Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. oktober 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 425 (Alm. del) af 25. juni
2018 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Hvilke arbejdsudbudseffekter ville efter Finansministeriets almindelige regneregler
følge af at nedsætte taksterne på den kollektive trafik med hhv. 30 pct. og 50 pct.?
Der henvises til redegørelsen om ministeriets regneprincipper, jf. FIU alm. del
bilag 128.
Svar
Idet offentlig støtte til kollektiv transport ikke (i nationalregnskabet) indgår i det
offentlige forbrug, er emnet ikke behandlet eksplicit i Finansministeriets rapport
Regneprincipper og modelanvendelse
–
dynamiske effekter af offentligt forbrug of offentlige inve-
steringer, maj 2018
(Finansudvalget (alm. del), bilag 128). Mange af de generelle
overvejelser, som er gjort i rapporten for offentligt (med)finansierede serviceydel-
ser, finder dog også anvendelse i dette tilfælde.
Finansministeriet har ikke etableret faste regneprincipper for arbejdsudbudsvirk-
ningen af brugerbetaling på kollektiv trafik. Arbejdsudbudsvirkninger af ændret
brugerbetaling på offentligt medfinansierede serviceydelser kan dog i visse tilfælde
anskues og opgøres på samme måde som arbejdsudbudsvirkninger af ændringer
på afgiftsområdet,
jf. besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 228 (alm. del) af 2. marts
2018.
Virkningen på arbejdsudbuddet af en afgiftsændring forudsættes som hovedregel
at svare til virkningen af en provenuækvivalent ændring af indkomstskatterne med
samme incidens
–
forstået som samme virkning på fordelingen af de disponible
indkomster,
jf. nærmere beskrivelse i Skatteøkonomisk redegørelse 2018, Skatteministeriet,
hvor der også foretages beregninger for registreringsafgiften og afgifter på grænsehandelsfølsomme
varer.
Som et illustrativt eksempel tages der udgangspunkt i en proportional reduktion af
taksterne til den kollektive trafik,
1
svarende til en umiddelbar lempelse på 1 mia.
kr. eller knap 18 pct. af de private udgifter. Der kan skønnes over incidensen af
1
Hvor de private udgifter til kollektiv trafik er opgjort på baggrund af forbrugsundersøgelsen 2016 som de samlede udgif-
ter til transport med tog, transport med metro, transport med bus, abonnementskort til bus og tog, ungdoms- og landsra-
batkort o.l. samt billetter og klippekort til tog og bus (ikke udland).
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk