Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
24. august 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 427 (Alm. del) af 25. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
I besvarelsen af FIU alm. del - spørgsmål 381 (2016-17) peger ministeren på, at
afskaffelsen af offentlige services som f.eks. sundhedspleje kan have en indkomst-
effekt og dermed medføre et højere arbejdsudbud, fordi man er nødt til at arbejde
mere for at opretholde samme service. Men når det f.eks. gælder registreringsafgif-
ten eller andre indirekte skatter antager regeringen at indkomsteffekten vil blive
overtrumfet af substitutionseffekten, således at lavere registreringsafgift vil medfø-
re et øget arbejdsudbud. Kan ministeren forklare denne diskrepans i ministeriets
antagelser og regnemetoder? Der henvises til redegørelsen om ministeriets regne-
principper, jf. FIU alm. del bilag 128.
Svar
Det er korrekt, at Finansministeriet blandt andet i besvarelsen af Finansudvalgets
spørgsmål nr. 381 (alm. del) af 31. maj 2017 (og i Finansministeriets rapport
Reg-
neprincipper og modelanvendelse
–
dynamiske effekter af offentligt forbrug og offentlige investerin-
ger, maj 2018)
peger på, at offentligt forbrug kan påvirke arbejdsudbuddet igennem
såkaldte indkomsteffekter. Indkomsteffekter kan opstå, når det offentlige stiller
serviceydelser til rådighed til en reduceret pris eller helt gratis, hvilket tillader, at
familierne
–
alt andet lige
–
kan opretholde det samme samlede forbrug ved en
lavere arbejdsindkomst.
Det fremgår dog også af svaret, at indkomsteffekten blot er en blandt flere mulige
effekter, herunder at der også kan være substitutionslignende effekter på
(time)arbejdsudbuddet. Substitutionslignende effekter kan fx opstå, hvis offentlige
serviceydelser gør (yderligere) arbejdstid eller fritid mindre omkostningsfuld eller
mere attraktiv.
Konklusionen i besvarelsen er, at de (samlede) dynamiske effekter af sundhedsud-
gifter i princippet både kan være negative og positive, blandt andet afhængigt af
den konkrete udmøntning. Egentlige vurderinger af de dynamiske effekter af of-
fentligt forbrug må således tage udgangspunkt i konkrete vurderinger af konkrete
tiltag. Når det som udgangspunkt lægges til grund, at mindre ændringer i det of-
fentlige forbrug isoleret set er neutrale for arbejdsudbuddet, svarer det implicit til,
at eventuelle indkomsteffekter opvejes af modsatrettede substitutionslignende
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk