Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1938575_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. september 2018
Revideret svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 473 (Alm. del) af
20. august 2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 453 skønne over
udgiften til at hæve det offentlige forbrug i regionerne til 1,4 pct. (realt) i perioden
2019 til 2025? Ministeren bedes i svaret angive udgiften opgjort som forskellen
mellem 1,4 pct. og den i seneste mellemfristede fremskrivning forudsatte vækst i
det offentlige forbrug i regionerne. Ministeren bedes i svaret endvidere oplyse den
årlige udgift i 2019-priser i hvert af årene, og udgiften i gennemsnitlig varig virk-
ning både i mia. kr. og som andel af BNP.
Svar
I det tidligere fremsendte svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 473 af 20. august
2018 er der konstateret en beregningsfejl, der ligger til grund for tabel 1, ligesom
det omtalte finanspolitiske råderum er opdateret til den senest offentliggjorte mel-
lemfristede fremskrivning fra august 2018. Der er på den baggrund udarbejdet et
revideret svar.
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 453 (Alm. del) af 28. juni 2018
indeholdt en opgørel-
se af den gennemsnitlige realvækst i det offentlige forbrug frem mod 2025 efter
Finansministeriets langsigtede beregningstekniske principper groft fordelt på hen-
holdsvis kommuner, regioner og staten. For en gennemgang af de beregningstek-
niske principper for fremskrivningen af det offentlige forbrug efter 2025 henvises
til
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 193 (Alm. del) af 5. februar 2018.
For 2019 er niveauet for de regionale driftsudgifter fastsat med
Aftale om regionernes
økonomi for 2019 af 5. juni 2018.
De af spørgeren angivne forudsætninger er fulgt i
dette svar, men er ikke udtryk for de aftalte udgiftsniveauer som ligger til grund
for regionernes økonomi i 2019. Det bemærkes, at Finansministeriet ikke skønner
over udviklingen i det offentlige forbrug opdelt på kommuner, regioner og den
statslige sektor frem mod 2025. Det er i beregningen forudsat, at regionernes
andel af det offentlige forbrug i 2018 svarer til den gennemsnitlige andel fra 2007
til 2017. Det er ydermere forudsat, at det offentlige forbrug har samme
prisudvikling i kommuner, regioner og stat.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om ministeren vil skønne over udgiften til at hæve det offentlige forbrug i regionerne, til finansministeren
1938575_0002.png
Side 2 af 2
Det beregningstekniske princip for væksten i det offentlige forbrug er ikke et ud-
tryk for et politisk ønske om en bestemt vækst, eller hvilken vækst der er nødven-
dig for at opnå et bestemt velfærdsniveau, ligesom det ikke er et udtryk for udgif-
ter, der skal findes konkret finansiering til. Det er et politisk valg hvordan der pri-
oriteres mellem vækst i det offentlige forbrug og fx lavere skat. Regeringen mener,
at det er muligt at drive den offentlige sektor mere effektivt end i dag, så borger-
nes penge anvendes bedst muligt, samtidig med at kvaliteten i den offentlige ser-
vice er høj.
En forøgelse af det offentlige forbrug i regionerne, svarende til en realvækst på 1,4
pct. om året, skønnes beregningsteknisk at øge det offentlige forbrug med i stør-
relsesordnen ca. 13 mia. kr. i 2025 (2019-priser),
jf. tabel 1.
Det svarer til omtrent
0,6 pct. af BNP.
Det finanspolitiske råderum er i den opdaterede mellemfristede fremskrivning fra
august 2018 opgjort til ca. 27�½ mia. kr. målt ift. 2018-niveauet for det offentlige
forbrug, inden for de pejlemærker og mål for den strukturelle offentlige saldo,
som regeringen har fastlagt i forbindelse 2025-planen
Vækst og velstand 2025.
Vækst i det offentlige forbrug i årene frem mod 2025 skal afholdes inden for det
eksisterende råderum, medmindre der tilvejebringes anden finansiering. Det er
således lagt til grund, at den ovenfor nævnte udgiftsvækst i regionerne afholdes
inden for målet om strukturel balance i 2025 og dermed er neutral for den finans-
politiske holdbarhed.
Tabel 1
Beregnet merudgift til offentligt forbrug på baggrund af Finansministeriets beregningstekniske
fremskrivningsprincip inden for den mellemfristede planlægningshorisont
2019
Mia. kr., 2019-priser
Pct. af BNP
2
0,1
2020
3�½
0,2
2021
5�½
0,2
2022
7
0,3
2023
9
0,4
2024
11
0,5
2025
13
0,6
Anm.: Den gennemsnitlige årlige vækst i det offentlige forbrug i regionerne på 1,4 pct. beregnet på baggrund af
finansministerets beregningstekniske principper efter den mellemfristede planlægningshorisont, jf. besvarelse
af Finansudvalgets spørgsmål nr. 453 (Alm. del) af 28. juni 2018, er en gennemsnitsbetragtning, som ikke er
møntet på beregninger i enkeltår.
Det er i beregningen forudsat, at regionernes andel af det offentlige forbrug i 2018 svarer til den gennemsnit-
lige andel fra 2007 til 2017 (ca. 25 pct.). Det er ydermere forudsat, at det offentlige forbrug har samme
prisudvikling i kommuner, regioner og stat.
Kilde: Opdateret 2025-forløb, august 2018, Danmarks Statistik og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister