Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1930120_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 429 (Alm. del) af 25. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Hvad vurderer ministeriet, at arbejdsudbudseffekten og velstandseffekten vil være,
hvis danske daginstitutioner gennemsnitligt øger antallet af årlige lukkedage med
to i forhold til i dag, eller begrænser den daglige åbningstid med gennemsnitligt en
halv time, eller omvendt afskaffer to lukkedage eller udvider den daglige åbnings-
tid med gennemsnitligt en halv time jf. f. eks. IMF studie om dynamiske effekter
af daginstitutioner fra 2016? Der henvises til redegørelsen om ministeriets regne-
principper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Der henvises til Finansministeriets redegørelse
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer,
maj 2018, herunder afsnit
Social beskyttelse II: Familie og børn (s. 96-105) i kapitel 3.
Offentligt finansieret børnepasning bidrager givetvis til at øge arbejdsudbuddet
sammenlignet med en situation uden offentligt finansieret børnepasning, og histo-
risk set har indførelsen af offentlige børnepasningstilbud sandsynligvis haft stor
betydning i forhold til at øge det samlede arbejdsudbud for børnefamilier, herun-
der kvindernes. En sådan konstatering er dog ikke tilstrækkelig til at konkludere,
at mindre ændringer i offentlige børnepasningstilbud fra det nuværende udgangs-
punkt vil have effekter, som svarer til de gennemsnitlige effekter af de samlede
offentlige udgifter på området.
Ændringer fra det nuværende (danske) udgangspunkt (dvs. på marginalen), som
der spørges til, kan adskille sig fra effekter på gennemsnittet. Finansministeriet
råder ikke over generelle regneprincipper for, hvordan arbejdsudbuddet (eller vel-
standen) påvirkes af marginale ændringer i regler eller det offentlige forbrug på
daginstitutionsområdet, herunder lukkedage og åbningstider for daginstitutioner,
som ikke direkte påvirker familiernes disponible indkomst. Det hænger blandt
andet sammen med, at virkninger på arbejdsudbuddet vil afhænge af den konkrete
udmøntning samt, at (specifikt for lukkedage)
”lovgivningen
på området forpligter
kommunerne til at stille alternativ pasning til rådighed, hvis en institution holder
lukket en hverdag (som ikke er den 5. juni eller den 24. december). Forældrene
kommer derfor ikke
med disse to dage som undtagelser
i en situation, hvor de
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om, hvad arbejdsudbudseffekten og velstandseffekten vil være, hvis danske daginstitutioner gennemsnitligt øger antallet af årlige lukkedage med to, til finansministeren
Side 2 af 3
overhovedet ikke har mulighed for at få deres barn passet i kommunens instituti-
oner,
jf. svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 318 (Alm. del) af 28. april 2017.” også Reg-
neprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investerin-
ger, boks 3.8 s. 99.
Der lægges i det følgende til grund, at det i spørgsmålet omtalte IMF-studie er
Krebs og Scheffel (2016), Structural Reform in Germany, IMF Working Paper WP/16/96.
I IMF-studiet analyseres blandt andet en hypotetisk reform i Tyskland, hvor man
via offentlig finansiering øger andelen af 3-6-årige børn med en (fuldtids) daginsti-
tutionsplads og for børn i skolealderen øges andelen med en (fuldtids) indskriv-
ning i folkeskolen (fuldtidspladsen dækker pasning eller undervisning frem til kl.
16 i modsætning til en deltidsplads, hvor pasning i institution eller undervisning i
skole stopper senest kl. 13.).
I studiet skriver de, at den nuværende andel af børn med fuldtidspladser i daginsti-
tution er mindre end 40 pct. og andelen af børn indskrevet i (fuldtids-)skole er ca.
40 pct. De benytter i studiet en såkaldt søgemodel og simulerer et eksperiment,
hvor andelen af børn i fuldtidspasning eller -skole øges til 80 pct., hvilket betyder,
at ca. 4 mio. deltidspladser skal laves om til fuldtidspladser. De finder i IMF-
studiet blandt andet en positiv effekt på arbejdsudbuddet (beskæftigelsen) på 0,95
pct. efter ti år, og at det umiddelbare finansieringsbehov på 20 mia. Euro samt en
årlig udgift på 6 mia. Euro indhentes på 4 år via en stigning i statens skatteindtæg-
ter som følge af det øgede arbejdsudbud.
I forhold til IMF-studiet bemærker Finansministeriet
for det første,
at de omtalte
effekter i det pågældende studie ikke bygger på et direkte empirisk grundlag (som
fx en effektmåling af hvordan en ændring i børnepasningsandelen påvirker ar-
bejdsudbuddet). Det antages i studiet, at offentligt finansieret børnepasning fsva.
arbejdsudbudsvirkninger kan sidestilles med et rent økonomisk tilskud til beskæf-
tigelse, hvilket Finansministeriet er forbeholdne overfor,
jf. fx Regneprincipper og
modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investeringer boks 3.10.
Der henvises også til
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt
forbrug og offentlige investeringer
boks 3.9, som blandt andet omtaler dansk empirisk
litteratur på området.
For det andet
bemærkes, at udgangspunktet (fsva. omfanget af børnepasning og
kvinders arbejdstid) er et andet i Danmark end i Tyskland. I 2014 blev 66 pct. af
de 0-2 årige og 97 pct. af de 3-5 årige børn passet i daginstitutionerne i Danmark,
jf. Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige
investeringer, maj 2018, s. 97.
Dertil kommer, at deltidsfrekvensen for kvinder er
væsentligt større i Tyskland (hhv. 36,8 pct. i Tyskland og 25,3 pct. i Danmark iføl-
ge OECD), hvilket må forventes også at gøre potentialet for virkninger af en re-
form, som styrker mulighederne for fuldtidspasning, større i Tyskland.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om, hvad arbejdsudbudseffekten og velstandseffekten vil være, hvis danske daginstitutioner gennemsnitligt øger antallet af årlige lukkedage med to, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister