Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1928132_0001.png
17. august 2018
J.nr. 2018 - 4586
.
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 463 af 31. juli 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Merete Godvin Jensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 463: Spm. om at vurdere provenueffekten af at reducere antallet af hensættelsesår, der er fradragsberettigede for fonde, der hensætter indtægter til uddeling til almennyttige formål i senere år, til skatteministeren
1928132_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenueffekten af at reducere antallet af hensættelsesår, der er
fradragsberettigede for fonde, der hensætter indtægter til uddeling til almennyttige formål
i senere år, for hvert år fra de nuværende 5 år til 0 år. Disse provenueffekter bedes vurde-
ret i kombination med reduktion af fradragssatsen for hver 10 procentpoint fra 100-0. Ef-
fekten bedes oplyst i henholdsvis umiddelbar effekt, effekt efter tilbageløb og effekt efter
tilbageløb og evt. adfærdseffekter.
Svar
Fonde og foreninger omfattet af fondsbeskatningsloven har fuldt fradrag for deres udde-
linger til almennyttige formål. Fradraget omfatter også hensættelser til fremtidige uddelin-
ger. Det er dog her et krav, at hensættelserne uddeles inden for en periode på 5 år efter
udløbet af hensættelsesåret.
Uden muligheden for at hensætte til fremtidige uddelinger kan fonden komme i skattepo-
sition, hvis den ikke uddeler alle årets indtægter i samme år, som de indtjenes
1
.
De enkelte fondes indtægter kan imidlertid variere væsentligt fra år til år som følge af
svingende afkast af fondsformuen. Det kan derfor være vanskeligt at forudse hvor mange
midler, der kan disponeres til uddelinger i løbet af et regnskabsår.
Med muligheden for at fradrage hensættelser til fremtidige uddelinger undgås bl.a., at fon-
dene haster uddelinger igennem og nedprioriterer støtten til almennyttige projekter, der
strækker siger over flere år, alene for at minimere skattebetalingen.
Det vurderes umiddelbart, at de provenumæssige konsekvenser ved en ophævelse af fra-
dragsretten for hensættelser til almennyttige formål vil være meget begrænsede. Det skyl-
des at fondene som nævnt fortsat vil kunne undgå beskatning, hvis de uddeler midlerne i
samme år, som de optjenes. Dertil kommer, at en betydelig del af fondenes uddelinger fi-
nansieres af skattefrie udbytter fra en underliggende erhvervsvirksomhed.
En ophævelse vil dog kunne føre til en mere uhensigtsmæssig uddelingspolitik i fondene,
og af den grund finder regeringen ikke, at fradragsretten for hensættelser bør ophæves.
De provenumæssige konsekvenser ved at reducere fradragsretten for fondenes uddelinger
fra 100 pct. til 0 pct. fremgår af besvarelsen af alm. del spørgsmål nr. 329 af 20. marts
2018. En parallel ophævelse af fradragsretten for hensættelser vurderes ikke at ændre
dette skøn i nævneværdigt omfang.
1
Om den enkelte fond faktisk kommer i skatteposition afhænger af flere forhold, herunder om fonden udnytter sit konsoli-
deringsfradrag, der udgør 4 pct. af årets uddelinger til almennyttige formål.
Side 2 af 2