Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1931831_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 458 (Alm. del) af 10. juli
2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
I forlængelse af FIU alm. del
svar på spm. 384 ønskes en beregning af beskæfti-
gelsespotentialet, hvor endepunktet (året før formel pensionsalder) for årene 2030,
2050 og 2080 fastholdes på 2017-niveau, men hvor vejen derhen følger den trend
med alder, der ses i dag og forventes fremad. Der ønskes med andre ord en be-
regning, hvor kurven med ”Andel førtidspensionister opdelt på alder” fortsat for-
skydes nedad for alle aldre, som det ses fra 2017 til 2030 i figur 4.3 i Finansmini-
steriets rapport ”Det danske pensionssystem nu og i fremtiden”, og således at
endepunktet (året før pensionsalder) for hver kurve aldre kommer over 2017-
slutniveau.
Svar
I den følgende besvarelse er der lagt til grund, at spørger ønsker at få belyst be-
skæftigelsespotentialet ved et beregningsteknisk scenarie, hvor de aldersfordelte
andele af førtidspensionister
”strækkes”
i takt med at pensionsalderen hæves.
Spørgerens forudsætning, om at andelen af personer, som modtager førtidspensi-
on året inden folkepensionsalderen, skal være uændret ved stigninger i folkepensi-
onsalderen, betyder, at den sædvandlige aldersbetingede stigning i førtidspensio-
nen skal reduceres for de fødselsårgange, som får forhøjet pensionsalderen.
Forudsætningerne, for den beregning der bedes om, betyder således, at alders-
trenden for andelen af en årgang på førtidspension reduceres gradvist i takt med
at folkepensionsalderen hæves. En sådan udvikling i alderstrenden kan ikke tages
som udtryk for den forventede udvikling i andelen af førtidspensionister i de en-
kelte aldersgrupper fremadrettet. Der er således tale om en illustrativ beregning,
der er baseret på de forudsætninger, som er opstillet i spørgsmålet.
Ovenstående beregningstekniske antagelser medfører, at de aldersfordelte andele
af førtidspensionister mindskes for aldersgrupperne over 40 år i forhold til Fi-
nansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning af førtidspensionister, der
tager udgangspunkt i, at de aldersfordelte andele af førtidspensionister trendfor-
længes i takt med at pensionsalderen hæves,
jf. figur 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 458: Spm. om en beregning af beskæftigelsespotentialet, til finansministeren
1931831_0002.png
Side 2 af 2
Det bemærkes, at fremskrivninger af antallet førtidspensionister er forbundet med
usikkerhed, da det endnu ikke kan observeres, hvordan tilgangen til førtidspension
påvirkes af, at pensionsalderen hæves, ligesom der fortsat er usikkerhed om den
strukturelle effekt af
Aftale om en reform af førtidspension og fleksjob
(juni 2012) på til-
gangen til førtidspension. Fremskrivningerne er derfor følsomme overfor hvilke
bagvedliggende beregningstekniske antagelser, der ligges til grund.
Beregningseksemplet med gradvis lavere alderstrend i andelen af førtidspensionister
indebærer en kraftig reduktion i antallet af førtidspensionister på ca. 96.000 personer i
2080. Heraf antages knap 6.000 personer at være førtidspensionister med beskæftigel-
se, hvorved disse allerede i udgangspunktet indgår i arbejdsstyrken (om end med en
meget lav arbejdstid).
Det lavere antal førtidspensionister forudsættes at medføre en tilsvarende stigning i
arbejdsstyrken på ca. 90.000 personer,
jf. figur 2.
Da det samtidig antages, at den struk-
turelle ledighedsprocent er uændret, øges antallet af ledige og beskæftigede kraftigt.
Således øges antallet af beskæftigede i hoveder med ca. 87.000 personer. Det svarer til
ca. 85.000 fuldtidspersoner, som kan henføres til det lavere antal 40-74-årige førtids-
pensionister i forhold til den seneste mellemfristede fremskrivning.
Det skal under-
streges, at arbejdsudbudseffekten afspejler de opstillede forudsætninger i spørgs-
målet, og at regneeksemplet alene er illustrativt.
Figur 1
Aldersbetinget førtidspensionsfrekvens ved
forskellige fremskrivningsprincipper, 2080
Figur 2
Beskæftigelsesvirkning i fuldtidspersoner af den
beregningteksniske ændringer i
fremskrivningsprincippet for førtidspensionister
1.000 personer
1.000 personer
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
Pct.
30
100
80
100
80
60
40
20
0
2017
2030
2050
2080
Arbejdsstyrke (hoveder)
Beskæftigelse (fuldtid)
Beskæftigelse (hoveder)
25
60
20
40
15
10
5
0
15 20 25 30 35 40 45 50 55 60 65 70 75
Trendforlængelse
Stræk af profilen 40-64 år
20
0
Anm.: Fremskrivningen af aldersfordelte førtidspensionsfrekvenser dækker over ændringer i sammensætningen
inden for de enkelte aldersgrupper med hensyn til køn og herkomst.
Kilde: Konvergensprogram 2018 og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister