. Det gælder fx en genindførsel af
PSO-afgiften (2.10), højere afgifter på benzin og diesel (2.11) og højere tobaksaf-
gifter (11.7). I modsat retning trækker delvist forslaget om en tilbagerulning af
lempelser registreringsafgiften (2.16).
Det har ikke været muligt at skønne over provenueffekter og BNP-effekter for-
bundet med forslaget om konsekvent beskatning af spekulation (5.6), da der knyt-
ter sig særlig stor usikkerhed til vurderingen af forslaget. Det skyldes, at en bereg-
ning af de forventede provenueffekter og BNP-effekter kræver en lang række an-
tagelser, som enkeltvis vil være behæftet med usikkerhed. Derudover har det ikke
været muligt at beregne provenueffekter og BNP-effekter af afgifter på biobrænd-
sel, da det på baggrund af beskrivelsen i Alternativets udspil ikke er klart, hvordan
afgiftsgrundlaget skal defineres, og hvilke afgiftssatser der skal lægges til grund.
Alternativets udspil,
Der er et Alternativ
skønnes at reducere BNP varigt. Det kan
primært henføres til, at Alternativet inden for en 10-15 årig periode vil indføre en
30 timers arbejdsuge. Hvor meget BNP reduceres af forslaget vil afhænge af gen-
nemslaget på den faktiske arbejdstid. Er der et fuldt gennemslag vil antallet af ar-
bejdstimer reduceres i størrelsesordenen 19 pct. (og BNP vil falde nogenlunde til-
svarende). Finansministeriet har tidligere i
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 152
(Alm. del) af 16. december 2016
vurderet et lignende forslag stillet af Enhedslisten
om indførelse af 30 timers arbejdsuge over en periode. På baggrund af Enhedsli-
stens forudsætninger mv. er det med betydelig usikkerhed skønnet, at forslaget
ville reducere antallet af arbejdstimer med i størrelsesordenen 12,5 pct. Lægges
dette gennemslag ligeledes til grund for vurderingen af Alternativets forslag vil det
reducere BNP med i størrelsesordenen 290-300 mia. kr., svarende til et fald i BNP
på 12,7 pct. Det skal understreges, at der er betydelig usikkerhed om gennemsla-
gets størrelse, hvilket bl.a. afspejler, at der er tale om en relativt stor reduktion af
normalarbejdsugen længde.
Ud over usikkerheden om BNP-effekten af den foreslåede indførelse af en 30 ti-
mers arbejdsuge, er der en række af tiltagene i Alternativets udspil , hvor det ikke
har været muligt at skønne over en effekt på BNP. Da der samtidig er tale om re-
lativt markante ændringer på flere områder, er der ikke foretaget et samlet kvanti-
tativt skøn over udspillets BNP-virkning.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 502: Spm. om konsekvenserne af Alternativets udspil Der er et alternativ, herunder finansiering, skatteindtægter og BNP, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister