Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1942609_0001.png
Bilag 1
Finansministeriets skøn for de danske statsrenter
Notatet beskriver hvilke økonomiske overvejelser og praktiske metoder, der ligger
bag Finansministeriets renteskøn til brug for makroøkonomiske fremskrivninger.
Alle renteprognoser står over for den udfordring, at de fremtidige renter afhænger
af ukendte udviklinger og begivenheder. Finansministeriets renteforudsætninger
baserer sig på både markedsforventninger (navnlig på kort sigt) og strukturelle
forhold (navnlig på langt sigt). Metodevalget skal bl.a. ses i lyset af, at forudsæt-
ningerne skal være konsistente med det økonomiske hovedscenarie i Konvergens-
programmet/Økonomisk Redegørelse, specielt med vækst- og inflationsforløbet.
Markedsforventninger afspejler i princippet al tilgængelig information. Det er
imidlertid ikke tilstrækkeligt at bruge markedets renteforventninger
udledt med
usikkerhed ud fra såkaldte forward-renter
som eneste grundlag for renteskønnet.
For det første kan forward-renterne være skævvredet af midlertidige forhold som
fx ECBs igangværende obligationsopkøb, jf. nedenfor. For det andet afspejler de
udledte renteforventninger en blanding af mange forskellige økonomiske scenari-
er, og den vægt, som markedsdeltagerne lægger på forskellige scenarier afspejler
ikke blot sandsynligheden for hvert scenarie, men også graden af risikoaversion.
Det betyder, at de sammenvejede markedsforventninger ikke nødvendigvis er
konsistente med Finansministeriets økonomiske scenarie på sigt.
Det bemærkes, at det hverken er lykkedes markedsdeltagerne eller de såkaldte
konsensusprognoser, udledt fra rundspørger blandt professionelle prognosemage-
re, særligt præcist at forudsige renterne over de sidste år,
jf. også figur 1.
Det samme
gælder for Finansministeriets renteskøn.
Figur 1
Markedsforventninger og fejlskøn
Pct.
7,0%
6,0%
5,0%
4,0%
Pct.
7,0%
6,0%
5,0%
4,0%
6. september 2018
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
-1,0%
-2,0%
1997
1999
2002
2005
2008
2010
2013
2016
2019
2021
3,0%
2,0%
1,0%
0,0%
-1,0%
-2,0%
2-årig statsobligationsrente
Markedsforventninger
Kilde: Nordea Analytics.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvilke kriterier der ligger til grund for at vurdere, hvornår ændringer i realrenten er strukturelle, til finansministeren
1942609_0002.png
Side 2 af 5
Metoden: En sammenvejning af markedsforventninger på kortere sigt og
fundamentale faktorer på langt sigt
Finansministeriets renteskøn er baseret på en kombination af markedsforventnin-
ger og økonomiske fundamentale faktorer, med tiltagende vægt på de fundamen-
tale faktorer jo længere prognosehorisonten er.
Markedsforventninger tager udgangspunkt i de aktuelle renter, mens en funda-
mental-baseret renteprognose tager udgangspunkt i gængs teori, historiske erfarin-
ger samt forudsætninger for udviklingen i en række underliggende faktorer. De
faktiske renter kan afvige over længere
tid fra deres fundamentalt ”rigtige”
niveau.
For tiden er både de korte og de lange danske statsrenter særskilt lave i forhold til
de tidligere sammenhænge med vækst- og inflationsudsigterne. Blandt de centrale
årsager er ECBs store opkøb af obligationer, som presser obligationspriserne op
og de tilsvarende renter ned. Hertil kommer øvrige eftervirkninger af den dybe
finansielle krise.
Hypotesen i Finansministeriets metode er, at renterne konvergerer mod deres
fundamentale værdi på langt sigt. Den langfristede nominelle rente kan opdeles i
tre komponenter:
realrenten, som blandt andet afspejler økonomiens forventede reale vækst,
herunder i udlandet eftersom der er frie kapitalbevægelser i Danmark
inflationsforventninger og en
løbetidspræmie, som afspejler inflationsusikkerhed og risici for renteændrin-
ger. Under normale omstændigheder vil en investor kræve en positiv løbetids-
præmie, som er større, desto længere obligationen løber. Det er hovedforkla-
ringen på, at de lange renter som regel er højere end de korte, eller med andre
ord, at rentekurven normalt er stigende.
