Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1820790_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Den 20. november 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 40 (Alm. del) af 23.
oktober 2017
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad det vil betyde for BNP og beskæftigelsen, hvis Dan-
mark indfører en lovbestemt minimumsløn på 134 kr. i timen (2015 niveau)?
Svar
I Danmark er der ikke nogen lovbestemt minimumsløn.
Der er derimod en række mindstelønssatser, der fastsættes af arbejdsmarkedets
parter, og som afhænger af blandt andet sektor og branche.
Hvis der indføres en lovbestemt minimumsløn, vil det som udgangspunkt betyde,
at nogle jobs, der ellers ville være blevet besat, ikke længere vil blive opslået. Det
skyldes, at værdien for potentielle arbejdsgivere ved at få udført arbejdet, ikke
længere vil overstige lønnen. Når det er tilfældet
og lønnen i stedet overstiger
værdien for arbejdsgiveren af det udførte arbejde
vil den potentielle arbejdsgiver
afholde sig fra at ansætte.
Det vil kunne medføre en reduktion i antallet af jobs i den nederste del af lønfor-
delingen, hvad der især vil ramme personer med løs tilknytning til arbejdsmarke-
det. Det vil kunne gøre det sværere at komme ind på arbejdsmarkedet
og måske
også at fastholde en eventuel opnået tilknytning til arbejdsmarkedet.
Der findes ikke nyere danske studier af beskæftigelseseffekten af ændringer i over-
enskomsternes mindstelønssatser. Det seneste er fra 1994 (Det Økonomiske Råds
forårsrapport, 1994). Undersøgelsen kom bl.a. frem til, at beskæftigelsen vil stige
med 23.000 personer, hvis mindstelønnen nedsættes med 10 pct. Resultaterne er
dog vanskelige at overføre til det danske arbejdsmarked anno 2017, hvor den
strukturelle ledighed er mere end halveret. Der kan derfor ikke udledes noget om
effekterne af at indføre en lovbestemt mindsteløn på 134 kr.
Den nyere internationale litteratur på området peger generelt på, at en minimums-
løn har en negativ effekt på beskæftigelsen, men der er mindre enighed om effek-
tens størrelse. Forskelle på strukturer og regler på arbejdsmarkedet gør det samti-
dig svært at overføre konkrete internationale erfaringer til Danmark.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvad det vil betyde for BNP og beskæftigelsen, hvis Danmark indfører en lovbestemt minimumsløn på 134 kr. i timen, til finansministeren
1820790_0002.png
Side 2 af 4
Den negative effekt på beskæftigelsen vil berøre personer i den nederste del af
lønfordelingen,
jf. figur 1.
Samlet set er det omkring 6 pct. af de beskæftigede (op-
gjort i fuldtidspersoner) der har en timeløn under 134 kr. (2015-niveau). I den
private sektor er andelen af det samlede antal beskæftigede med mindre end 134
kr. i timen næsten dobbelt så stor som i den offentlige sektor,
jf. figur 2.
I bereg-
ningerne er de 134 kr. opregnet fra 2015- til 2017-niveau, og svarer til 140 kr.
Figur 1
Timelønsfordeling opdelt på sektor (2017-niveau)
Pct.
9
8
7
6
Pct.
9
8
7
6
Pct.
16
14
Pct.
16
14
Figur 2
Andel af fuldtidsbeskæftigelsen med timeløn
under 140 kr. (2017-niveau)
12
10
8
12
10
8
5
4
3
2
1
0
50
150
Samlet
250
350
450
550
5
4
3
2
1
0
6
4
2
0
Samlet
Privat sektor
Offentlig sektor
6
4
2
0
Privat sektor
Offentlig sektor
Anm.: Beregningerne er foretaget på baggrund af det nyeste data fra Danmarks Statistik fra 2016, opregnet til
2017-niveau. Opgørelsen er foretaget pba. det samlede timetal, svarende til omregning til
fuldtidsbeskæftigede. Der er taget udgangpunkt i timefortjenesten, som er eksklusive overtid og fraværs-
betaling og dermed
et mål for ”aftalt” løn.
Standardberegnet timefortjeneste er inklusive pension. Løn-
statistikken dækker lønmodtagere, men omfatter ikke små private virksomheder med 10 eller færre fuld-
tidsbeskæftigede. Der tages i nogen grad højde herfor ved opregning.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
En lovbestemt minimumsløn på 134 kr. i timen (2015-niveau) vil primært berøre
yngre og ufaglærte. Det er således i høj grad personer under 25 år og ufaglærte,
der har forholdsvis lave timelønninger,
jf. figur 3 og 4.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvad det vil betyde for BNP og beskæftigelsen, hvis Danmark indfører en lovbestemt minimumsløn på 134 kr. i timen, til finansministeren
1820790_0003.png
Side 3 af 4
Figur 3
Andel af fuldtidsbeskæftigelsen med timeløn
under 140 kr. (2017-niveau) på tværs af alder
Pct.
100
90
80
70
60
50
Pct.
100
90
80
70
60
50
Figur 4
Andel af fuldtidsbeskæftigelsen med timeløn
under 140 kr. (2017-niveau) opdelt på
uddannelsesgrupper
Pct.
25
Pct.
25
20
20
15
15
40
30
20
10
0
13 16 19 22 25 28 31 34 37 40 43 46 49 52 55 58
40
30
20
10
0
0
Ufaglært
Faglært
KVU
MVU
LVU
0
5
5
10
10
Anm.: Se fig. 1-2.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
Samtidig vil en stor andel af de berørte være efterkommere af indvandrere fra
ikke-vestlige lande,
jf. figur 5.
Figur 5
Andel af fuldtidsbeskæftigelsen med timeløn under 140 kr. (2017-niveau) opdelt på herkomstgrupper
Pct.
Pct.
25
20
15
10
5
0
Dansk oprindelse
Indvandrere, vestlige
Indvandrere, ikke-vestlige
Efterkommere, vestlige
Efterkommere, ikke-
vestlige
25
20
15
10
5
0
Anm.: Se fig. 1-2.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
Selvom der her spørges til en lovbestemt minimumsløn, er mekanismerne grund-
læggende de samme, som gør sig gældende for aftalebaseret mindsteløn. Ved en
aftalebaseret mindsteløn eksisterer der dog mulighed for beskæftigelse på den
ikke-organiserede del af arbejdsmarkedet. En lovbestemt mindsteløn må derfor
forventes at få større negativ virkning på beskæftigelsen. Der henvises derfor også
til besvarelsen af FIU 110 (samlingen 2015-2016), idet det bemærkes, at betydnin-
gen for BNP kræver et overslag over betydningen for beskæftigelsen, hvad der
ikke foreligger det fornødne teoretiske grundlag for at skønne over.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvad det vil betyde for BNP og beskæftigelsen, hvis Danmark indfører en lovbestemt minimumsløn på 134 kr. i timen, til finansministeren
Side 4 af 4
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister