Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1919181_0001.png
Talepunkt til fælles samråd i FEU og FIU
27. juni
vedr. EU’s landeanbefalinger
25. juni 2018
F5/CHRNI
Indledning
Vi er kommet til den tid på året, hvor vi vedtager anbefalin-
ger om den økonomiske politik til hinanden i EU.
Det går generelt godt for økonomien i EU. Væksten i 2017
(2,4 pct.) var den højeste i 10 år og ledigheden nærmer sig ni-
veauet fra før krisen (den skønnes at ville udgøre 7,1 pct. i
2018 mod 10,9 i 2013 da den var højest).
Væksten drives af gode globale konjunkturer, men de mange
reformer, der er blevet gennemført i de seneste år, er også en
væsentlig årsag til, at det nu går bedre.
Der er dog stor forskel på situationen i de enkelte EU-lande:
Flere lande nærmer sig eller oplever fuld beskæftigelse, har
styr på de offentlige finanser og udsigt til pæn vækst i de
kommende år.
Omvendt er en række lande fortsat tynget af økonomiske
ubalancer og dårlige økonomiske strukturer.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 2 af 8
Der er desværre flere lande, som ikke er tilstrækkeligt godt
forberedt til en konjunkturnedgang.
Høj gæld i flere EU-lande gør økonomierne meget sårbare
overfor rentestigninger. Og mange lande er fortsat langt fra
deres strukturelle budgetmål. Det giver kun begrænset mulig-
hed for at benytte finanspolitikken til at holde hånden under
beskæftigelse og vækst, når konjunkturerne vender.
En række lande bør også gøre mere for at sikre den nødven-
dige fleksibilitet på arbejdsmarkederne og velfungerende pro-
duktmarkeder, der gør økonomierne tilpasningsdygtige og
bedre til at absorbere økonomiske stød. Det øger risikoen for
en ny markant stigning i ledigheden ved et omslag.
EU-landenes strukturelle problemer og ubalancer skal adres-
seres nationalt. (De enkelte landes ansvar for at gennemføre
reformer og opbygge finanspolitiske buffere burde fylde mere
i de igangværende diskussioner
om styrkelsen af ØMU’en).
Jeg håber, at anbefalingerne, som vi tilsluttede os på ECO-
FIN i sidste uge (22. juni), kan bidrage til en styrket reform-
indsats i de kommende år.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1919181_0003.png
Side 3 af 8
Landeanbefalingerne
Anbefalingerne til EU-landene afspejler bl.a. Kommissionens
prioriteter fra vækstundersøgelsen om fremme af investerin-
ger, gennemførelse af strukturreformer og ansvarlig finanspo-
litik.
Anbefalingerne afspejler også de landespecifikke udfordrin-
ger, som blev identificeret i Kommissionens landerapporter
fra marts, herunder økonomiske ubalancer i flere lande.
En række lande modtager anbefalinger vedr. finanspolitikken.
Det drejer sig bl.a. om anbefalinger om strukturelle budget-
forbedringer til de lande, der ikke lever op til deres mellemfri-
stede mål for struktursaldoen (bl.a. Belgien, Finland, Frank-
rig, Irland, Italien, Letland, Polen, Portugal, Slovenien, Slova-
kiet, Storbritannien og Østrig).
Rumænien og Ungarn har fået henstillinger, fordi de afviger
væsentligt fra de forebyggende regler i Stabilitets- og Vækst-
pagen, og deres anbefalinger afspejler behovet for tilpasning
mod landenes respektive mål for struktursaldoen.
Spanien er det eneste land, der fortsat har en henstilling om
at bringe det faktiske underskud tilbage under 3 pct. af BNP,
og deres anbefaling peger på forpligtelsen til at nå dette mål i
år.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1919181_0004.png
Side 4 af 8
Nogle lande modtager også anbefalinger om at styrke de fi-
nanspolitiske rammer og anbefalinger om at forbedre effekti-
viteten og holdbarheden af pensionssystemer og/eller sund-
heds- og plejesystemer (bl.a. Tjekkiet, Irland, Ungarn, Litau-
en, Malta, Portugal, Slovakiet, Slovenien, Luxembourg, Belgi-
en, Frankrig, Polen og Østrig).
For flere lande lægges også op til anbefalinger vedr. skattepo-
litik. Det drejer sig bl.a. om anbefalinger om skatteomlægnin-
ger, der letter skattebyrden for dermed at styrke incitamen-
terne til at arbejde (Italien, Letland, Tyskland og Østrig).
Nogle lande anbefales også at sikre bredere skattebase på for-
skellige områder (Kroatien, Irland, Italien, Litauen). Og nogle
lande anbefales at styrke skatteopkrævningen (Bulgarien, Li-
tauen og Rumænien).
Der gives også anbefalinger om reformer af den finansielle
sektor til flere lande. Nogle lande anbefales at styrke tilsynet
med den finansielle sektor (Bulgarien, Cypern og Malta), og
flere anbefales at nedbringe bankernes andel af misligholdte
lån (Bulgarien, Cypern, Irland, Italien og Malta).
Enkelte lande modtager også anbefalinger om at styrke ud-
buddet af boliger (Irland, Nederlandene, Storbritannien og
Sverige).
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1919181_0005.png
Side 5 af 8
Situationen på arbejdsmarkederne i EU er generelt blevet
bedre i de seneste år, men flere lande har fortsat høj ledighed,
herunder særligt blandt udsatte grupper. Derfor modtager en
række lande blandt andet anbefalinger om at styrke integrati-
onen af indvandrere på arbejdsmarkedet (Belgien, Frankrig
og Østrig).
Anbefalingerne har også fokus på social inklusion. En række
lande får således anbefalinger om at højne kvaliteten og redu-
cere frafaldet på uddannelser og efteruddannelser (Spanien,
Tjekkiet, Kroatien, Letland, Litauen, Polen, Slovenien og
Portugal).
Nogle lande anbefales også at styrke de sociale sikkerhedsnet
(Spanien, Ungarn, Kroatien, Estland, Litauen og Letland).
Flere lande får anbefalinger om at styrke kvaliteten af sund-
hedssystemerne (Bulgarien, Finland, Letland, Litauen og Ru-
mænien).
Mange anbefalinger har også fokus på at forbedre erhvervs-
klimaet og fremme investeringer for at styrke produktiviteten.
Flere lande modtager således anbefalinger om at fremme in-
vesteringer i forskning og udvikling (Estland, Spanien, Frank-
rig, Irland, Italien, Litauen og Slovakiet).
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
Side 6 af 8
Nogle lande modtager anbefalinger om at fremme investerin-
ger i netværksindustrierne (Belgien, Tjekkiet, Tyskland, Irland
og Rumænien). Og nogle lande anbefales at styrke samarbej-
det mellem universiteterne og erhvervslivet (Frankrig, Irland,
Litauen og Rumænien).
Der er en række lande, der anbefales at reformere regulerin-
gen af serviceerhvervene (Belgien, Kroatien, Tyskland, Itali-
en, Frankrig, Ungarn, Luxembourg, Slovenien og Østrig). Og
nogle lande modtager anbefalinger om at styrke erhvervsli-
vets adgang til finansiering (Cypern, Portugal og Italien).
Flere lande modtager også anbefalinger vedrørende forbed-
ring af den offentlige administration og anbefalinger om at
styrke de juridiske systemer og bekæmpelsen af korruption
(Bulgarien, Portugal, Cypern, Kroatien, Italien, Spanien, Slo-
venien, Slovakiet, Ungarn og Rumænien).
Anbefalingen til Danmark
Vender vi blikket mod Danmark, står det klart, at dansk øko-
nomi er i en højkonjunktur. Flere end nogensinde før er i job,
arbejdsstyrken har sat rekord, og velstanden har aldrig været
højere.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1919181_0007.png
Side 7 af 8
Danmark modtager igen i år også kun én anbefaling. Anbefa-
lingen går på at fremme konkurrencen i den indenlandsk ori-
enterede servicesektor, herunder fx i forsyningssektoren og
den finansielle sektor.
Det er på linje med tidligere års anbefalinger til Danmark om
at fremme produktiviteten og stemmer godt overens med re-
geringens dagsorden.
Regeringen vil holde opsvinget i gang og sikre stabil vækst i
de kommende år ved at endnu flere kommer i job, og at pro-
duktiviteten forbedres. Det kan bl.a. gøres ved at styrke ef-
fektiviteten og konkurrencen i nogle af de sektorer, som
Kommissionen peger på.
Som opfølgning på forsyningsstrategien har regeringen ind-
gået en række politiske aftaler om en mere effektiv forsy-
ningssektor. Det gælder bl.a. aftaler om effektivisering af gas-,
fjernvarme- og el-sektoren.
Regeringens energiudspil er også et konkret eksempel på, at
vi har fokus på at forbedre konkurrence og effektivitet i for-
syningssektoren. Udspillet indeholder bl.a. forslag om at sikre
mere fair konkurrence mellem forskellige teknologier i pro-
duktionen af vedvarende energi.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 447: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 27. juni 2018 om det europæiske semester, til finansministeren
1919181_0008.png
Side 8 af 8
Med en billigere og bedre forsyning kan vi øge husholdnin-
gernes rådighedsbeløb og styrke virksomhedernes bundlinje
og konkurrenceevne.
Der udestår dog gennemførelse af tiltag på bl.a. vand- og af-
faldsområdet, og der er således et stykke vej endnu, før vi har
en effektiv forsyningssektor med blik for forbrugernes ønsker
og behov.
Konkurrencen i den finansielle sektor er også et fokus for re-
geringen.
Regeringen præsenterede for nylig en opfølgning på anbefa-
lingerne fra Konkurrencerådet vedr. realkreditmarkedet.
Med opfølgningen iværksætter vi blandt andet en række initi-
ativer, som samlet set skal bidrage til at styrke konkurrencen
på det danske realkreditmarked.
Afslutning
På baggrund af Kommissionens udkast blev anbefalingerne
godkendt på ECOFIN i sidste uge (22. juni). Det Europæiske
Råd tilslutter sig anbefalingerne på topmødet i morgen og
fredag (28.-29. juni), inden formel vedtagelse i ECOFIN i juli.
Landene forventes herefter at tage højde for anbefalingerne i
deres økonomiske politik.