Finansministeriet skønner primært over 3-måneders skatkammerbevisrenten såvel
som de 10- og 30-årige danske statsrenter. Finansministeriet forventer aktuelt på
linje med de finansielle markeder, at renterne forbliver lave i en lang årrække. I
2040 antages det, at renterne når deres ligevægtsniveau, som forudsættes at svare
til 3,3 pct. for 3-måneders skatkammerbevisrenten, 4,5 pct. for 10-årige statsrenter
og 4,9 pct. for 30-årige statsrenter.
Skønnet for den korte rente
Den korte ende af rentekurven afspejler næsten fuldstændigt Nationalbankens
rentestyring på pengemarkedet og markedets forventninger hertil på kort sigt.
I de langsigtede renteforudsætninger fastsættes 3-måneders skatkammerbevisren-
ten ved en såkaldt Taylorregel
1
. Taylorreglen er baseret på, at centralbankerne
1
Opkaldt efter den amerikanske økonom John Taylor.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvilke kriterier der ligger til grund for at vurdere, hvornår ændringer i realrenten er strukturelle, til finansministeren
1942609_0003.png
Side 3 af 5
styrer den korte rente under hensyn til afvigelsen i den faktiske samfundsøkono-
miske produktion fra den potentielle (outputgabet) og afvigelsen af den faktiske
inflation fra inflationsmålet (inflationsgabet),
jf. boks 1.
Boks 1
Fastsættelse af Taylorrenten
Taylorrenten er summen af
Den neutrale realrente, der skønnes for økonomien,
plus outputgabet multipliceret med en vægt
plus inflationsgabet multipliceret med en vægt.
Finansministeriet har valgt
En vægt på 0,5 pct. på hhv. output- og inflationsgabet, i overensstemmelse med den gængse praksis.
En neutral realrente på 0, 0,5, 1 og 1,5 pct. i hhv. 2020, 2025, 2030 og 2040. Herefter interpoleres der mellem
årene. OECDs skøn for den neutrale realrente i euroområdet før den globale finanskrise lå på ca. 1�½-2 pct.
henover årene 1990-2005, og der er på langt sigt valgt et skøn i den nedre grænse af dette interval.
Et strukturelt kerneinflationsniveau på 1,8 pct., svarende til Finansministeriets mellemfristede fremskrivning.
Fastkurspolitikken overfor euroen implicerer, at den danske inflation på længere sigt ikke kan afvige markant fra
inflationen i euroområdet. ECBs mellemfristede mål er en inflationsrate
tæt på, men under 2 pct.
Outputgabet forudsættes på langt sigt til nul.
Finansministeriets skøn for udviklingen i den korte rente over tid beregnes som et
vægtet gennemsnit af markedsforventningerne
2
og taylorrenten. Vægten for mar-
kedsforventninger sættes til 100 pct. de første år (aktuelt fra 2018 til 2020) og
denne vægt aftager lineært til 0
pct. over ti år, hvorved vægten for taylorrenten når
100 pct. (aktuelt i 2030), hvor den forbliver derefter. Vægtningen medfører, at rentes-
kønnene på kort sigt er konsistente med markedets, men på sigt konvergerer til de
forventede strukturelle niveauer.
Skønnet for de lange renter
Ifølge forventningsteorien er den lange rente et gennemsnit af de forventede
fremtidige korte renter. Konkret er den 10-årige danske statsrente dermed bestemt
af de forventede korte renter over de næste 10 år.
Derudover vil investorerne som nævnt kræve en positiv løbetidspræmie, som af-
spejler forskellige risici. For tiden er løbetidspræmierne meget lave. En del af for-
klaringen kan afspejle regulatoriske ændringer (som Basel III og Solvens II), som
øger efterspørgslen efter de sikreste obligationer. En større andel skyldes dog
sandsynligvis ECB’s meget lempelige pengepolitik
med store obligationsopkøb og
annoncering af lave renter i lang tid (forward
guidance).
Finansministeriet forudsætter, at løbetidspræmierne vil blive gradvist normaliseret
over en længere periode. Med baggrund i empirien sættes den strukturelle løbe-
tidspræmie for den 10-årige og den 30-årige rente til at være hhv. 1,2 procentpoint
og 1,6 procentpoint i 2040. Skønnet for løbetidspræmier er forbundet med betrag-
telig usikkerhed.
2
Markedsforventningerne udledes af statsrentekurven med Nordea Analytics.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvilke kriterier der ligger til grund for at vurdere, hvornår ændringer i realrenten er strukturelle, til finansministeren
1942609_0004.png
Side 4 af 5
De 10- og 30-årige renter beregnes frem til 2040 som gennemsnittet af skatkam-
merbevisrenten over hhv. 10 og 30 år tillagt deres løbetidspræmier. Løbetidspræ-
mierne kalibreres det første år til satser, der sikrer overensstemmelse med renterne
i konjunkturperioden. Herefter konvergerer de gradvist til deres strukturelle ni-
veauer.
De resulterende renteforudsætninger i ØR august 2018 og
Opdateret 2025-forløb,
august 2018,
er vist i tabel 1.
Tabel 1
Renteforudsætninger
2018
Pct.
3 mdr. skatkammerbevisrente
10-årig statsrente
30-årig statsrente
-0,7
0,5
1,6
-0,6
1,0
2,0
-0,3
1,5
2,5
1,6
2,9
3,3
2,8
3,6
4,0
3,3
4,5
4,9
2019
2020
2025
2030
2040
Kilde: ØR august 2018 og Opdateret 2025-forløb august 2018.
Figur 2
Historiske renter og renteforudsætninger (fra 2018)
Pct.
6
5
Pct.
6
5
4
3
2
4
3
2
1
0
-1
-2
2000 2002 2004 2006 2008 2010 2012 2014 2016 2018 2020 2022 2024 2026 2028 2030 2032 2034 2036 2038 2040
3-måneders skatkammerbevisrente
10-årig statsobligationsrente
1
0
-1
-2
Kilde: Finansministeriet,
Opdateret 2025-forløb, august 2018.
Ministerierne udarbejder renteskøn tre gange om året til konjunkturprognoserne i
forbindelse med arbejdet på Økonomisk Redegørelse. Langsigtede renteprognoser
foretages to gange om året i forbindelse med de mellemfristede fremskrivninger
(Konvergensprogrammet i foråret og grundlaget for fastsættelsen af udgiftslofter i
august hvert år).
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 417: Spm. om, hvilke kriterier der ligger til grund for at vurdere, hvornår ændringer i realrenten er strukturelle, til finansministeren
Side 5 af 5
Den 10-årige statsrente på langt sigt (fra 2040 og frem) på 4,5 pct. er tæt på, men
lidt lavere end de 4,75 pct., som er antagelsen i De Økonomiske Råds og DRE-
AMs langsigtede fremskrivninger.
Antagelsen om en langsigtet rente på 4,5 pct., som er dannet ud fra antagelser om
en neutral pengepolitisk rente på 1�½ pct. på sigt, en inflationsrate på 1,8 pct. og
en løbetidspræmie for 10-årige statsobligationer på 1,2 pct.-point, kan endvidere
ses i lyset af følgende forhold:
-
Den gennemsnitlige statsrente i perioden 1995-2014, hvor outputgabet i
gennemsnit var ca. 0, og hvor hele perioden var karakteriseret ved en høj
troværdighed af den faste valutakurs, er mellem 4¼ og 4�½ pct.
Den såkaldte merrealrente
dvs. renten minus den nominelle BNP-vækst
har i perioden 1995-2014 udgjort ca. 1 pct. Over den lange periode siden
1952 har merrealrenten været omtrent tilsvarende. Med antagelse om en
langsigtet nominel BNP vækst på ca. 3¼ pct. (sammensat af en vækst i re-
alt BNP på ca. 1¼ pct. og en vækst i BNP-deflatoren på ca. 2 pct.) svarer
en merrealrente på 1 pct. eller lidt mere til en langsigtet rente i intervallet
4¼ pct. til 4�½ pct.
De globale renteforhold på sigt kan bl.a. antages at afspejle en ligevægts-
mekanisme, som bidrager til ligevægt mellem global opsparing og investe-
ringer. OECD har tidligere skønnet, at de globale renter nu og i de kom-
mende år frem til 2030 vil være holdt nede af, at lande med høj opspa-
ringstilbøjelighed (bl.a. Kina) udgør en stigende andel af verdensøkonomi-
en, hvilket øger den globale opsparing. Efter 2030 dominerer effekten af
faldende opsparingskvoter i landene, primært som følge af demografi, og
reduktionen i de globale renter aftager således frem mod 2040-2050.
-
-