Finansudvalget 2017-18
FIU Alm.del
Offentligt
1816951_0001.png
13. november 2017
J.nr. 2017 - 6951
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 38 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om lavere skat af aktieindkomst gennemføres, til skatteministeren
1816951_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det måtte medføre, såfremt forsla-
get om lavere skat af aktieindkomst i regeringens erhvervsudspil
”Sammen
om fremtidens
virksomheder”
gennemføres? Opgørelsen bedes fremstillet i to tabeller, hvor kommu-
nerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den anden sorteres efter, hvilke kommuner
der gennemsnitligt opnår den største positive skatteændring pr. indbygger i 2025. Opgø-
relsen bedes foretaget i 2018-priser. Der ønskes svar, uanset om der måtte blive indgået
nye politiske aftaler på området.
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der spørges til virkningen af forslaget
Lavere skat på
aktieindkomst
i regeringens
erhvervsudspil ”Sammen om fremtidens virksomheder”. For-
slaget indebærer en forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst fra 52.900 kr.
(2018-niveau) til 100.000 kr.
Regeringen har med erhvervs-
og iværksætterudspillet ”Sammen om fremtidens virksom-
heder” præsenteret en række initiativer, der har til formål at styrke den danske iværksæt-
ter- og aktiekultur og få flere danskere til at investere i virksomheder. Lempelserne i er-
hvervs- og iværksætterudspillet skønnes fuldt indfaset at indebære en nedsættelse af skat-
ter mv. på ca. 2�½ mia. kr. målt i umiddelbar virkning. Arbejdsudbuddet skønnes at blive
øget med ca. 500 personer og strukturelt BNP med i størrelsesordenen ca. ¾-1¼ mia. kr.
Virkningen af erhvervs- og iværksætterudspillet afhænger for de individuelle aktieinvesto-
rer af rækkefølgen, hvormed de benytter sig af de aktionærrettede initiativer. Det er for-
udsat, at aktionærer først vil benytte sig af den foreslåede aktiesparekonto, før de benytter
det laveste progressionstrin for den øvrige aktieindkomst. Det er i besvarelsen således lagt
til grund, at virkningen af at forhøje progressionsgrænsen fra 52.900 kr. til 100.000 kr.
skal vurderes i forlængelse af virkningen af at indføre en aktiesparekonto, som det er fore-
slået i regeringens erhvervs- og iværksætterudspil.
Den gennemsnitlige skattenedsættelse i de enkelte kommuner, hvor kommunerne er sor-
teret alfabetisk, er vist i
tabel 1
nedenfor, mens
tabel 2
viser den samme opgørelse, hvor
kommunerne er sorteret efter størrelsen af skattenedsættelsen. Albertslund, Fanø, Ishøj,
Langeland, Læsø, Samsø og Ærø kommuner optræder ikke i tabellen, da der i disse kom-
muner er færre end 100 personer, der opnår en skattenedsættelse ved forhøjelsen af pro-
gressionsgrænsen for aktieindkomst.
Det bemærkes, at en forhøjelse af progressionsgrænsen for aktieindkomst umiddelbart
har forskellig virkning på tværs af kommuner. Det afspejler dog udelukkende en forskel
på den gennemsnitlige aktieindkomst mellem kommunerne. En nedsættelse af aktieind-
komstskatten vil således ikke have samme gennemsnitlige virkning i alle kommuner,
selvom der gælder samme regler på tværs af kommunerne.
Side 2 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om lavere skat af aktieindkomst gennemføres, til skatteministeren
1816951_0003.png
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af nedsættelsen på
enkeltkommuner, som der spørges til.
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved Lavere skat på ak-
tieindkomst opdelt på kommuner sorteret alfabetisk, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
210
80
80
70
50
60
70
0
240
120
100
60
70
60
210
80
150
70
80
240
510
90
50
150
120
60
70
120
160
50
130
Skattened-
sættelse,
kr.
140
90
90
70
80
40
40
520
110
90
70
100
120
70
90
130
100
40
260
90
90
80
60
60
80
70
120
70
80
80
100
Skattened-
sættelse,
kr.
120
110
130
460
60
110
140
90
60
200
90
110
70
90
110
70
80
50
60
130
110
80
100
70
100
60
90
80
100
100
Kommune
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Christiansø
Dragør
Egedal
Esbjerg
Faaborg-Midtfyn
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Kommune
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Rebild
Kommune
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tårnby
Tønder
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
Anm.: Kommuner, hvor færre end 100 personer opnår en skattenedsættelse ved forhøjelse af progressionsgrænsen, er
ikke vist i tabellen, men er inkluderet i tal for hele landet. Der tages forbehold for, at provenuvirkningerne kan afhænge af
beregningsrækkefølgen. Der tages særligt forbehold for stikprøveusikkerhed i tal for de enkelte kommuner.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 4
FIU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 38: Spm. om fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse, det måtte medføre, såfremt forslaget om lavere skat af aktieindkomst gennemføres, til skatteministeren
1816951_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved Lavere skat på ak-
tieindkomst, opdelt på kommuner sorteret efter skattenedsættelsens størrelse, 2025-regler i 2018-
niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
520
510
460
260
240
240
210
210
200
160
150
150
140
140
130
130
130
130
130
120
120
120
120
120
120
110
110
110
110
110
110
Skattened-
sættelse,
kr.
100
100
100
100
100
100
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
90
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
80
70
Skattened-
sættelse,
kr.
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
70
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
60
50
50
50
50
40
40
100
Kommune
Hørsholm
Gentofte
Rudersdal
Lyngby-Taarbæk
Dragør
Furesø
Allerød
Fredensborg
Solrød
Helsingør
Greve
Frederiksberg
Hillerød
Skanderborg
Roskilde
Lejre
Vallensbæk
Herning
Hedensted
Gribskov
Kolding
Egedal
Odder
Ringkøbing-Skjern
Varde
Stevns
Syddjurs
Silkeborg
Ringsted
Ikast-Brande
Lemvig
Kommune
Viborg
Vejle
Esbjerg
Kerteminde
Århus
Rebild
Køge
Aabenraa
Middelfart
Svendborg
Mariagerfjord
Holbæk
Hjørring
Jammerbugt
Gladsaxe
Skive
Halsnæs
Sorø
Thisted
Frederikssund
Morsø
Aalborg
Assens
Ballerup
Horsens
Vejen
Fredericia
Randers
Odsherred
Nyborg
Haderslev
Kommune
Holstebro
Brønderslev
Odense
Billund
Favrskov
Frederikshavn
Kalundborg
Struer
Næstved
Vesthimmerlands
Sønderborg
København
Nordfyns
Faaborg-Midtfyn
Brøndby
Slagelse
Faxe
Guldborgsund
Norddjurs
Vordingborg
Tønder
Rødovre
Bornholm
Herlev
Glostrup
Tårnby
Lolland
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hele landet
Anm.: Kommuner, hvor færre end 100 personer opnår en skattenedsættelse ved forhøjelse af progressionsgrænsen, er
ikke vist i tabellen, men er inkluderet i tal for hele landet. Der tages forbehold for, at provenuvirkningerne kan afhænge af
beregningsrækkefølgen. Der tages særligt forbehold for stikprøveusikkerhed i tal for de enkelte kommuner.
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 4 af 4