Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1939154_0001.png
17. september 2018
J.nr. 2018 - 4586
.
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 462 af 31. juli 2018 (alm. del).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om at vurdere provenueffekten af at indføre endnu et grænsebeløb i fradraget for negativ nettokapitalindkomst på enten 75.000 kr. eller 100.000 kr., hvorover man kan fradrage henholdsvis 0-25 pct. af sine renteudgifter, til skatteministeren
1939154_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes vurdere provenueffekten af at indføre endnu et grænsebeløb i fradraget
for negativ nettokapitalindkomst på enten 75.000 kr. eller 100.000 kr., hvorover man kan
fradrage henholdsvis 0-25 pct. af sine renteudgifter. Effekten bedes oplyses separat for
hver af de to nævnte grænseværdier og for hver procentsats mellem 0-25 pct. opgjort i
henholdsvis umiddelbar effekt, effekt efter tilbageløb og effekt efter tilbageløb og evt. ad-
færdseffekter.
Svar
Indledningsvist skal jeg beklage det sene svar, som skyldes, at spørgsmålet er stillet i som-
merferien.
Med gældende regler gives fradrag for negativ nettokapitalindkomst (renteudgifter) i de
kommunale skatter
1
. Derudover gives et ekstra fradrag for renteudgifter op til en beløbs-
grænse på 50.000 kr. (100.000 kr. for ægtefæller) på 7 pct.-point, som stiger til 8 pct.-point
fra og med 2019.
Den gennemsnitlige skatteværdi udgør i alt ca. 33�½ pct. for nettorenteudgifter op til be-
løbsgrænsen på 50.000 kr. og ca. 25�½ pct. for renteudgifter over beløbsgrænsen. Beløbs-
grænsen fastholdes nominelt.
Reduceres rentefradraget med fx 10 pct.-point for renteudgifter (netto) over 75.000 kr.
(det dobbelte for ægtefæller), vurderes den umiddelbare provenuvirkning at udgøre 0,6
mia. kr. og ca. 0,4 mia. kr. efter automatisk tilbageløb af moms og afgifter,
jf. tabel 1.
Fjer-
nes rentefradraget helt for renteudgifter over 75.000 kr., skønnes den umiddelbare prove-
nuvirkning at udgøre 1,5 mia. kr. og 1,1 mia. kr. efter tilbageløb.
Sættes beløbsgrænsen alternativt til 100.000 kr. skønnes en fuldstændig afskaffelse af mu-
ligheden for at få fradrag over denne beløbsgrænse at medføre en umiddelbar provenu-
virkning på 0,8 mia. kr. og en provenuvirkning efter tilbageløb på 0,6 mia. kr.
Det bemærkes, at de foreslåede beløbsgrænser på 75.000 og 100.000 kr. fastholdes nomi-
nelt efter samme princip som den nuværende beløbsgrænse på 50.000 kr.
Der er i besvarelsen ikke taget konkret stilling til størrelsen af de afledte adfærdsvirknin-
ger af lavere rentefradrag. Lavere rentefradrag vil for eksisterende låntagere medføre en
indkomsteffekt, som alt andet lige vil øge arbejdsudbuddet og dermed isoleret set have en
positiv afledt virkning på skatteprovenuet. Samtidig må en nedsættelse af rentefradraget
betragtes som en øget skat på husholdningernes boligforbrug, hvilket kan have en substi-
tutionseffekt, som isoleret set vil reducere arbejdsudbuddet.
1
Derudover gives fradrag i sundhedsbidraget, som udgør 1 pct. i 2018 og fra 2019 er helt udfaset.
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 462: Spm. om at vurdere provenueffekten af at indføre endnu et grænsebeløb i fradraget for negativ nettokapitalindkomst på enten 75.000 kr. eller 100.000 kr., hvorover man kan fradrage henholdsvis 0-25 pct. af sine renteudgifter, til skatteministeren
1939154_0003.png
Derudover er der set bort fra eventuelle virkninger på opsparingsadfærden, idet en lavere
skatteværdi af renteudgifter kan øge den generelle opsparing samt ændre porteføljesam-
mensætningen mellem fx pensionsopsparing og fri opsparing.
Tabel 1. Provenuvirkning af lavere rentefradrag i 2025, 2019-niveau
Renteudgifter over 75.000 kr.
Umiddelbar
provenuvirkning
Pct. point
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Provenuvirkning
efter tilbageløb
Renteudgifter over 100.000 kr.
Umiddelbar
provenuvirkning
Provenuvirkning
efter tilbageløb
---------------------------------- Mia. Kr. ----------------------------------
0,1
0,1
0,2
0,2
0,3
0,3
0,4
0,4
0,5
0,6
0,6
0,7
0,7
0,8
0,8
0,9
1,0
1,0
1,1
1,2
1,2
1,3
1,3
1,4
1,5
0,0
0,1
0,1
0,2
0,2
0,3
0,3
0,3
0,4
0,4
0,5
0,5
0,5
0,6
0,6
0,7
0,7
0,8
0,8
0,9
0,9
1,0
1,0
1,1
1,1
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,3
0,3
0,3
0,4
0,4
0,4
0,4
0,5
0,5
0,6
0,6
0,6
0,7
0,7
0,7
0,8
0,8
0,0
0,0
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
0,2
0,2
0,2
0,2
0,3
0,3
0,3
0,3
0,4
0,4
0,4
0,5
0,5
0,5
0,5
0,6
0,6
0,6
Kilde: Egne beregninger på en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2015 fremskrevet med forudsætninger i Økonomisk Re-
degørelse fra august 2018.
En reduktion af rentefradraget vil øge indkomstskatten for de danskere, som har lånt
penge fx til køb af bolig. Regeringen kan derfor ikke gå ind for forslaget, lige som det vil
være i strid med regeringens skattestop.
Side 3 af 3