Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 19. december 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 49 (Alm. del) af 1.
november 2017 stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del
–
spørgsmål 604 (2016-17) i
tabel oplyse, hvordan forventningerne til øget uddannelsestilbøjelighed som resul-
tat af politiske initiativer konkret har påvirket hver enkelt af de mellemfristede
fremskrivninger siden 2006, herunder, hvorvidt den øgede uddannelsestilbøjelig-
hed har medført et øget eller reduceret arbejdsudbud og beskæftigelse, og den
følgende betydning for strukturelle saldo og statens indtægter, samt samfundets
velstand indenfor den mellemfristede periode?
Svar
I
Aftale om udmøntning af Globaliseringspuljen,
2006, blev der fastsat mål for, hvor
store andele af en ungdomsårgang, der skulle opnå givne uddannelsesniveauer.
Der blev i aftalen desuden afsat midler til finansiering af et højere uddannelsesom-
fang. Målene var bl.a., at mindst 95 pct. af en ungdomsårgang skulle gennemføre
en ungdomsuddannelse i 2015, og at mindst 50 pct. af en ungdomsårgang skulle
gennemføre en videregående uddannelse i 2015. Disse mål blev indregnet i de
mellemfristede fremskrivninger for dansk økonomi,
jf. tabel 1.
Med regeringsskiftet i 2011 blev der fastsat såkaldte skærpede uddannelsesmål i
2020. Målet for andelen af ungdomsårgang, der skulle gennemføre mindst en
ungdomsuddannelse blev fastholdt på 95 pct., mens målet for de videregående
uddannelser blev hævet fra 50 pct. til 60 pct. af en ungdomsårgang. Desuden blev
der fastsat et selvstændigt mål for, at mindst 25 pct. af en ungdomsårgang skulle
gennemføre en lang videregående uddannelse i 2020.
I
Danmarks Konvergensprogram,
2013, blev de skærpede uddannelsesmålsætninger
indarbejdet, dog blev den faktiske uddannelsesadfærd lagt til grund for andelen af
en ungdomsårgang der gennemfører en videregående uddannelse, idet den fakti-
ske uddannelsesadfærd var højere end målsætningerne. De økonomiske virkninger
af målsætningerne er grundigt beskrevet i
Finansredegørelse 2014, s. 274-280.
Siden regeringsskiftet i 2015 er den faktiske uddannelsesadfærd lagt til grund i de
mellemfristede fremskrivninger. Det skal ses i lyset af, at regeringen har valgt ikke
at videreføre de kvantitative uddannelsesmål. De hidtidige kvantitative mål er stort
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk