Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1814256_0001.png
Bilag 1
Talepunkter
Det talte ord gælder
Spørgsmål
Mener ministeren, i lyset af at køberne af statens aktier i Vestjysk Bank
på få måneder har tjent et milliardbeløb, at det både principielt og
tidsmæssigt var et klogt salg af statens aktiver, og kan ministeren do-
kumentere, at EU-Kommissionen var undervejs med en truende hen-
vendelse i forhold til statens ejerskab i foråret da salget blev gennem-
ført? Kunne en bevarelse af det statslige ejerskab af Vestjysk Bank ha-
ve været et godt middel i forhold til sikring af en stabil kreditgivning i
landdistrikterne?
Talepunkter
2. november 2017
Tak for invitationen til samråd.
Jeg er fuldt bevidst om, at Pelle Dragsted ønsker, at Vestjysk Bank
Jeg mener, at Vestjysk Bank skal drives i overensstemmelse med de
Derfor er jeg faktisk meget glad for, at vi har fundet en løsning
gældende regler og som en økonomisk rentabel bank.
skal drives som en statsbank. Dette er jeg blevet opmærksom på
med de 52 spørgsmål, som spørgeren allerede har stillet vedrørende
banken.
Inden jeg adresserer de konkrete spørgsmål vil jeg gerne kort min-
de om baggrunden for statens ejerskab.
med nye investorer, som kan skyde frisk kapital ind i banken. Det
gør det muligt, at Vestjysk Bank fremadrettet kan fortsætte som en
stærk regional bank med fysisk tilstedeværelse i området. Det er
både til gavn for lokalsamfundet og de aktionærer, som havde og
har aktier i banken før og efter statens salg.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. november 2017 om Vestjysk Bank, til finansministeren
1814256_0002.png
Side 2 af 6
Siden starten af finanskrisen i 2008 har et bredt flertal i folketinget
Samtidig med at bankpakkerne sikrede den finansielle og økonomi-
Statens ejerskab i Vestjysk Bank er en konsekvens af Kreditpakken
En del af statens indskud af hybrid kernekapital er løbende blevet
i 2009, hvor banker kunne søge om et kapitalindskud fra staten i
form af såkaldt hybrid kernekapital.
ske stabilitet, har de givet et overskud på ca. 17 mia. kr. til staten.
bakket op omkring en række bankpakker. Forligskredsen bag
bankpakkerne omfatter Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og SF. Formålet med bankpakkerne har været at sikre den
finansielle og økonomiske stabilitet i Danmark.
Ved indgangen til 2017 kom banken i konflikt med Finanstilsynets
konverteret til aktier i Vestjysk Bank. I forbindelse med fusionen af
Vestjysk Bank og Aarhus Lokalbank i 2012 skød staten yderligere
aktiekapital ind i banken. Staten opnåede som følge af dette en
ejerandel på ca. 81 pct. i banken.
Banken havde således over en længere periode haft negativ eller
kapitalkrav. For at gøre banken mere robust og bringe den sol-
vensmæssige overdækning på niveau med tilsvarende banker havde
banken brug for tilførsel af kapital.
Skiftende regeringer har imidlertid siden starten af 2013 offentligt
meget svag indtjening. Det skyldes primært en stor eksponering
over for især landbrugssektoren, som har været økonomisk udfor-
dret.
Det var samtidig både Kammeradvokatens og Finansministeriets
tilkendegivet, at staten ikke er den rigtige langsigtede ejer af Vest-
jysk Bank, og det har som følge heraf heller ikke været planen, at
staten skulle tilføre yderligere kapital til banken end den, som ban-
ken allerede har modtaget.
vurdering, at det, bl.a. i lyset af den verserende statsstøttesag, ikke
var muligt at opnå Kommissionens accept af, at staten som hoved-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. november 2017 om Vestjysk Bank, til finansministeren
1814256_0003.png
Side 3 af 6
Denne vurdering og Kommissionens håndhævelse af statsstøtte-
aktionær skød ny kapital ind i banken og på den vis håndterede det
presserende kapitalbehov som følge af Finanstilsynets krav.
Der er en meget omfattende dokumentation af statens dialog med
reglerne afspejler en generel enighed om, at erhvervet drives bedst
på markedsøkonomiske vilkår.
I 2012 godkendte EU-Kommissionen statens indskud af aktiekapi-
tal i Vestjysk Bank som midlertidig støtte. Det var under forudsæt-
ning af, at EU-Kommissionen skulle godkende bankens omstruk-
tureringsplan.
EU-Kommissionen tilgængelig på Kommissions hjemmeside. Det
reflekterer, at det er en af de mest langvarende statsstøttesager, der
har været gennemført.
Siden 2012 har der været arbejdet med EU-Kommissionen for at
I december 2015 åbnede EU-Kommissionen en formel undersø-
opnå en endelig statsstøttegodkendelse efter reglerne om restruktu-
reringsstøtte.
EU-Kommissionen gav i åbningsskrivelsen i december 2015 udtryk
for tvivl om, hvorvidt omstruktureringsplanen ville føre til en leve-
dygtig bank, og om, hvorvidt konkurrenceforvridningerne var be-
grænset til det minimale.
gelse af, om støtten, der blev ydet til banken i 2012, kunne endeligt
godkendes.
Uden en rekapitalisering af banken var det således Finansministeri-
Løsningen med Nykredit og deres investorgruppe kom efter en
omfattende og langvarig salgsproces.
ets og Kammeradvokatens vurdering, at der var betydelig risiko
for, at Kommissionen ville træffe en negativ afgørelse i den verse-
rende statsstøttesag. Det ville få den konsekvens, at banken skulle
tilbagebetale ulovligt modtaget statsstøtte, hvilket formentlig havde
medført en lukning af banken.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. november 2017 om Vestjysk Bank, til finansministeren
Side 4 af 6
I 2013-2014 blev en række kreditinstitutter kontaktet. Enkelte heraf
udtrykte interesse i Vestjysk Bank, men ingen afgav bud efter, at de
havde gennemført en såkaldt due diligence, hvor der blev kigget
nærmere på bankens udlån.
Som følge af bankens fortsat svage kapitalsituation iværksattes i
Uafhængigt af salgsforsøget i 2016 opstod der interesse fra Nykre-
Det var i en situation hvor EU-Kommissionen var på vej med en
dit og en kreds af investorer, som tilbød at opkøbe statens aktie-
post og samtidig skyde den nødvendige kapital ind i banken.
begyndelsen af 2016 en ny salgsproces. Her blev en række potenti-
elle købere i form af pengeinstitutter og finansielle investorer kon-
taktet og due diligence gennemført. Denne proces endte ligeledes
uden bud
Løsningen med Nykredit og deres investorgruppe muliggjorde en
Efter Nykredit og deres investorgruppe afgav sit købstilbud var
nødvendig styrkelse af kapitalgrundlaget og sikrede samtidig et
fuldt statsligt exit fra banken.
afgørelse, og det var nødvendigt med en kapitaltilførsel for at leve
op til Finanstilsynets krav.
Det forhold at vi ikke fik andre bud på statens aktiepost, viser mig,
at vi gjorde det rigtige og jeg glæder mig over, at Vesjysk Bank fik
stabile ejere, som kunne tilføre banken den nødvendige kapital, og
at salget medvirkede til, at statsstøttesagen, der havde kørt siden
2012, kunne lukkes med et positivt resultat.
buddet offentligt i fire uger med henblik på, at andre interesserede
kunne få mulighed for at afgive et økonomisk mere attraktivt til-
bud.
Statens salg af sin aktiepost til investorgruppen havde flere fordele:
o
Som en del af aftalen sikredes en tilførsel af ca. 745 mio.
kr. i egenkapital til Vestjysk Bank via en aktieemission.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. november 2017 om Vestjysk Bank, til finansministeren
1814256_0005.png
Side 5 af 6
o
Investorkonsortiet forpligtede sig til at investere for ca.
200 mio. kr. i nyt hybridlån samt ca. 225 mio. kr. i nyt
Tier 2 lån.
o
Statens hybridlån på 288 mio. kr. blev indfriet til kurs
110.
Samtidig traf Kommissionen en positiv afgørelse i statsstøttesagen i
forlængelse af salget til Nykredit-konsortiet. I Kommissionens af-
gørelse fremgår det, at salget foregik på et fair, åbent og gennem-
sigtigt grundlag. Og Kommissionen konkluderede, at Danmark ik-
ke ydede yderligere støtte til banken eller køberen gennem salget.
Kursen på Vestjysk Bank aktien ligger i dag på i omegnen af 3 kr.
pr. aktie. Det er den kurs, som en mindre privat investor må for-
ventes at kunne handle aktien til.
Nykredit og deres investorgruppe har imidlertid over 80 pct. af de
samlede aktier i Vestjysk Bank, og omsætningen i aktien er lav. Et
frasalg af en så stor aktiepost vil formentlig ikke kunne ske over
kort tid til gældende dagskurs, men må forventes at ske over en
længere periode og med en vis prisrisiko. Investorgruppen kan så-
ledes ikke realisere en høj gevinst på kort sigt.
Spørgeren foreslår at Vestjysk Bank kunne være en statslig enhed,
Jeg mener ikke, at det er statens opgave at drive bankdrift. Og helt
der sikrer stabil kreditgivning i landdistrikterne.
Lad mig afslutningsvis forklare, hvor jeg er uenig med spørgeren.
For at opsummere: Banken havde brug for kapital. Staten kunne
generelt har det været skiftende regeringers holdning, at staten
ikke
bør være langsigtet ejer i den finansielle sektor. Jeg noterer mig og-
så, at spørgeren ikke er en del af den brede kreds, der tager ansvar
for en løsning for Vestjysk Bank.
ikke levere denne. Nykredit og deres investorgruppe har været de
eneste, der har afgivet bud på banken.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra åbent samråd den 2. november 2017 om Vestjysk Bank, til finansministeren
Side 6 af 6
Løsningen med Nykredit og deres investorgruppe muliggør, at
Jeg glæder mig over, at Danmark nu er på den anden side af Fi-
Vestjysk bank kan fortsætte som en stærk regional bank til gavn for
lokalområdet og de gamle aktionærer.
Tak for ordet.
nanskrisen, og dermed også kan afvikle de omfattende tiltag, der
blev sat i værk for at afbøde konsekvenserne af krisen. Salget af
Vestjysk Bank afspejler netop dette.