Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1916892_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
26. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 402 (Alm. del) af 8. juni
2018
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange ansatte Københavns Kommune har, der
beskæftiger sig med administration og kontorarbejde? Ministeren bedes samtidig
opgøre, hvor mange penge Københavns Kommune bruger på aflønning af perso-
nale beskæftiget med administration og kontorarbejde. Endelig bedes ministeren
redegøre for, hvor mange flere hhv. SOSU-personale, pædagoger og sygeplejer-
sker man ville kunne ansætte i Københavns Kommune, hvis man nedbragte antal-
let af kommunalt ansatte beskæftiget med kommunikation, journalistik m.m. med
hhv. 25, 50, 75 og 100 pct.
Svar
Kommunernes administrative ressourceforbrug kan opgøres på baggrund af regn-
skabsdata og afgrænses som udgifter til central administration samt decentral le-
delse og administration. Dertil kan opgørelsen foretages med udgangspunkt i per-
sonaledata, hvor administrativt personale afgrænses på baggrund af visse typer af
stillingskategorier, der i overvejende grad antages at beskæftige sig med admini-
stration, ledelse og myndighedsopgaver, samt alle medarbejdere, hvis lønudgifter
konteres på hovedfunktion 6.45 Administrativ organisation (central administrati-
on) i den autoriserede kommunale kontoplan.
For så vidt angår opgørelsen på baggrund af personaledatametoden er der indhen-
tet bidrag fra Økonomi- og Indenrigsministeriet, som oplyser følgende:
”Antallet
af ansatte i Københavns Kommune, der beskæftiger sig med administra-
tion og ledelse, er 9.720 årsværk,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal årsværk i Københavns Kommune beskæftiget med administration og ledelse, 2017.
Antal årsværk
Ledelse og administration
2017
9.720
Anm.: Datagrundlag er opgjort i december måned i 2017. Populationen er afgrænset til overenskomstansatte,
tjenestemænd og ansatte i fleksjob (ansatte i fleksjob indgår med halv vægt). Elever og ekstraordinært ansatte
er ikke med i statistikken.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets nøgletal baseret på et særtræk fra Kommunernes og Regionernes
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om, hvor mange ansatte Københavns Kommune har, der beskæftiger sig med administration og kontorarbejde, til ministeren for offentlig innovation
1916892_0002.png
Side 2 af 3
Løndatakontor (KRL) samt egne beregninger.
Det skal fremhæves, at opgørelsen omfatter medarbejdere, der er beskæftiget med
ledelse og administration, fx medarbejdere i administrative støttefunktioner, ad-
ministrative chefer, decentrale ledere og personale, der varetager myndighedsop-
gaver. Det betyder, at fx også sagsbehandlere vedrørende udsatte børn og unge,
visitatorer mv. indgår i opgørelsen.
Opgørelsen er baseret på, at visse typer af stillingskategorier i overvejende grad
antages at beskæftige sig med administration, ledelse og myndighedsopgaver. Fx
kategoriseres pædagogisk uddannede ledere som decentrale ledere og indgår i op-
gørelsen, idet denne personalekategori dog også i et vist omfang kan varetage ik-
ke-administrative opgaver. Tilsvarende antages det, at andre stillingskategorier i
overvejende grad udfører ikke-administrativt arbejde, fx lærere i folkeskolen. Der-
til indgår alle medarbejdere, hvis lønudgifter konteres på hovedfunktion 6.45 Ad-
ministrativ organisation (central administration).
Der er således tale om en bred opgørelse, som både omfatter ledelse, administra-
tion og myndighedsopgaver, da det i praksis kan være vanskeligt at skelne mellem
disse opgaver. Opgørelsesmetoden er aftalt med KL i forlængelse af økonomiafta-
len for 2012. Der henvises i øvrigt til svar på
SOU alm. del spørgsmål 361 af 24. april
2017.”
For så vidt angår lønudgifterne til personale, der beskæftiger sig med administrati-
on og ledelse i Københavns Kommune, er der foretaget en opgørelse af baseret på
regnskabsdatametoden,
jf. tabel 2.
Det bemærkes, jf. ovenfor, at opgørelserne baseret på hhv. personaledatametoden
og regnskabsdatametoden
ikke
er direkte sammenlignelige.
Tabel 2
Lønudgifter til ledelse og administration i Københavns Kommune, 2017, mia. kr.
Mia. kr., 2017-pl
Lønudgifter til ledelse og administration
2017
3,9
Anm.: Lønudgifterne til ledelse og administration er opgjort som lønudgifter konteret på hovedfunktion 6.45
Administrativ organisation (central administration) samt gruppering 200 Ledelse og administration (decentral
administration).
Kilde: Danmarks Statistik samt egne beregninger
For så vidt angår spørgsmålet om ansatte beskæftiget med kommunikation, jour-
nalistik m.v. henvises til
svar på FIU alm. del spørgsmål nr. 401 af 8. juni 2018.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 402: Spm. om, hvor mange ansatte Københavns Kommune har, der beskæftiger sig med administration og kontorarbejde, til ministeren for offentlig innovation
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation