Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1930127_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 435 (Alm. del) af 26. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 118 (2016-
17) redegøre for, om ministeriet mener, der kan skæres ubegrænset i udgifterne til
uddannelse uden at det vil påvirke uddannelsestilbøjeligheden og dermed velstand
og arbejdsudbud? Hvilke dynamiske effekter antager ministeriet ved en nedskæ-
ring på henholdsvis 3, 5, 10 og 20 pct. på uddannelsesområdet? Der henvises til
redegørelsen om ministeriets regneprincipper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Der henvises til Finansministeriets redegørelse
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer,
maj 2018, hvor dynamiske
effekter af offentligt forbrug til uddannelsesområdet behandles i kapitel 3 i afsnit-
tet Undervisning (s. 83-93).
De offentlige udgifter til uddannelsesområdet bidrager givetvis til at øge uddan-
nelsesniveauet og derigennem arbejdsudbuddet og produktiviteten sammenlignet
med en situation, hvor disse udgifter ikke blev afholdt. En sådan konstatering er
dog ikke tilstrækkelig til at konkludere, at mindre ændringer i de offentlige uddan-
nelsesudgifter fra det nuværende udgangspunkt vil have effekter, som svarer til de
gennemsnitlige effekter af de samlede offentlige udgifter på området.
Finansministeriets regnemetoder er tiltænkt situationer, hvor der fra det nuværen-
de udgangspunkt foretages relativt begrænsede ændringer (fx set i en international
eller historisk sammenhæng),
jf. den omtalte redegørelse, kapitel 1.
Det skyldes dels, at
det vil omfatte langt de fleste tilfælde af praktisk relevans, dels at det typisk ikke er
muligt at kvantificere virkningerne af grundlæggende ændringer af de økonomiske
strukturer i det danske samfund, hverken generelt eller på et givent område, med
nogen særlig præcision.
En meget betydelig reduktion af driftsudgifterne på uddannelsesområdet vil givet-
vis have konsekvenser for uddannelsestilbøjeligheden. Mens der ikke kan skønnes
kvantitativt over disse virkninger med nogen særlig præcision, ville de potentielle
konsekvenser som udgangspunkt blive beskrevet kvalitativt, såfremt der hypote-
tisk set skulle blive stillet et sådant politisk forslag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 435: Spm. om der kan skæres ubegrænset i udgifterne til uddannelse uden at det vil påvirke uddannelsestilbøjeligheden, til finansministeren
Side 2 af 2
Som det fremgår af redegørelsen s. 15:
”Det gælder i øvrigt generelt, at Finansministeriets
beregninger i det omfang, det
er relevant, ledsages af forbehold og beskrivelser af potentielle effekter, som det
ikke er muligt at kvantificere. Disse kan være af lige så stor vigtighed som de
kvantitative vurderinger, det er muligt at foretage, i forhold til at opnå et retvisen-
de og dækkende billede af virkningerne af et givet tiltag. I praksis tager politiske
beslutninger højde for sådanne ikke-kvantificerede
forhold.”
Helt overordnet vil et højere uddannelsesniveau i befolkningen ifølge Finansmini-
steriets regneprincipper føre til øget arbejdsudbud og højere produktivitet,
jf. også
svar på finansudvalgsspørgsmål nr. 380 af d. 31. maj 2018 samt kapitel 6 i Finansredegørelse
2014.
Hvis der i et konkret tilfælde er tilstrækkeligt belæg for, at et givet tiltag, som
medfører en reduktion i midlerne til uddannelsesområdet, vil mindske uddannel-
sestilbøjeligheden, og dermed (med tiden) befolkningens samlede uddannelsesni-
veau, vil det ifølge Finansministeriets regneprincipper tilsvarende resultere i redu-
ceret arbejdsudbud og lavere produktivitet
og denne effekt vil skulle indregnes.
Der kan dog ikke etableres en generel mekanisk sammenhæng fra ændringer i de
samlede udgifter og til forskellige typer af dynamiske effekter, hvilket er eksempli-
ficeret i figur 3.6 i den omtalte redegørelse. Det gælder i øvrigt generelt, at såfremt
udmøntningen ikke er specificeret nærmere, kan det som udgangspunkt ikke lade
sig gøre at foretage kvantitative skøn for effekterne af at anvende eller tilvejebrin-
ge et givent provenu på et givent indtægts- eller udgiftsområde.
Det fremgår i øvrigt af boks 3.4, s. 90:
”Finansministeriet indregner typisk ikke afledte virkninger på uddannelsesadfær-
den af politiske tiltag, som øger eller sænker driftsudgifterne til uddannelsesområ-
det. Det skyldes, at der typisk ikke er tilstrækkeligt empirisk grundlag for at skøn-
ne over sammenhængen mellem niveauet af udgifterne til uddannelse og fx valg af
uddannelsesretning eller gennemførelsesprocent. Såfremt der i et konkret tilfælde
vurderes at være tilstrækkeligt grundlag for at forudsætte en effekt på det samlede
uddannelsesniveau i samfundet, kan der skønnes over virkningerne på arbejdsud-
bud og produktivitet. Hvis politiske tiltag, som det ikke er muligt at indregne en
effekt af på forhånd, viser sig at øge (eller sænke) befolkningens uddannelsesni-
veau, vil dette blive indregnet i de mellemfristede fremskrivninger, efterhånden
som de politiske tiltag afspejles i uddannelsesadfærden og på den måde også i ud-
dannelsesprognosen.”
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister