Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. juli 2018
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 386 (Alm. del) af 6. juni
2018 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren foretage en sammenligning af det forventede pensionsotium ud fra
1) den ”formelle pensionsalder”, jf. figur 4.5 fra Finansministeriets rapport ”Det
danske pensionssystem nu og i fremtiden”,
juni 2017 og 2) Finansministeriets op-
gørelse af den ”effektive pensionsalder” for årene 1990-2080?
Der ønskes desu-
den en dekomponering af forskellen mellem de to opgørelser med forklaringer
opdelt på bidrag fra tilgang til efterløn, førtidspension, selvpensionering samt an-
det. Tallene bedes afrapporteret i både figur- og tabelform.
Svar
Der spørges til den ”effektive pensionsalder”.
I dette svar fortolkes det som den
gennemsnitlige tilbagetrækningsalder
1
. Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder
har været stigende siden starten af 1990erne, bortset fra et fald i 1995, som skyld-
tes muligheden for tidlig tilbagetrækning på overgangsydelse. Det skyldes bl.a.
gennemførte reformer, herunder af efterlønnen, samt stigende uddannelsesniveau
og bedre helbred blandt de ældre. Fra 1990 til 2016 (seneste år med historisk data)
er tilbagetrækningsalderen steget med ca. 4 år. Ligeledes er middellevetiden for 60-
årige steget med knap 4 år i samme periode,
jf. figur 1.
2
Tilbagetrækningsalderen forudsættes fortsat at stige fremadrettet i takt med bidra-
get fra reformer, som påvirker folks muligheder for tilbagetrækning på offentlig
forsørgelse, herunder levetidsindekseringen. Opgjort på fødselsårgange ventes den
gennemsnitlige tilbagetrækningsalder i fremskrivningen at stige med ca. 0,6-0,7 år
for årgange, der får hævet deres folkepensionsalder med 1 år,
jf. figur 2.
1
Den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er tidligere opgjort for årene 1990-2080 i
besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr.
344 af 9. juni 2016
og
Finansudvalgets spørgsmål nr. 345 af 9. juni 2016.
I indeværende svar er begge disse beregninger på år og
fødselsårgange opdateret til datagrundlaget for den mellemfristede fremskrivning til
Konvergensprogram 2018.
Der henvises til
disse svar for en beskrivelse af metoden bag opgørelsen og en detaljeret forklaring af udviklingen i den gennemsnitlige til-
bagetrækningsalder.
2
Middellevetiden for 60-årige opgjort på fødselsårgange (figur 2) er højere end middellevetiden for 60-årige i det år, hvor
årgangen fylder 60 år (figur 1). Det skyldes forudsætningen om stigende levetid, samt at den beregnede middellevetid
opgjort på fødelsesårgange tager udgangspunkt i årgangens (forventede) aldersopdelte dødeligheder, mens middellevetiden
opgjort i et givent år er beregnet på baggrund af de aldersopdelte tværsnitsdødeligheder for året.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk