Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1915739_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. juni 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 387 (Alm. del) af 6. juni
2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvordan opgørelsen i figur 5.8 fra finansministeriets rapport
”Det danske pensionssystem nu og i fremtiden”, juni 2017, påvirkes af den nye
aldersopsparing, jf. ”Aftalen om flere år på arbejdsmarkedet”? Der ønskes sam-
menligning med tallene fra figur 4.8.
Svar
Da der spørges til virkningen af
Aftale om flere år på arbejdsmarkedet
fra juni 2017 er
dette vist særskilt. Ligeledes bidrager
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større
fradrag for pensionsindbetalinger
fra februar 2018 til at øge merafkastet af pensionsop-
sparing, hvilket også fremgår af besvarelsen.
Besvarelsen tager udgangspunkt i figur 5.8 fra
Det danske pensionssystem nu og i frem-
tiden
(juni 2017), da der lægges til grund, at der ønskes en sammenligning med
figur 5.8 og ikke figur 4.8, som fremgår af spørgsmålet. Figuren viser merafkastet
ved arbejdsmarkedspension i forhold til fri opsparing for henholdsvis funktionær,
og LO-arbejder i ejer og lejerbolig. Der er siden udgivelsen heraf foretaget en op-
datering af beregningerne, som ligger bag figuren, som er uddybet i boks 1. Opda-
teringerne har en relativt lille betydning for opgørelsen af merafkastet i udgangs-
punktet,
jf. ændringen fra mørkeblå til de lyseblå søjler i figur 1.
Udgangspunktet for LO’ere
i hhv. ejer- og lejebolig er omtrent det samme, hvilket
dækker over to modsatrettede effekter. Ejeren oplever mindre samlet aftrapning
af offentlige ydelser på udbetalingstidspunktet set i forhold til lejeren (der oplever
aftrapning af boligydelse), hvilket alt andet lige gør pensionsopsparingen mere
attraktiv sammenlignet med fri opsparing. Ejeren har i højere grad (bolig)gæld,
hvilket betyder, at den frie opsparing effektivt beskattes mere lempeligt. Dette gør
alt andet lige pensionsopsparingen mindre attraktiv i sammenligning med fri op-
sparing. Samlet set betyder disse to modsatrettede effekter, at forskellen for LO
ejeren og lejeren i udgangspunktet er relativt begrænset.
Udnyttes aldersopsparing alene de sidste 5 år frem mod folkepensionsalderen er
den samlede pensionsopsparing fortsat forbundet med et lavere afkast end tilsva-
rende fri opsparing for de to LO’ere, om end forskellen mindskes,
jf. de røde søjler.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om pensionssystem og aldersopsparing, til finansministeren
1915739_0002.png
Side 2 af 3
Både for funktionæren og LO’eren i ejer-
og lejebolig medfører udnyttelse af mu-
lighederne for omlægning til aldersopsparing i løbet af hele arbejdslivet, at pensi-
onsopsparingen samlet set er forbundet med et merafkast sammenlignet med fri
opsparing. For funktionæren og LO’eren i lejebolig er merafkastet
ca. 5�½ pct.,
mens merafkast
for LO’eren
i ejebolig er knap 2 pct.,
jf. de grønne søjler.
For lejeren er effekten af aldersopsparing større end for ejeren. Det skyldes, at
fradragsberettiget pensionsopsparing for lejeren i udgangspunktet ikke er attrak-
tivt på grund af aftrapning i ydelser på udbetalingstidspunktet. Det problem af-
hjælpes af aldersopsparing. For ejeren er det sammenlignet med lejeren i mindre
grad aftrapning på udbetalingstidspunktet, der gør at fradragsberettiget pensions-
opsparing ikke er attraktiv sammenlignet med fri opsparing. Effekten af aldersop-
sparing er derfor mindre.
Tilskyndelsen til pensionsopsparing er blevet øget yderligere i forbindelse med
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbetalinger (februar
2018).
Aftalen sigtede bl.a. imod at håndtere samspilsproblemet for den
marginale
indbetaling til pension op til 5 år før folkepensionsalderen. Indregnes pensions-
fradraget fra
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag for pensionsindbeta-
linger
stiger merafkastet ved pensionsopsparing yderligere for de tre typepersoner.
Figur 1
Merafkast ved arbejdsmarkedspension i forhold til fri opsparing opgjort i pct. af de samlede indbetalinger
Pct.
10
8
6
4
2
Pct.
10
8
6
4
2
0
-2
-4
0
-2
-4
-6
Funktionær i ejerbolig
LO-arbejder i ejerbolig
LO-arbejder i lejebolig
Udgangspunkt (opdateret)
Udnyttelse af aldersopsparing
Udgangspunkt (pensionsrapport)
Udnyttelse af aldersopsparing de sidste 5 år
Pensionsfradrag og udnyttelse af aldersopsparing
-6
Anm.: Figuren er baseret på stiliserede livsforløb med udgangspunkt i typepersoner fra familietypemodellen
Kilde: Lovmodellens datagrundlag, Økonomi og Indenrigsministeriets familietypemodel og egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om pensionssystem og aldersopsparing, til finansministeren
1915739_0003.png
Side 3 af 3
Boks 1
Metode og forudsætninger
Der er siden udgivelsen af
Det danske pensionssystem nu og i fremtiden (juni 2017)
foretaget opdatering af
beregningerne, som ligger bag figuren, herunder enkelte metodeændringer. Fx anvendes flade lønprofiler i løbet af
arbejdslivet og lønniveauet er opdateret for funktionæren, således at beregningerne i højere grad er konsistent med
typeberegningerne, der blev foretaget i forbindelse med
Aftale om lavere skat på arbejdsindkomst og større fradrag
for pensionsindbetalinger.
Forudsætningerne for disse typeberegninger er beskrevet i
Faktaark
Skattelempelser
for familietyper.
I beregningen af merafkastet af pensionsopsparingen i forhold til fri opsparing forudsættes det, at (type)personerne
er beskæftigede fra de er 25 til de er 67 år. Typepersonerne er enlige og går på folkepension som 68 årige.
Udbetalingerne fra pensionsordningerne (både arbejdsmarkedspension og ATP) er baseret på en beregningsteknisk
forudsætning om, at pensionsdepoterne udbetales over en 15-årig periode fra folkepensionsalderen, og at de
udbetalte beløb er konstante set i forhold til lønudviklingen. Det forudsættes, at 15 pct. af pensionsindbetalingerne
går til anden dækning (fx invalidedækning), og derfor ikke umiddelbart giver anledning til pensionsudbetalinger, efter
personerne er gået på folkepension.
Der er forudsat en nominel rente på 4,5 pct., inflation på 1,8 pct. og realvækst på 1,2 pct. over hele livsforløbet. Der
er igennem hele livsforløbet regnet med 2025-skatteregler.
Selve merafkastet er opgjort med udgangspunkt i forskellen i disponibel indkomst som pensionist i en situation, hvor
der indbetales til en arbejdsmarkedspension igennem et helt arbejdsliv, og i en situation, hvor den tilsvarende
opsparing placeres uden for pensionssystemet (i et rentebærende aktiv, hvor afkastet beskattes som
kapitalindkomst). Denne (tilbagediskonterede) forskel sættes i forhold til indbetalingerne opgjort før skat.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister