Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1927408_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
14. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 431 (Alm. del) af 25. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Mener ministeren, at der er dynamiske effekter forbundet med offentligt forbrug
rettet mod bedre arbejdsmiljø og forebyggelse? Der henvises til redegørelsen
om ministeriets regneprincipper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Der henvises til Finansministeriets redegørelse
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer,
maj 2018, herunder dis-
kussionen af forebyggelsesindsatser i afsnittet om sundhedsvæsenet i kapitel 3.
Offentlige udgifter til indsatser rettet mod bedre arbejdsmiljø og forebyggelse har
helt overordnet til formål at forbedre danskernes sundhed. Sådanne udgifter af-
holdes derfor primært af andre hensyn end for at skabe øget arbejdsudbud og
produktivitet.
Offentligt forbrug (og øvrige tiltag), som er rettet mod at understøtte befolknin-
gens sundhed og helbred, herunder sundhedsydelser og forebyggende indsatser,
vil kunne understøtte arbejdsudbud og produktivitet, når det er rettet mod perso-
ner i den erhvervsaktive alder. Sundhedsydelser kan dog også understøtte fritids-
aktiviteter, hvilket isoleret set kan bidrage til at reducere arbejdsudbuddet. At der
givetvis er positive arbejdsudbudseffekter i forhold til en situation, hvor der ikke
blev afholdt sundhedsudgifter, er imidlertid ikke ensbetydende med, at der også vil
være tilsvarende positive arbejdsudbudseffekter ved yderligere offentligt forbrug
på forebyggende indsatser og arbejdsmiljø. Dette er et empirisk spørgsmål.
Som bemærket i
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug
og offentlige investeringer,
går omkring 70 pct. af sundhedsudgifterne til personer, der
endnu ikke eller ikke længere er aktive på arbejdsmarkedet. Desuden er det be-
mærket, at mens en forbedring af sundhedstilstanden og en stigning i levetiden
naturligvis er en gevinst i sig selv, så peger tidligere beregninger for
Forebyggelses-
kommissionen 2009
på, at der generelt ikke var grundlag for at vente positive virk-
ninger på de offentlige finansers holdbarhed af en øget forebyggelsesindsats, som
leder til en forøgelse af levetiden. Det kan tilskrives afledte virkninger på udgifter
til behandling af andre sygdomme eller ældreomsorg samt offentlige pensionsydel-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om der er dynamiske effekter forbundet med offentligt forbrug rettet mod bedre arbejdsmiljø, til finansministeren
Side 2 af 2
ser senere i livet (svarende til en afledt effekt på andre udgifter). Beregningerne af
de afledte virkninger på de offentlige finanser var stærkt afhængige af forudsæt-
ningerne, herunder at effekterne på holdbarheden kunne være tættere på nul, hvis
der var positive virkninger i form af lavere sygefravær eller førtidspensionering
mv. Kommissionen anførte dog samtidig, at det bedre helbred, som afspejlet i den
stigende levetid over de sidste par årtier, ikke havde været ledsaget af reduceret
tilgang til førtidspension eller lavere sygefravær.
Effekterne af marginale ændringer i de offentlige sundhedsudgifter kan
overordnet set have både positive og negative virkninger på arbejdsudbud, pro-
duktivitet og de øvrige offentlige udgifter. Fortegnet af et eventuelt dynamisk pro-
venu er således usikkert og vil som udgangspunkt afhænge af, hvilke sundheds-
ydelser, der er tale om, og hvem, der modtager disse.
Der kan generelt ikke siges noget entydigt om virkningerne af at øge det offentlige
forbrug på et givent område (herunder sundhedsområdet), og skøn over eventuel-
le dynamiske effekter vil i givet fald skulle bygge på en vurdering af konkrete og
velspecificerede tiltag,
jf. også rapporten Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske
effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer.
I sidstnævnte tilfælde kan det imid-
lertid være vanskeligt eller usikkert at foretage skøn over dynamiske virkninger på
forhånd, herunder som følge af utilstrækkeligt empirisk grundlag.
Som det fremgår af boks 5.2 i den omtalte rapport, er der afsat 12 mio. kr. fra
forskningsreserven til forskning i samfundsøkonomiske og adfærdsmæssige effek-
ter af velfærdsinvesteringer, herunder til forskning i effekter af indsatser i forebyg-
gelse og arbejdsmiljøindsats. Der var ansøgningsfrist d. 21. juni 2018 til midlerne.
Det fremgår af materiale på Danmarks Frie Forskningsfonds hjemmeside, at an-
søgningerne behandles på møder i oktober 2018, og at der ca. tre uger derefter
offentliggøres en liste over de ansøgere (og projekter), som har opnået bevillig.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister