Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 429 (Alm. del) af 25. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Hvad vurderer ministeriet, at arbejdsudbudseffekten og velstandseffekten vil være,
hvis danske daginstitutioner gennemsnitligt øger antallet af årlige lukkedage med
to i forhold til i dag, eller begrænser den daglige åbningstid med gennemsnitligt en
halv time, eller omvendt afskaffer to lukkedage eller udvider den daglige åbnings-
tid med gennemsnitligt en halv time jf. f. eks. IMF studie om dynamiske effekter
af daginstitutioner fra 2016? Der henvises til redegørelsen om ministeriets regne-
principper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Der henvises til Finansministeriets redegørelse
Regneprincipper og modelanvendelse
–
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer,
maj 2018, herunder afsnit
Social beskyttelse II: Familie og børn (s. 96-105) i kapitel 3.
Offentligt finansieret børnepasning bidrager givetvis til at øge arbejdsudbuddet
sammenlignet med en situation uden offentligt finansieret børnepasning, og histo-
risk set har indførelsen af offentlige børnepasningstilbud sandsynligvis haft stor
betydning i forhold til at øge det samlede arbejdsudbud for børnefamilier, herun-
der kvindernes. En sådan konstatering er dog ikke tilstrækkelig til at konkludere,
at mindre ændringer i offentlige børnepasningstilbud fra det nuværende udgangs-
punkt vil have effekter, som svarer til de gennemsnitlige effekter af de samlede
offentlige udgifter på området.
Ændringer fra det nuværende (danske) udgangspunkt (dvs. på marginalen), som
der spørges til, kan adskille sig fra effekter på gennemsnittet. Finansministeriet
råder ikke over generelle regneprincipper for, hvordan arbejdsudbuddet (eller vel-
standen) påvirkes af marginale ændringer i regler eller det offentlige forbrug på
daginstitutionsområdet, herunder lukkedage og åbningstider for daginstitutioner,
som ikke direkte påvirker familiernes disponible indkomst. Det hænger blandt
andet sammen med, at virkninger på arbejdsudbuddet vil afhænge af den konkrete
udmøntning samt, at (specifikt for lukkedage)
”lovgivningen
på området forpligter
kommunerne til at stille alternativ pasning til rådighed, hvis en institution holder
lukket en hverdag (som ikke er den 5. juni eller den 24. december). Forældrene
kommer derfor ikke
–
med disse to dage som undtagelser
–
i en situation, hvor de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk