Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1821221_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 21. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 45 (Alm. del) af 24.
oktober 2017 stillet efter ønske fra (MFU) Rasmus Nordqvist
(ALT)
Spørgsmål
Hvor stor en samlet statsindtægt er afhængig af olieprisscenariet IEA-NPS, og
hvor meget mindre bliver denne statsindtægt, hvis man tager udgangspunkt i
olieprisscenariet IEA-450 ppm i stedet?
Svar
Statens indtægter fra olie- og gasindvindingen i Nordsøen omfatter kulbrinteskat,
selskabsskat og overskudsandelen fra statens deltagelse i Dansk Undergrunds
Consortium (DUC).
De centrale mellemfristede mål, som finanspolitikken i Danmark indrettes efter, er
målet om strukturel balance på den offentlige saldo i 2025, og at finanspolitikken
skal være holdbar over det lange sigt (svarende til en holdbarhedsindikator på
mindst nul baseret på besluttet politik samt beregningstekniske forudsætninger i
øvrigt).
Hvis statens indtægter fra olie- og gasindvindingen i Nordsøen blev fremskrevet
ud fra en oliepris svarende til IEAs
450 ppm-scenarie
i stedet for den nuværende
metode, ville det ikke gøre stor forskel for hverken den strukturelle offentlige sal-
do i 2025 eller holdbarhedsindikatoren. Nordsøindtægterne i 2025 ville fortsat
udgøre ca. 0,4 pct. af BNP, mens bidraget til den finanspolitiske holdbarhed ville
være uændret på 0,1 pct. af BNP,
jf. tabel 1
1
.
1
Konkret ville provenuskønnet med 450 ppm-scenariet være ca. 0,9 mia. kr. højere i 2025 og den varige virkning ca. 0,2
mia. kr. lavere end med den gældende metode. Disse afvigelser er forholdsvis beskedne i forhold til usikkerheden på pro-
venuskønnene så mange år frem. Forbedringen i 2025 afspejler, at IEAs 450 ppm-scenarie peger på en højere oliepris i
2025 end de nuværende forudsætninger, mens den varige virkning dæmpes af, at olieprisen i 450 ppm-scenariet er lavere på
langt sigt. Skønnene for oliepriser og Nordsøprovenuer i
Opdateret 2025-forløb, august 2017,
som ligger til grund for denne
besvarelse, er
baseret på IEA’s skøn i World Energy Outlook 2016.
Der udarbejdes nye mellemfristede skøn i foråret 2018
til
Danmarks Konvergensprogram 2018.
Her
vil bl.a. indgå IEA’s
skøn i World Energy Outlook 2017 offentliggjort d. 14.
november 2017
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om, hvor stor en samlet statsindtægt er afhængig af olieprisscenariet IEA-NPS, til finansministeren
1821221_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Statens indtægter fra aktiviteterne i Nordsøen
2025
Opdateret 2025-forløb,
august 2017
Pct. af BNP
Mia. kr., 2017-niveau
Provenu ved anvendelse af 450 ppm-scenariet
Pct. af BNP
Mia. kr., 2017-niveau
0,4
9,0
0,1
1,7
0,4
8,1
0,1
1,9
Varig
Kilde:
Opdateret 2025-forløb, august 2017
og egne beregninger.
Skønnene for statens indtægter fra nordsøaktiviteterne i de mellemfristede frem-
skrivninger
senest
Opdateret 2025-forløb, august 2017
er baseret på en fremskriv-
ning af olieprisen, der følger den metode, der har været anvendt siden
Danmarks
Konvergensprogram 2015.
Med den anvendte metode baseres olieprisforudsætninger-
ne dels
på IEA’s
centrale olieprisscenarie, dels den seneste tids udvikling i mar-
kedsforventningerne til olieprisen (futurespriser).
Dermed tager forudsætningerne dels højde for de detaljerede tekniske fremskriv-
ninger af udbuds- og efterspørgselsforhold, som indgår i IEAs fremskrivninger,
dels lægges vægt på den information som løbende kommer til udtryk i markeds-
priser. Det kan fx være markedets forventninger til fremtidige udbuds- og efter-
spørgselsforhold, herunder forhold, der relaterer sig til landenes fremtidige reduk-
tioner af CO
2
-udledninger.
Det centrale IEA-scenarie, der indgår i metoden, er det såkaldte
New Policies Scena-
rio
eller NPS. NPS-scenariet er ifølge IEA baseret på de enkelte landes vedtagne
initiativer og udmeldte mål om reduktion af CO
2
-udledninger. Forudsætningerne
er dermed i tråd med princippet bag de mellemfristede fremskrivninger af dansk
økonomi, hvor sigtet er at vurdere udsigterne for de offentlige finanser ved at
indregne
besluttet politik,
hvortil kommer øvrige beregningstekniske forudsætninger.
450 ppm-scenariet er derimod på nuværende tidspunkt ikke bekræftet af landenes
nationale CO
2
-reduktionsmål og kan derfor ikke anses for besluttet politik, jf. også
Svar på Finansudvalgets spørgsmål 581
for folketingsåret 2016-2017.
Forudsætningerne om oliepriser i de to scenarier og de skønnede Nordsøprove-
nuer frem mod 2050 fremgår af
figur 1 og 2.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om, hvor stor en samlet statsindtægt er afhængig af olieprisscenariet IEA-NPS, til finansministeren
1821221_0003.png
Side 3 af 3
Figur 1
Scenarier for olieprisen frem mod 2045
Figur 2
Statens indtægter fra nordsøaktiviterne frem mod
2050
Pct. af BNP
2,0
Pct. af BNP
2,0
USD pr. tønde, 2017-priser
160
140
120
100
80
60
40
20
0
05
10
15
20
25
USD pr. tønde, 2017-priser
160
140
120
100
80
60
40
20
0
30
35
40
450 ppm
45
1,5
1,5
1,0
1,0
0,5
0,5
0,0
05
10
15
20
25
30
35
40
45
50
0,0
Opdateret 2025-forløb
Opdateret 2025-forløb
450 ppm
Anm.: Olieprisen i figur 1 er deflateret med BNP-deflatoren. I figur 2 er statens indtægter opgjort som et 7 års
glidende gennemsnit.
Kilde: IEA, ENS, Skatteministeriet og egne beregninger.
Regeringen støtter Paris-aftalens målsætninger om, at den gennemsnitlige globale
temperaturstigning skal holdes under to grader (hvilket er forudsætningen i IEAs
450 ppm-scenarie), og at verden skal arbejde for at holde stigningen under halv-
anden grad i erkendelse af, at det markant vil mindske risikoen ved og følgerne af
klimaforandringerne.
Regeringen arbejder for en global opbakning til aftalen, samt at den globale ind-
sats øges over tid. Hvis og når flere lande melder konkrete tiltag og CO
2
-
reduktionsmål ud, vil dette blive afspejlet i IEA’s NPS-scenarie,
som derved grad-
vist bør komme tættere på 450 ppm-scenariet. Virkningerne vil således blive ind-
arbejdet i takt med, at sådanne tiltag besluttes.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister