Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 435 (Alm. del) af 26. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 118 (2016-
17) redegøre for, om ministeriet mener, der kan skæres ubegrænset i udgifterne til
uddannelse uden at det vil påvirke uddannelsestilbøjeligheden og dermed velstand
og arbejdsudbud? Hvilke dynamiske effekter antager ministeriet ved en nedskæ-
ring på henholdsvis 3, 5, 10 og 20 pct. på uddannelsesområdet? Der henvises til
redegørelsen om ministeriets regneprincipper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Der henvises til Finansministeriets redegørelse
Regneprincipper og modelanvendelse
–
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer,
maj 2018, hvor dynamiske
effekter af offentligt forbrug til uddannelsesområdet behandles i kapitel 3 i afsnit-
tet Undervisning (s. 83-93).
De offentlige udgifter til uddannelsesområdet bidrager givetvis til at øge uddan-
nelsesniveauet og derigennem arbejdsudbuddet og produktiviteten sammenlignet
med en situation, hvor disse udgifter ikke blev afholdt. En sådan konstatering er
dog ikke tilstrækkelig til at konkludere, at mindre ændringer i de offentlige uddan-
nelsesudgifter fra det nuværende udgangspunkt vil have effekter, som svarer til de
gennemsnitlige effekter af de samlede offentlige udgifter på området.
Finansministeriets regnemetoder er tiltænkt situationer, hvor der fra det nuværen-
de udgangspunkt foretages relativt begrænsede ændringer (fx set i en international
eller historisk sammenhæng),
jf. den omtalte redegørelse, kapitel 1.
Det skyldes dels, at
det vil omfatte langt de fleste tilfælde af praktisk relevans, dels at det typisk ikke er
muligt at kvantificere virkningerne af grundlæggende ændringer af de økonomiske
strukturer i det danske samfund, hverken generelt eller på et givent område, med
nogen særlig præcision.
En meget betydelig reduktion af driftsudgifterne på uddannelsesområdet vil givet-
vis have konsekvenser for uddannelsestilbøjeligheden. Mens der ikke kan skønnes
kvantitativt over disse virkninger med nogen særlig præcision, ville de potentielle
konsekvenser som udgangspunkt blive beskrevet kvalitativt, såfremt der hypote-
tisk set skulle blive stillet et sådant politisk forslag.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk