Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1947686_0001.png
Bilag 1
Vurdering af initiativer i Socialdemokratiets udspil Nærheden tilbage
Tabel 1
Vurdering af konkrete initiativer i Socialedemokratiets udspil Nærheden tilbage
4. oktober 2018
Prioriteringer
Udgiftsskøn i udspillet i
2019 (angivet i udspillet)
FMs vurdering af
udgiftsskøn i 2019
(hvis muligt).
Bemærkninger til vurdering af udgifterne
Der angives ikke et konkret
1. Etablering af nye nærhospitaler med
beløb for etableringen i ud-
sygehusfunktioner
spillet.
Det fremgår af udspillet, at der til initiativet om etablering af nye nærhospitaler afsættes en del af råderummet frem mod 2025.
Det fremgår imidlertid ikke, hvor mange hospitaler man ønsker at etablere samt omfanget af nærhospitalernes opgaveportefølje.
Dermed er det ikke muligt at angive et konkret udgiftsskøn af initiativet.
-
Det bemærkes, at den nuværende sygehusstruktur, hvor antallet af akutsygehuse reduceres fra ca. 40 til ca. 20 sygehuse med
fælles akutmodtagelse bl.a. har til formål at øge den faglige kvalitet på de enkelte behandlingssteder og at udnytte ressourcerne
bedst muligt.
Det fremgår af udspillet, at der til initiativet afsættes en del af råderummet frem mod 2025.
2. Et målrettet og permanent løft af
den akutte indsats, eksempelvis i
form af flere akutlægebiler
Der angives ikke et konkret
beløb for løftet i udspillet.
-
Det bemærkes, at regeringen har prioriteret det præhospitale område. Der er fx truffet beslutning om et nyt speciale i akutmedi-
cin, ligesom der på finansloven for 2018 er afsat 45 mio. kr. årligt fra 2019 og frem til en udvidelse af den landsdækkende akuthe-
likopterordning i Nordjylland.
Udgiften er beregnet som tilbageførsel af omprioriteringsbidraget på erhvervsuddannelsesinstitutioner på baggrund af aktiviteten
på FFL19.
Det fremgår ikke, hvor mange lokale uddannelsessteder, der skal oprettes. Derfor er virkningen på de offentlige udgifter angivet i
et interval dækkende over oprettelse af 4-8 nye grundforløb i 2019. Udgifterne afhænger i høj grad af, hvilke(n) erhvervsuddan-
nelser det nye uddannelsessted skal rumme. Tidligere erfaringer med oprettelse af grundforløbssatellitter viste, at omkostninger-
ne varierer fra 0,4 mio. kr. til 2,2 mio. kr. pr satellit. I forbindelse med vækstpakken
Vækst og Udvikling i hele Danmark
(februar
2016) blev der afsat 1,5 mio. kr. pr. satellit.
3. Afskaffelse af Regeringens årlige 2
pct. besparelse på erhvervsuddan-
nelserne
Der angives ikke et konkret
beløb for afskaffelsen af
besparelsen i udspillet.
132 mio. kr.
4. Erhvervsuddannelser skal tættere
på de unge
Der angives ikke et konkret
beløb for initiativet i udspillet.
6-12 mio. kr.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om ministeren vil vurdere Socialdemokratiets udspil "Nærheden tilbage" ud fra dets effekter på de offentlige finanser, til finansministeren
1947686_0002.png
Side 2 af 5
Knækgrænse i taxameterfinansieringen af gymnasierne
Det fremgår ikke af udspillet, hvor knækgrænsen sættes, og hvorledes modellen konkret skal udformes. De tilvejebragte ind-
tægter fra delinitiativet er således ikke muligt at vurdere.
Der angives ikke et konkret
beløb for initiativet i udspillet.
Der angives i udspillet, at
initiativet ikke kræver ny
finansiering.
Forøgelse af tilskud til ungdomsuddannelser i yderområder.
Der er ikke angivet et konkret beløb til forhøjelse af tilskuddet. I udspillet foreslås forhøjelsen af tilskuddet finansieret af indfø-
relsen af delinitiativet
knækgrænse i taxameterordningen for gymnasierne.
Udgiftsvurderingen af delinitiativet afhænger der-
med af, hvorledes modellen om taxameterfinansiering konkret udformes.
Stop for de store by-gymnasiers massive vækst, der sker på bekostning af små gymnasier
Vurderingen afhænger af udformningen af den konkrete model. Modellen kan være udgiftsneutral ift. taxameterudgifter, hvis
der alene er tale om en omfordeling af elever uden ændring af taxametrene. Det kan imidlertid indebære merudgifter til admi-
nistration, systemtilpasninger mv.
Udflytningsplan for velfærdsuddannelser
Det er ikke umiddelbart muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er
tilstrækkeligt konkret beskrevet.
Det bemærkes, at der som led i regeringens udspil Bedre Balance II om oprettelse af 10 regionale uddannelsesstationer forven-
tes, at skulle ydes 160 mio. kr. i tilskud til lokale uddannelsesstationer i perioden 2018-2021.
Tættere samarbejde mellem kommuner og uddannelsesinstitutioner uden for de store byer om jobgaranti for studerende på
velfærdsuddannelser:
Det fremgår ikke af udspillet, hvorledes forslaget ønskes implementeret.
6. Velfærdsuddannelser i hele landet
Der angives ikke et konkret
beløb for initiativet i udspillet.
-
Hvis der med forslaget lægges op til, at staten påbyder kommunerne at give jobgarantier inden for samme økonomiske ramme
som i dag, vil det dels føre til fortrængning af andre ansatte, dels føre til en mindre effektiv ressourceallokering, da kommunerne
ikke får lov selv at bestemme, hvem de ansætter. Det kan medføre dårligere produktivitet eller kvalitet, dvs. mindre og/eller
ringere velfærd for pengene.
Hvis der med forslaget lægges op til, at staten påbyder kommunerne at lave jobgarantier, der ligger ud over kommunernes nu-
værende økonomiske rammer, vil det medføre merudgifter til flere ansættelser af de relevante typer medarbejdere, som staten
vil skulle finansiere.
I begge tilfælde svækkes kommunernes ledelsesret.
Yderligere vurderes jobgaranti på uddannelser at kunne have en negativ indvirkning på studieadfærd, herunder de studerendes
motivation for at gøre en indsats og opnå gode resultater for at klare sig godt på jobmarkedet efter endt uddannelse.
Det er ikke umiddelbart muligt at foretage et konkret skøn over de økonomiske konsekvenser af forslaget, da forslaget ikke er
tilstrækkeligt konkret beskrevet.
Se også bemærkninger under initiativ 6.
Udflytningsplan for velfærdsuddannelser.
5. Styrkelse af de små gymnasier på
landet
-
7. Nye uddannelsessatelitter i samar-
bejde med lokalt erhvervsliv
Der angives ikke et konkret
beløb for initiativet i udspillet.
-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om ministeren vil vurdere Socialdemokratiets udspil "Nærheden tilbage" ud fra dets effekter på de offentlige finanser, til finansministeren
1947686_0003.png
Side 3 af 5
Det antages generelt, at flere eller færre uddannelser ikke vil føre til en ændret uddannelsestilbøjelighed, da personerne alterna-
tivt ville have søgt ind på andre uddannelser.
Hvis dette lægges til grund, vil etablering af online uddannelser føre til, at nogle tager online uddannelserne i stedet for de gæng-
se uddannelser på universiteterne. Dette vil føre til uændrede uddannelsestilskud, men lavere SU-udgifter (da studerende på
online uddannelserne i Socialdemokratiets forslag ikke kan modtage SU).
8. Forsøgsordning med at udbyde
uddannelser online på op til 15 uni-
versitetsuddannelser
Der angives ikke et konkret
beløb for forsøgsordningen i
udspillet.
Socialdemokratiet lægger samtidig op til, at online uddannelserne skal føre til, at flere end i dag vil uddanne sig, herunder også
som opkvalificering senere i livet. Hvis online uddannelser fører til et øget samlet optag, vil det føre til øgede uddannelsestilskud,
men ikke øgede SU-udgifter (da online-studerende i Socialdemokratiets forslag ikke kan modtage SU).
Det er ikke muligt at vurdere effekten på samfundsøkonomien af online uddannelser. Der er således ikke viden om, hvorvidt
personer som tager en online uddannelse vil have en anden beskæftigelsesfrekvens og produktivitet (i form af løn) end andre
universitetsuddannede.
Hvis online uddannelser fører til, at flere tager en universitetsuddannelse end ellers, forventes det at føre til, at personerne vil
opnå en højere beskæftigelsesfrekvens og en højere produktivitet (i form af løn), hvilket vil føre til højere BNP.
Tyve nye nærpolitienheder fordelt med 10 enheder på hver side af Storebælt.
Det fremgår ikke af udspillet, hvad der
udgør en ”nærpoliti-enhed”, herunder om en sådan enhed er inkl. bemanding. Det
fremgår desuden ikke, om årsværkene skal omprioriteres eller der er tale om ny-ansættelser. Antages det, at der er tale om en
nærpolitistation med 7-12 medarbejdere
heraf 2 civile
kan årlige løn- og driftsomkostninger skønnes til at være størrelses-
ordenen 5-8 mio. kr. Dertil kommer udgifter til etablering af en nærpolitistation, som skønnes at udgøre ca. 3 mio. kr.
Moderne landbetjente i lokalsamfundene
Det fremgår ikke af udspillet,
hvordan en ”moderne landbetjent” nærmere defineres. Samtidig er ”landbetjent” ikke en egentlig
stillingsbetegnelse, hvorfor der ikke findes en årsværkspris for landbetjente. Det bemærkes, at årsværksprisen for en politibe-
tjent inkl. overhead er ca. 690.000 kr. Det bemærkes dog at initiativer, såfremt der er tale om en omprioritering inden for politi-
et, som udgangspunkt vil være udgiftsneutralt.
-
Mobile politistationer
Det fremgår ikke af forslaget, hvor mange mobile politistationer, der ønskes, eller om initiativet er inkl. bemanding.
Antages det, at en mobil politistation, som sættes ind i et lokalområde, bemandes med 2 politibetjente i 8 timer 3 dage om
ugen, og at der dertil kommer 2 timers forberedelse og opfølgning for hver dag, den mobile politistation anvendes (varetages
af en betjent), kan den samlede årlige udgift pr. mobil politistation opgøres til 2,8 mio. kr. Heraf går 1,4 mio. kr. til indkøb og
drift af den mobile politistation, som er uafhængigt af bemandingen.
Lokalt politi i socialt belastede og udsatte boligområder
Det fremgår ikke tilstrækkeligt konkret om der er tale om en omprioritering inden for politiet eller der er tale om ny-ansættelser.
Hvis der er tale om en ansættelse af nye af politibetjente, vil årsværksprisen være den samme som angivet i delinitiativet om
moderne landbetjente i lokalsamfundene, jf. ovenfor.
10. Øget inddragelse af borgerne med
borgerbudgetter og styrkede lokal-
råd
Der angives, at en mindre del
af de kommunale budgetter
stilles til rådighed for en
gruppe borgere.
-
9. 20 nye nærpoliti-enheder og mere
synligt politi i hele landet
Der angives ikke et konkret
beløb for forslaget i udspillet.
-
Det angives ikke i udspillet, hvorvidt borgerbudgetter mv. finansieres af et øget løft af kommunernes økonomiske ramme eller ved
omprioritering inden for samme økonomiske ramme som i dag.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om ministeren vil vurdere Socialdemokratiets udspil "Nærheden tilbage" ud fra dets effekter på de offentlige finanser, til finansministeren
1947686_0004.png
Side 4 af 5
11. Opgaveudflytning fra stat til kom-
muner og regioner
Der angives i udspillet, at
opgaveudflytningen ikke
kræver ny finansiering.
Der angives ikke et beløb for
initiativet i udspillet.
Der angives i udspillet, at
evalueringen ikke kræver ny
finansiering.
0
Det fremgår af udspillet, at der er tale om en omprioritering af opgaver fra staten til kommuner og regioner. Dette er lagt til grund
for vurderingen af udgiften.
Det fremgår ikke af udspillet, hvor mange lokale velfærdscentre der skal oprettes, herunder hvilke konkrete opgaver velfærdscen-
trene skal varetage. Dermed er det ikke muligt at vurdere udgifterne til oprettelse af lokale velfærdscentre.
Det fremgår af udspillet, at der skal igangsættes en undersøgelse af, hvordan udviklingen er gået i forhold til serviceniveau,
effektivitet, økonomi og lokaldemokrati. Det fremgår imidlertid ikke, hvor lang tid undersøgelsen skal strække sig over og hvor
mange årsværk der skal tage del i undersøgelsen. Dermed er det ikke muligt at vurdere udgifterne til evalueringen af kommunal-
reformen. Det bemærkes, at SRSF-regeringen i 2013 gennemførte en evaluering af kommunalreformen.
Regeringen har over de sidste to år prioriteret mere end 10,5 mia. kr. til genopretning af skattevæsenet. På regeringens forslag til
finanslov for 2019 afsættes yderligere 2,1 mia. kr. til at styrke skattevæsenet.
12. Oprettelse af lokale velfærdscentre
-
13. Evaluering af kommunalreformen
-
14. Statslige arbejdspladser i hele
landet
Der angives i udspillet, at
SKAT tilføres 1.000 nye
medarbejdere.
[600-700]
1
mio. kr.
Dertil har regeringen sammen med et bredt flertal i Folketinget afsat 480 mio. kr. til en styrket skattekontrol- og vejledningsindsats
på skatteområdet i 2018-2021. Regeringen har på finansloven for 2018 endvidere afsat 120 mio. kr. i 2018-2021 til en styrket
toldkontrol.
Samlet set betyder det, at der frem mod 2021 ansættes mere end 1.000 ekstra medarbejdere i skattevæsenet.
En øgning af midler til LAG til niveau i 2016 (inden reduktion på 30 pct.) svarer til en forøgelse med ca. 30 mio. kr.
I forbindelse med aftale om Fødevare- og landbrugspakken af 2015 mellem regeringen (Venstre), Konservative, Dansk Folkeparti
og Liberal Alliance blev LAG-midlerne fra 2017 og frem reduceret fra ca. 90 mio. kr. (2016-niveau) til ca. 63 mio. kr.
LAG-midler er fra 2018 til 2020 udelukkende finansieret af EU-midler. I 2015 og 2016 blev ca. 20 pct. finansieret af nationale
midler. Det er uklart, om S lægger op til at finansiere de ekstra 30 mio. kr. via nationale eller EU-midler
Der er på regeringens forslag for finanslov for 2019 afsat 58,3 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 til nedrivning og istandsættelse af
boliger og bygninger i landdistrikterne.
15. Styrkelse af lokale aktionsgrupper
Der angives ikke et konkret
beløb for styrkelsen i udspil-
let.
30
16. Fordobling af den statslige nedriv-
ningspul frem mod 2020
Der angives i udspillet, at
nedrivningspuljen fordobles
til 115 mio. kr. frem til 2020.
58,3 mio. kr.
Dertil har regeringen ligeledes på forslag til finanslov for 2019 afsat midler til en landsbypulje, der vil have nedrivningsindsatser
som sit fokus. Til landsbypuljen er der afsat 67,6 mio. kr. i 2019, 85,0 mio. kr. i 2020, 85,1 mio. kr. i 2021 og 95,2 mio. kr. i 2022.
Det fremgår ikke, hvordan initiativet skal implementeres. . Det nævnes, at kommuner kan få mulighed for at kræve, at professio-
nelle udlejeres lejemål skal godkendes til udlejning. Hvordan denne certificeringsordning vil indrettes er uklar, men vil være
udgiftskrævende i forhold til administration og kontrol af ordningen.
Der er i de gældende regler for reguleringen af realkreditgivningen regler for særligt risikable lånetyper, jf. Bek. Nr. 606 af 23. juni
om god skik for boligkredit, samt for långivning i visse vækstområder, jf. vækstvejledningen. Der er ikke elementer i den finansielle
regulering, der målrettet begrænser långivningen i udkantsområderne. Forslaget må derfor indebære, at långivningen i udkants-
områderne skal tildeles lempeligere vilkår.
Kreditinstitutterne vil dermed kunne øge risikotagningen i dette segment, hvilket vil føre til flere nedskrivninger og potentielt et øget
træk på afviklingsformuen. De øgede lånemuligheder vil have en afsmittende effekt på boligpriserne, der vil komme de eksisteren-
17. Større kontrol med boligspekulanter
Der angives ikke et udgift-
skøn i udspillet.
-
18. Lige lånevilkår til boliger i hele i
Danmark
Der angives ikke et udgifts-
skøn i udspillet.
-
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 487: Spm. om ministeren vil vurdere Socialdemokratiets udspil "Nærheden tilbage" ud fra dets effekter på de offentlige finanser, til finansministeren
1947686_0005.png
Side 5 af 5
de boligejere til gode.
1) Baseret på en ÅV-pris på 600.000-700.000 afhængig af medarbejdersammensætning mm.
Anm.:
”-” angiver, at initiativet
ikke er muligt at vurdere.