Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1927410_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 433 (Alm. del) af 26. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af svaret på FIU alm. del - spørgsmål 380 (2016-17)
redegøre for, hvorfor ministeriet alene indregner dynamiske effekter af en øget
uddannelsestilbøjelighed, og ikke af f.eks. forbedringer af uddannelsens kvalitet
(f.eks. målt ved karaktergennemsnit)? Der henvises til redegørelsen om ministeri-
ets regneprincipper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Der henvises til Finansministeriets redegørelse
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer,
maj 2018, herunder boks
3.3 s. 87, hvor spørgsmålet om sammenhæng mellem klassekvotienter, karakterer
og arbejdsudbud behandles.
Når der typisk ikke indregnes dynamiske effekter af uddannelsens kvalitet (f.eks.
målt ved karaktergennemsnit) er det ikke et udtryk for et generelt princip fra Fi-
nansministeriets side. Det er derimod et spørgsmål om, at der udfordringer for-
bundet med at omsætte skøn for virkninger af uddannelens kvalitet (fx målt ved
karakterer) til dynamiske effekter på fx arbejdsudbuddet. Skulle der i et konkret
tilfælde være tilstrækkeligt belæg for at indregne dynamiske effekter som følge af
et givet tiltag, som øger kvaliteten af uddannelserne på danske uddannelsesinstitu-
tioner, vil disse effekter ifølge Finansministeriets regneprincipper skulle indregnes.
I den omtalte boks beskrives nogle af udfordringerne med at omsætte skøn for
virkninger på karakterer til dynamiske effekter på fx arbejdsudbuddet senere i
livet. Et højere karaktergennemsnit øger ikke i sig selv fx arbejdsudbuddet eller
produktiviteten. Det er derfor afgørende, om en positiv effekt på karaktererne af
fx at forbedre uddannelsens kvalitet afspejler et varigt løft i elevens evner, som
efterfølgende omsættes til en bedre arbejdsmarkedstilknytning (evt. via videre
uddannelse), eller om en positiv effekt på karaktererne afspejler, at eleven har op-
nået specifik viden om det konkrete eksamenspensum,
jf. også besvarelse af Finansud-
valgsspørgsmål 430 af d. 25. juni 2018.
I det omfang, at en ændring i uddannelseskvalitet (fx målt på karakterer) omsættes
til ændret uddannelsesadfærd for de berørte elever (fx ved at eleverne tager mere
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om hvorfor ministeriet alene indregner dynamiske effekter af en øget uddannelsestilbøjelighed, til finansministeren
Side 2 af 2
uddannelse), vil denne effekt blive medregnet i Finansministeriets mellemfristede
fremskrivninger i takt med, at den ændrede uddannelsesadfærd observeres,
jf. også
besvarelse af Finansudvalgsspørgsmål 380 af d. 31. maj 2017.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister