Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1948572_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 425 (Alm. del) af 25. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Hvilke arbejdsudbudseffekter ville efter Finansministeriets almindelige regneregler
følge af at nedsætte taksterne på den kollektive trafik med hhv. 30 pct. og 50 pct.?
Der henvises til redegørelsen om ministeriets regneprincipper, jf. FIU alm. del
bilag 128.
Svar
Idet offentlig støtte til kollektiv transport ikke (i nationalregnskabet) indgår i det
offentlige forbrug, er emnet ikke behandlet eksplicit i Finansministeriets rapport
Regneprincipper og modelanvendelse
dynamiske effekter af offentligt forbrug of offentlige inve-
steringer, maj 2018
(Finansudvalget (alm. del), bilag 128). Mange af de generelle
overvejelser, som er gjort i rapporten for offentligt (med)finansierede serviceydel-
ser, finder dog også anvendelse i dette tilfælde.
Finansministeriet har ikke etableret faste regneprincipper for arbejdsudbudsvirk-
ningen af brugerbetaling på kollektiv trafik. Arbejdsudbudsvirkninger af ændret
brugerbetaling på offentligt medfinansierede serviceydelser kan dog i visse tilfælde
anskues og opgøres på samme måde som arbejdsudbudsvirkninger af ændringer
på afgiftsområdet,
jf. besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 228 (alm. del) af 2. marts
2018.
Virkningen på arbejdsudbuddet af en afgiftsændring forudsættes som hovedregel
at svare til virkningen af en provenuækvivalent ændring af indkomstskatterne med
samme incidens
forstået som samme virkning på fordelingen af de disponible
indkomster,
jf. nærmere beskrivelse i Skatteøkonomisk redegørelse 2018, Skatteministeriet,
hvor der også foretages beregninger for registreringsafgiften og afgifter på grænsehandelsfølsomme
varer.
Som et illustrativt eksempel tages der udgangspunkt i en proportional reduktion af
taksterne til den kollektive trafik,
1
svarende til en umiddelbar lempelse på 1 mia.
kr. eller knap 18 pct. af de private udgifter. Der kan skønnes over incidensen af
1
Hvor de private udgifter til kollektiv trafik er opgjort på baggrund af forbrugsundersøgelsen 2016 som de samlede udgif-
ter til transport med tog, transport med metro, transport med bus, abonnementskort til bus og tog, ungdoms- og landsra-
batkort o.l. samt billetter og klippekort til tog og bus (ikke udland).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om, hvilke arbejdsudbudseffekter der efter Finansministeriets almindelige regneregler ville følge af at nedsætte taksterne på den kollektive trafik med hhv. 30 pct. og 50 pct., til finansministeren
1948572_0002.png
Side 2 af 2
støtten til kollektiv transport ved på baggrund af Forbrugsundersøgelsen at sam-
menholde forbrugernes udgifter til kollektiv trafik med deres ækvivalerede ind-
komster.
Incidensanalysen peger på, at befolkningens udgifter til kollektiv trafik udviser en
ganske svag sammenhæng med indkomsten på tværs af indkomstgrupper.
2
Dette
trækker i retning af, at taksnedsættelser i den kollektive trafik vil give anledning til
beskedne substitutions- eller deltagelseseffekter, og arbejdsudbuddet primært vil
blive påvirket igennem en indkomsteffekt.
3
Opgøres arbejdsudbudseffekten på
baggrund af incidensanalysen og den typiske tilgang på afgiftsområdet, leder det til
en (negativ) selvfinansieringsgrad på knap -4 pct. Det bemærkes, at denne bereg-
ning er forbundet med betydelig usikkerhed, og at denne usikkerhed alt andet lige
vil være større, jo større ændring i taksterne, som betragtes.
I sammenligningen af incidensen af afgifter på eller tilskud til en given type for-
brug på den ene side og indkomstskatteinstrumenter på den anden, må der tages
højde for forskelle imellem samlet indkomst og samlet forbrug på tværs af ind-
komstfordelingen,
jf. også boks 4.3, s. 92 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2017, Skattemi-
nisteriet.
I den nærværende incidensanalyse for taksterne i den kollektive trafik ba-
seres den såkaldte forbrugskvotekorrektion på et skøn for den
marginale
sammen-
hæng imellem yderligere samlet forbrug og forbrug af offentlig transport. Dette
skøn baseres på den observerede sammenhæng på tværs af indkomstfordelingen.
Da der kun observeres en svag sammenhæng imellem indkomst og forbrug af
offentlig transport, forudsættes det, at eventuel opsparing (på marginalen) ligele-
des i meget begrænset omfang går til forbrug af offentlig transport.
Det bemærkes, at ikke alle relevante forhold for arbejdsudbuddet nødvendigvis er
afspejlet i incidensanalysen, samt at eventuel hensyntagen til øvrige forhold vil
kunne påvirke den ovenfor opgjorte selvfinansieringsgrad.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister
2
Det kan ikke udelukkes, at der vil være en anden observeret sammenhæng, hvis der eksempelvis tages udgangspunkt i
taksnedsættelser for udvalgte transportmidler eller på udvalgte strækninger.
3
Substitutionseffekter, indkomsteffekter og deltagelseseffekter i forbindelse med ændringer i afgifter og offentligt støttede
serviceydelser er beskrevet i besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 228 (alm. del) af 2. marts 2018.